Pagina wordt geladen ...
zoeken

Tips hoe je ervoor zorgt dat meer klanten hun winkelmandje afrekenen

Wist jij dat maar 2 tot 3 % van het totaal aantal bezoekers van jouw webshop ook echt iets koopt? Des te pijnlijker is het wanneer een bezoeker zijn of haar winkelmandje wel vult… maar niet afrekent!

Neem contact met ons op

Uit onderzoek blijkt dat 40% tot 80% van de gevulde winkelmandjes niet wordt afgerekend. TRBO legde 1000 internetgebruikers vragen voor over waarom het zo vaak gebeurt dat winkelmandjes onbetaald achterblijven. 

Daaruit konden de volgende conclusies worden getrokken:

 

  • Te hoge verzendkosten (57%)
  • Juiste betalingsmethode werd niet geboden (53%)
  • Product was ergens anders goedkoper (33%)
  • Levertijd was te lang (24%)
  • Technische problemen tijdens bestelprocedure (20%)

Hoe kun je nu voorkomen dat de gevulde winkelmandjes in jouw webshop niet worden afgerekend?

 

Tip 1: Verkort het bestelproces en verhoog het gemak hiervan. 

Hoe sneller en makkelijker het bestelproces voor de klant wordt gemaakt, hoe hoger de kans dat de producten in het winkelmandje worden afgerekend. Het bestelproces zal er als volgt uit zien: ‘Afleveradres invoeren’, ‘selecteer de verzendmethode en betaalmethode’, ‘controleer de bestelling’ en vervolgens ‘verstuur bestelling’. Zorg voor zo weinig mogelijk verplichte velden en vermijd vragen naar onnodige gegevens, zoals de geboortedatum. 

Tip 2: Bied verschillende betaalmethodes.

Nederlanders geven de voorkeur aan iDeal om te betalen. Gevolgd door PayPal, achteraf betalen, creditcard en factuur. Nog beter is om alle bovenstaande methodes aan te bieden.  Indien jouw klanten bij het afrekenen naar een externe site worden doorgestuurd, zorg er dan voor dat jouw bedrijfsnaam en logo duidelijk zichtbaar zijn. Indien je ook internationaal verkoopt, houd er dan rekening mee dat je de populaire betaalmethodes aanbiedt in dat desbetreffende land. 

Tip 3 Zorg voor verschillende verzendmethodes.

Wees transparant over de methodes van verzenden. Bezoekers van jouw website hechten waarde aan het benoemen van de pakketbezorgers, zoals PostNL, DHL of DPD. Wees eerlijk over de geschatte levertijd per product. In principe zou de levertijd niet meer dan 2 tot hooguit 3 dagen mogen zijn. 

Tip 4 Creëer vertrouwen.

Klantenreviews verhogen het vertrouwen van jouw bezoekers. Een andere manier om het vertrouwen van bezoekers te verhogen is hen te informeren over hoe zij een bestelling kunnen annuleren. Ook is het belangrijk om een betrouwbaar retourbeleid op te stellen en deze vermelden in de webshop.
Nog een manier om het vertrouwen te verhogen is bijvoorbeeld door het hebben van het keurmerk Thuiswinkel Waarborg. Ook de mogelijkheid tot chatten met een medewerker helpt het vertrouwen van de bezoeker te verhogen. 

Tip 5 Geen verplichte registratie.

Niet elke klant wil zich registeren voor een webshop. Natuurlijk is het waardevol dat jouw bezoekers een klantaccount openen, want op deze manier kan je nieuwsbrieven versturen, maar stel het registreren voor een webshop niet verplicht.
Geef de klant pas na het afrekenen van het winkelmandje de optie om zich te registeren. Om de klant te overtuigen, kun je wel de voordelen van registreren benoemen. 

Tip 6 Kies voor een mobiel vriendelijk design. Webshops

Het gebruik van een mobiele telefoon is in de afgelopen periode explosief gestegen. Ook het aantal aankopen wat met de mobiele telefoon wordt gedaan, stijgt en zal in de aankomende jaren nog verder toenemen. Een responsive design is dus een absolute noodzaak. Het zorgt ook voor een betere kwaliteitsscore in Google. Optimaliseer niet alleen de winkelervaring, maar ook het bestel- en betalingsproces.

Tip 7 Een overzichtelijk ontwerp. 

Zorg dat jouw bezoeker niet wordt afgeleid tijdens de bestelfase. Banners en advertenties tijdens deze fase zijn ook niet meer relevant. Zij kunnen er voor zorgen dat jouw bezoeker deze fase zelfs weer verlaat. Kies voor een voortgangsbalk om duidelijk aan te geven welke fases de klant nog moet doorlopen en welke voltooid zijn. 

Tip 8 Meten is weten.

Analyseer het bestelproces. Ook die van niet afgerekende winkelmandjes. Tijdens welke fase van het bestelproces verlaten bezoekers vroegtijdig het bestelproces. Zijn hier conclusies uit te trekken. Misschien moet je een pagina wijzigen of eenvoudiger maken. En heeft deze wijziging ook effect? Google Analytics is een handig programma dat jou veel inzichten kan geven. 

Wil je meer weten over dit onderwerp? Vraag een advies gesprek aan en wij helpen je graag verder. Stuur ons een e-mail of bel ons op telefoonnummer 0528 26 95 94.

 

Auteur:

Anna Slooff - Online Marketeer

Anna Slooff

Benieuwd hoe jouw website scoort?

Voldoet jouw website nog wel aan de moderne eisen van het internet? Haal je wel het maximale uit jouw website? Wij testen gratis en vrijblijvend jouw website!

Test mijn websiteGratis vrijblijvend advies

dotsolutions

facebook twitter linkedin instagram google plus

© - Algemene voorwaarden - Privacy - Sitemap - Contact

De internet specialist in o.a. Drenthe, Hoogeveen, Emmen, Assen, Meppel