Pagina wordt geladen ...
zoeken

9 merken profiteren van word-of-mouth marketing

De marketinginspanningen van een bedrijf zijn doorslaggevend voor het creëeren en behouden van een klantenbestand dat loyaal is en om er zeker van te zijn dat klanten terug blijven komen.

Het ultieme doel van elk merk is dat deze loyaliteit zich verspreidt van bestaande klanten naar hun netwerk, zodat bedrijven weinig geld uit hoeven te geven aan advertenties. Ook wel bekend als word-of-mouth marketing of mond-tot-mond reclame, deze vorm van marketing heeft een enorme progressie doorgemaakt in het digitale tijdperk. Met behulp van social media kanalen kunnen berichten honderden mensen tegelijk bereiken in slechts een fractie van een seconde. Bedrijven zijn zo in staat de beste tactieken te gebruiken en word-of-mouth marketing optimaal te benutten. Hier volgt een lijst van bedrijven die hier succesvol gebruik van hebben gemaakt.

word of mouth marketing

AirBNB

Air BNB zorgt voor word-of-mouth reclame door gecontroleerde richtlijnen en normen te stellen voor degenen die een huis verhuren. Dit zorgt ervoor dat de klant de positieve ervaring heeft waar hij naar zoekt in een vakantie. Iedereen spreekt graag over zijn of haar vakantie bij thuiskomst. Een goede klantenervaring van Air BNB kan ervoor zorgen dat er positief gesproken wordt over het bedrijf.

KLM

KLM Royal Dutch Airlines werd in 1919 opgericht en is de oudste luchtvaartmaatschappij dat nog steeds dezelfde naam heeft. Dit creëerde een uitdaging om ervoor te zorgen dat het merk een goede reputatie behoudt die consistent is met de algehele reputatie dat het over de jaren heeft opgebouwd. De luchtvaartmaatschappij heeft het potentieel van social media volledig uitgebuit door het te gebruiken als een customer service fast-tracking service. Ook genereerde het bedrijf geweldige word-of-mouth reclame door gepersonaliseerde cadeaus te geven aan hun klanten door middel van het opvragen van hun LinkedIn, Twitter en Facebook gegevens. De tevreden klanten deelden dit weer op hun social media kanalen, wat het bedrijf enorm deed groeien.

Oreo

Dit bedrijf zorgde voor geweldige word-of-mouth reclame tijdens het vieren van Oreo’s 100ste verjaardag. Het bedrijf besloot honderd Facebook berichten in honderd dagen te produceren, waarin trending nieuwsberichten visueel verhaald werden. Het resultaat hiervan was dat de betrokkenheid op Facebook toenam met 195 procent, het aantal fans toenam met meer dan een miljoen mensen en dat iedere post gemiddeld 1,400 keer gedeeld werd. Hierdoor werd er veel over Oreo gesproken en dit maakte deze campagne tot een enorm success.

Red Bull

In de laatste jaren heeft Red Bull een enorme verandering laten zien in marketing strategieën, door niet langer te focussen op de traditionale manieren van adverteren. Red Bull investeert meer in word-of-mouth campagnes rondom het organiseren van extreme sport evenementen en andere evenementen die ervoor zorgen dat men over het merk zal praten. Het bedrijf heeft daarnaast ook programma’s ontwikkeld die innovaties laten zien in de manier waarop een bedrijf zichzelf kan promoten.

Shazam

shazamShazam is een voorbeeld van een app dat voornamelijk groeide door middel van word-of-mouth marketing. Hetgeen dat deze app zo bekend maakt is dat het publiekelijk gebruikt wordt en er zodoende vaak over gesproken wordt. Het bedrijf maakt nu gebruik van advertenties en samenwerkingen met televisie reclame campagnes zodat de gebruiker direct meer informatie kan opvragen via de telefoon. Het bedrijf steunt op innovaties en nieuwe manieren om het product te gebruiken, zodat men over het merk blijft praten.

Starbucks

Van het begin af aan had het merk als doelstelling de beste koffie en koffiebonen te produceren voor haar klanten en tegelijkertijd een gemeenschapsgevoel in de winkels te creëeren. Dit leidde tot ongedwongen word-of-mouth marketing en is iets dat Starbucks hedendaags probeert voort te zetten in de winkels en sinds de groei van het digitale tijdperk ook buiten de winkels om. De investering in modernere digitale marketing tactieken maakte het mogelijk om het klantenbestand van het merk uit te breiden door middel van het gebruik van social media kanalen.  Zo heeft Starbucks naast de gebruikelijke platformen ook een website genaamd 'My Starbucks Idea' waarop iedereen ideeën kan voorleggen. Ook kun je er suggesties en feedback geven om het merk te verbeteren.  

Stichting ALS

Stichting ALS is een stichting dat zich inzet om geld in te zamelen voor onderzoek naar het vinden van een geneesmiddel voor Amyotrofische Laterale Scelorese (ALS). Afgelopen zomer was de ALS ‘Ice Bucket Challenge’ overal op social media te zien, waarbij vrienden elkaar uitdaagden een emmer ijswater over hun hoofd te gieten en tegelijkertijd een donatie te doen aan de ALS-organisatie. Met behulp van deze activiteiten op social media werd de organisatie wereldwijd bekend en heeft volgens de officiële cijfers van de organizatie een totale opbrengst van $115 miljoen opgeleverd als een direct resultaat van de video campagne en bijbehorende donaties.

Superdry

In de beginfase concentreerde Superdry zich op het promoten van het bedrijf door word-of-mouth marketing in tegenstelling tot adverteren. Hierdoor trok het de belangstelling van supersterren zoals David Beckham en Nicole Scherzinger die publiekelijk werden gezien terwijl ze Superdry kleding aanhadden. Dit hielp het bedrijf te groeien door het verkrijgen van gratis advertenties bij een groot publiek.

Uber

Dit taxi bedrijf heeft een enorme groei doorgemaakt door het concept van een taxi nemen compleet te veranderen. Door een ervaring te creëeren dat tal van problemen aanpakt, zoals het niet langer hoeven te betalen met geld, verzekerde Uber ervan dat het bedrijf werd aangehaald door word-of-mouth marketing en zodoende liet het bedrijf in de beginfase al een enorme groei zien. Deze manier van reclame werd gestimuleerd door de vele voordelen die dit bedrijf biedt, zoals de app die het mogelijk maakt zo snel en dichtbij mogelijk een taxi te kunnen boeken en te kunnen betalen met de MasterCard.

Fotomateriaal

Vertel mij meer

Benieuwd hoe uw website scoort?

Voldoet uw website nog wel aan de moderne eisen van het internet? Haalt u wel het maximale uit uw website? Wij testen gratis en vrijblijvend uw website!

Test mijn websiteGratis vrijblijvend advies

dotsolutions

facebook twitter linkedin instagram google plus

© - Algemene voorwaarden - Privacy - Sitemap - Contact

De internet specialist in o.a. Drenthe, Hoogeveen, Emmen, Assen, Meppel