Pagina wordt geladen ...
zoeken

Wat is e-commerce?

Wanneer je ‘e-commerce’ opzoekt in het Nederlands woordenboek zie je als definitie staan: “handel via het internet”. Toch draait e-commerce niet alleen maar om online verkopen. Wat het allemaal inhoud en hoe je het kunt inzetten gaan we in onderstaand artikel bespreken.

Neem direct contact met ons op

wat-is-ecommerce

 

Wat houdt e-commerce in?

De term e-commerce bestaat inmiddels al een behoorlijk aantal jaren, maar toch is het nog niet altijd duidelijk wat het nu precies inhoud. De term bestaat uit twee gedeelten. De letter ‘e’ staat voor ‘elektronisch’ en ‘commerce’ staat voor ‘handel’, in zijn geheel ‘elektronische handel’. Feitelijk betekent e-commerce dus dat een klant via een elektronische weg op het internet een product of dienst bestelt en betaalt.

Je kunt vanuit verschillende invalshoeken kijken naar e-commerce. Ten eerste heb je de communicatie-technische invalshoek. Dit houd in dat er bijvoorbeeld via de telefoonlijn of via computernetwerken diensten, producten, informatie of betalingen worden aangeleverd. De volgende invalshoek is vanuit het bedrijfsproces. Hier wordt er gekeken naar hoe de technologie wordt toegepast en waarbij zakelijke betalingen en processen worden geautomatiseerd. De derde invalshoek is die vanuit de service van consumenten en bedrijven. Via deze weg worden de kosten van de service verlaagt en de kwaliteit vergroot. Als laatste is er de invalshoek vanuit de online staande PC. Dit is het kopen en verkopen van producten of diensten via het internet.

De verkoper en de koper zijn niet op dezelfde fysieke plaatsen, zoals op een markt of een kledingwinkel. De verkoop vindt plaats via internet. De levering en het product zijn in de wel tastbaar. In tegenstelling tot een dienst. Een dienst is nooit tastbaar, maar kan wel via e-commerce zijn aangeschaft.

Met de populariteit van de smartphone wordt er tegenwoordig ook steeds vaker over m-commerce gesproken. Het kopen en verkopen via een smartphone.

Cijfers over e-commerce

Uit onderzoek van de Ecommerce Foundation blijkt dat de Nederlandse consument in 2017 €22,5 miljard online heeft uitgeven. Dat is een groei van 13% ten opzichte van 2016! Van alle Nederlanders winkelt zelfs 84% online. Als ondernemer, of zelfs voor jou als consument liggen er dus enorm veel kansen op het gebied van e-commerce. 

 

Voorbeelden van e-commerce:

  • Een bedrijf dat per e-mail nieuwsbrieven met productaanbiedingen verstuurd;
  • Een webshop wat via internet kleding verkoopt aan consumenten;
  • De klantenservice die via social media klachten van klanten afhandelt;
  • Het verkopen van een tweedehands bankstel via Marktplaats;
  • Online aanschaffen van een treinkaartje.

Hoe kun je e-commerce inzetten?

E-commerce kun je verdelen over drie verschillende categorieën:

  • Business to consumer (B2C);
  • Business to business (B2B);
  • Consumer to consumer (C2C).

B2C
Bij Business to consumer vind de handel plaats van een bedrijf naar een klant toe. Het bedrijf verkoopt als professioneel een product of dienst aan de klant.

B2B
Business to Business houdt in dat er handeling plaatsvindt tussen bedrijven onderling. Deze vorm wordt meestal niet meegenomen in de rapporten en onderzoeken. De reden hiervoor is dat er andere wetten zijn dan bij een B2C markt.

C2C
Niet te vergeten vind er ook handel plaats onderling tussen particuliere consumenten. Wanneer we spreken van e-commerce binnen de C2C heeft er in ieder geval een online handeling plaatsgevonden voordat je het product of de dienst van een andere consument kocht zonder dat er een bedrijf bij betrokken is. Hierbij kun je denken aan marktplaatsen als Markplaats, AliExpress of eBay.

ecommerce

Ontstaan van e-commerce

E-commerce bestaat sinds 1991. Vanaf die datum werd het internet voor iedereen toegankelijk en werd het HTTP-protocol ontwikkeld. Misschien herinnert u zich nog, hoe u via een inbelsysteem, verbinding kon maken met internet. Met het ontstaan van deze wereldwijde verbinding, kwamen er al snel een aantal computertechneuten tezamen met het plan om via internet spullen te verkopen. Een voorbeeld van zo’n speler is Amazon.com. Door de steeds snellere internet verbindingen en het feit dat internet voor steeds meer mensen toegankelijk werd, groeide ook de interesse en het belang van e-commerce.

Voordelen van e-commerce:

  • Internet is 24/7 bereikbaar en kent geen grenzen;
  • Er valt veel te verdienen via online kanalen;
  • Afnemers zijn vrij eenvoudig te bereiken;
  • Het is een transparante markt;
  • Vaak levert het een kostenbesparing op;
  • Het is zeer toegankelijk.

Het is duidelijk dat e-commerce een breed begrip is. We doen de naam te kort als we het enkel hebben over het online verkopen van producten via webshops. Er zijn tal van voorbeelden te bedenken waarmee een bedrijf zijn voordeel kan behalen wanneer hij e-commerce integreert in haar dagelijkse bedrijfsvoering. 

Hoe start je met e-commerce?

Als je wilt starten met e-commerce binnen je bedrijf moet je jezelf eerst de vraag stellen of je al genoeg bestaande klanten hebt. Zonder bestaande klanten is het wel lastiger om te beginnen met een e-commerce platform.

Als je bij je basis begint kun je je bestaande klanten meenemen naar je online omgeving als zij jou hiervoor toestemming hebben gegeven door bijvoorbeeld een klantenkaart in te vullen. Met een klantenbestand of je nu een B2C of een B2B hebt, kun je kijken naar het klantgedrag; welke producten of diensten hebben ze gekocht de afgelopen maanden, zit hier verandering in en hoe vaak wordt er contact opgenomen. Op deze manier kun je kijken en inspelen op wat er relevant is voor iedere klant afzonderlijk en waar zij behoeften aan hebben.

Tegenwoordig kun je ook heel gemakkelijk met sociale media e-commerce gebruiken. Via Instagram bijvoorbeeld kun je met je ‘stories’ al mensen aanzetten tot actie om te kopen. Wanneer een bedrijf via hun verhaal op Instagram een product promoot hoef je als consument alleen maar omhoog te swipen en je hebt al een e-commercelink waarmee je naar de webshop wordt geleid.

Meer weten?

Wil je meer weten over e-commerce, neem dan contact met ons op via info@dotsolutions.nl of bel ons op 0528 - 26 95 94.

Benieuwd hoe uw website scoort?

Voldoet uw website nog wel aan de moderne eisen van het internet? Haalt u wel het maximale uit uw website? Wij testen gratis en vrijblijvend uw website!

Test mijn websiteGratis vrijblijvend advies

dotsolutions

facebook twitter linkedin instagram google plus

© - Algemene voorwaarden - Privacy - Sitemap - Contact

De internet specialist in o.a. Drenthe, Hoogeveen, Emmen, Assen, Meppel