Pagina wordt geladen ...
zoeken

15 belangrijkste online marketing termen

In de online marketing branche worden veel termen gebruikt. Maar ken je de belangrijkste wel? Het zijn vaak vaktermen die niet begrijpelijk zijn voor personen met weinig kennis van online marketing. Daarom hebben wij, om u alvast in het zadel te helpen, alle belangrijke termen op een rijtje gezet. 

Neem contact met ons op

1. Search Engine Optimization (SEO)

Wordt ook wel zoekmachineoptimalisatie genoemd. Zoekmachineoptimalisatie is een onderdeel van zoekmachinemarketing en staat voor alle activiteiten die er voor zorgen dat een webpagina of website hoog in de zoekresultaten van bijvoorbeeld Google komt.

2. Search Engine Advertising (SEA) 

SEA is een alternatief voor zoekmachineoptimalisatie. Adverteerders betalen een bepaald bedrag als een bezoeker op een advertentie klikt en ook daadwerkelijk een bezoek brengt aan de website. Met behulp van SEA kom je hoger in de zoekresultatn te staan en het resultaat is direct zichtbaar. 

3. Contentmarketing

Contentmarketing is het maken van inhoud die bezoekers aantrekken. Het kan zowel online als offline uitgevoerd worden. Offline kan dat met bijvoorbeeld magazines en tijdschriften. Online gebeurt dit met bijvoorbeeld blogs en video’s.

4. Social Media Marketing (SMM)

Social Media Marketing is erg populair tegenwoordig. Met deze toepassing kan bepaalde inhoud van je website met één druk op de knop op een social media platform als Facebook of Twitter geplaatst worden.

5. Search Engine Marketing (SEM)

Zoekmachinemarketing is het vindbaar maken van webpagina’s bij zoekmachines. Dat houdt in, dat wanneer een zoekmachinegebruiker een term intypt in bijvoorbeeld Google, dat de meest relevante websites bovenaan staan. Door middel van de technieken die hiervoor beschreven zijn, kan je ervoor zorgen dat jouw website hoger in deze resultaten komt, waardoor je meer bezoekers krijgt. Zoekmachinemarketing kan gesplitst worden in twee delen: Search Engine Optimization (SEO), welke bij punt 1 beschreven staat, en Search Engine Advertising (SEA). Met SEA kan je een toppositie in Google bereiken door advertentieruimte te kopen.

6. Algoritme

Om te bepalen welke pagina als eerste in de resultatenlijst wordt genoemd, bestaan er algoritmes. Met algoritmes wordt bepaald hoe hoog een webpagina in de zoekresultaten verschijnt. Daarbij is het belangrijk dat de zoekterm gerelateerd is aan de webpagina. Ook is het belangrijk hoe vaak er naar een andere pagina gelinkt wordt, vanaf welke pagina’s en met welke tekst. 

7. Trefwoorden (keywords)

Wanneer zoekmachinegebruikers trefwoorden intypen, willen ze zoekresultaten die gerelateerd zijn aan het trefwoord. Wanneer dit trefwoord vaak op jouw website voorkomt, zal deze hoger in de zoekresultaten komen. Je kan veel trefwoorden op de website gebruiken als je bijvoorbeeld artikelen schrijft, waardoor mensen vaker op jouw webpagina uitkomen wanneer ze iets zoeken dat geassocieerd is met je website. Zo kan je meer bezoekers krijgen.

8. Zoekmachine resultaten pagina

De resultaten van zoekopdrachten die worden weergegeven op de zoekmachine resultaten pagina. Alle websites die gerelateerd zijn aan jouw zoekterm worden hier weergegeven

9. Conversie

Dit is een voltooide actie die plaatsvindt op een website. Op de meeste websites gaat conversie over verkochte producten, maar het kan ook gaan om bijvoorbeeld het invullen van een formulier of enquête.

10. Conversiepercentage Optimalisatie

Bij het optimaliseren van het conversiepercentage moet je ervoor zorgen dat er doelen op jouw website voltooid worden. Hierdoor zal het conversiepercentage stijgen. Doelen zoals producten kopen of het invullen van een formulier zijn hier een voorbeeld van. Als deze acties voltooid worden, zal het conversiepercentage dus vanzelf stijgen.

11. Split Testing

Dit omvat het vergelijken van twee versies van één webpagina door te kijken naar welke versie bijvoorbeeld een betere reactietijd heeft, een beter conversiepercentage, etc. De webpagina die beter uit de test komt, wordt dan meestal gebruikt voor de definitieve versie van de website.

12. Backlink

Een HTML-verbinding door middel van een code tussen twee webpagina’s. Een backlink is een verwijzing naar jouw website vanaf een andere website. Als veel websites naar jouw website verwijzen, kom je hoger in de zoekresultaten van bijvoorbeeld Google. Het creëren van backlinks wordt ook wel linkbuilding genoemd, wat tevens ook een marketingstrategie is.

13. Ankertekst

De ankertekst is de zichtbare klikbare tekst van een stuk tekst waar je op kan klikken. Achter een ankertekst zit een bestemmingspagina. Als er bijvoorbeeld ‘’dotsolutions’’ in een artikel staat en je klikt op de tekst, waarna je naar de website van dotsolutions wordt gestuurd, dan is ‘’dotsolutions’’ de ankertekst.

14. Pagerank

Pagerank is een systeem van Google dat aangeeft hoe hoog een website is geklasseerd. Het systeem wijst elke webpagina een score toe. Een pagina krijgt een hogere pagerank als er meer links naar die pagina verwijzen. Natuurlijk telt het wel mee dat de website die links naar jouw website verwijzen, ook een hoge pagerank heeft. En zo zijn er natuurlijk nog meer factoren die hier een rol in spelen.

15. Meta Tags

Dit zijn stukjes HTML code die toegevoegd kunnen worden aan een website die informatie verstrekt aan zoekmachines en niet zichtbaar zijn voor site bezoekers. Meta tags zijn bedoeld om informatie op te nemen over de inhoud van een website of webpagina. Deze informatie wordt dan gebruikt wanneer iemand een zoekopdracht doet in bijvoorbeeld Google. Het kan zo zijn dat de webpagina beschreven wordt, maar het kan ook een opsomming van trefwoorden zijn.

Hulp nodig bij het inzetten van online marketing?

dotsolutions is gespecialiseerd in verschillende online marketing diensten. Wij bieden de modernste producten en zijn altijd op de hoogte van de laatste trends. Wil je meer informatie over wat online marketing voor jouw bedrijf kan betekenen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. Stuur ons een e-mail of bel ons op 0528 26 95 94.

Vertel mij meer

Benieuwd hoe jouw website scoort?

Voldoet jouw website nog wel aan de moderne eisen van het internet? Haal je wel het maximale uit jouw website? Wij testen gratis en vrijblijvend jouw website!

Test mijn websiteGratis vrijblijvend advies

dotsolutions

facebook twitter linkedin instagram google plus

© - Algemene voorwaarden - Privacy - Sitemap - Contact

De internet specialist in o.a. Drenthe, Hoogeveen, Emmen, Assen, Meppel