Pagina wordt geladen ...
zoeken

10 praktische tips voor e-mailmarketing

E-mailmarketing is de grootste online marketing tool op dit moment. Uit Blinker’s Nationaal E-mail Onderzoek 2016 blijkt dat maar liefst 90% van de Nederlanders zich heeft ingeschreven voor e-mail nieuwsbrieven. In dit artikel vindt u 10 praktische tips om zelf ook succesvol e-mailmarketing in te zetten.

contact opnemen

10 praktische tips voor e-mailmarketing

Wat is e-mailmarketing?

E-mailmarketing is een vorm van online marketing waarbij (potentiële) klanten door middel van een e-mail worden benaderd. E-mailmarketing dient wel één van de volgende doelen te hebben:

  • Nieuwe klanten werven
  • Bestaande klanten overtuigen te kopen
  • Relatiebeheer

E-mailmarketing is een zeer krachtige online marketing tool waarmee omzet kan worden verhoogd en relaties mee kunnen worden beheerd. Voordelen van e-mailmarketing zijn onder andere dat het goedkoop en snel is en e-mailmarketing is tevens gemakkelijk te evalueren. Er zitten ook nadelen aan, want e-mailmarketing wordt vaak misbruikt. Het is van belang dat bedrijven zorgvuldig om gaan met het versturen van e-mails, zodat men niet als spammer bekend komt te staan bij de ontvangers.

10 praktische tips

Tip 1 – Aandacht op uw website voor de nieuwsbrief

Op uw website staan vast zaken waarvan bezoekers op de hoogte van willen blijven. Door de bezoeker direct de mogelijkheid te geven om zich in te schrijven voor de nieuwsbrief is de kans groter dat de bezoeker zich ook echt gaat inschrijven voor de nieuwsbrief. Verstop het inschrijfformulier dan ook niet op bijvoorbeeld een contactpagina.

Tip 2 – Herkenbaarheid is belangrijk

Zorg ervoor dat de lezer direct kan zien dat de nieuwsbrief van u afkomstig is. Verwerk daarom uw huisstijl en logo in de nieuwsbrief.

Tip 3 – Zorg voor het juiste onderwerp

Het onderwerp van de nieuwsbrief is erg belangrijk. Dit is het eerste wat ontvangers zien van uw nieuwsbrief in hun mailbox. Zorg ervoor dat het onderwerp uw lezers aanspreekt, hierdoor vergroot u de kans dat uw mail wordt geopend.

Tip 4 – Een cadeautje werkt altijd

Iedereen vindt het leuk om een presentje te krijgen. Of u dit nu off- of online doet, als u een beloning geeft als men zich ergens voor inschrijft of iets aanvraagt dan verhoogt u daarmee uw resultaat. Denk hierbij aan een korting van 20% in de webshop of een korting in de vorm van gratis verzendkosten als iemand zich heeft ingeschreven voor de nieuwsbrief.

Tip 5 – Gebruik uw e-mail handtekening

Zorg dat iedereen binnen uw bedrijf een persoonlijke e-mailhandtekening gebruikt. Het is belangrijk dat in deze e-mailhandtekening een triggerende tekst staat met een link richting het inschrijfformulier van uw nieuwsbrief op de website.

                                                   e-mailmarketing

Tip 6 – Optie tot inschrijving bij een online aanvraag

Of een bezoeker van uw website nu een document aanvraagt of zich inschrijft voor een workshop, geef hem ook de mogelijkheid om zich in te schrijven voor uw nieuwsbrief.

Tip 7 – Promoot via sociale media kanalen

Promoot uw e-mail nieuwsbrief via sociale media kanalen met een duidelijke call-to-action naar de inschrijfpagina van uw nieuwsbrief. Post regelmatig berichten op bijvoorbeeld Facebook, LinkedIn en Twitter. Zo zou u een paar uur voor het versturen van de nieuwsbrief via de sociale media kanalen uw volgers kunnen laten weten dat ze zich nog in kunnen schrijven als ze kans willen maken op een mooie aanbieding.

Tip 8 – Elk contactmoment kan nieuwe e-mailadressen opleveren

Zorg ervoor dat alle medewerkers bij contact met de klant of prospect vragen naar het e-mailadres van de (mogelijke) relatie. Hierbij is het natuurlijk van groot belang dat toestemming wordt gevraagd aan de desbetreffende klant of prospect om het e-mailadres aan de database toe te voegen.

Tip 9 – Overspoel ontvangers niet

Overspoel ontvangers niet met nieuwsbrieven. Beperk het bijvoorbeeld tot één keer per maand of per twee weken. Probeer ook niet te veel nieuws of onderwerpen in een nieuwsbrief te stoppen. Gebruik nooit meer dan 3 tot 5 onderwerpen in één nieuwsbrief.

Tip 10 – Maak gebruik van links  

Maak in de nieuwsbrief gebruik van links naar uw website, zodat bezoekers worden doorgeleid naar de website. Let er op dat u link door verwijst naar een relevante pagina.

Hulp nodig met e-mailmarketing?

Wilt u gebruik gaan maken van e-mailmarketing? Wij kunnen u helpen met het aanmaken van een professioneel mail account of uw totale e-mailmarketing verzorgen. Bel ons op 0528 - 26 95 94 of stuur een e-mail naar info@dotsolutions.nl.

Auteur:
Sharon - Junior online marketeer

dotsolutions-sharon

Vertel mij meer

Benieuwd hoe jouw website scoort?

Voldoet jouw website nog wel aan de moderne eisen van het internet? Haal je wel het maximale uit jouw website? Wij testen gratis en vrijblijvend jouw website!

Test mijn websiteGratis vrijblijvend advies

dotsolutions

facebook twitter linkedin instagram google plus

© - Algemene voorwaarden - Privacy - Sitemap - Contact

De internet specialist in o.a. Drenthe, Hoogeveen, Emmen, Assen, Meppel