Pagina wordt geladen ...
zoeken

Belangrijkste factoren voor je Google ranking

Het algoritme van Google is deels bepalend voor een groot aandeel van je bezoekers. Door goed in te spelen op de belangrijke factoren van Google kun je veel extra bezoekers binnenhalen. Stijgende bezoekersaantallen verhogen je omzet en websitedoelstellingen en leveren uiteindelijk dus geld op! Om aan te geven hoeveel internetgebruikers gebruik maken van zoekmachines; momenteel zoekt meer dan 90 procent van alle internetgebruikers met behulp van Google.

Maar welke factoren bepalen nou de ranking van Google. Kort samengevat zijn het de volgende factoren:

Belangrijkste Google ranking factoren

Het is eigenlijk onmogelijk om op bovenstaande onderdelen allemaal een 10 te scoren zodat je uiteindelijk goed vindbaar bent. Het gaat om een balans tussen de techniek, content en de backlinks. Probeer ook te vermijden dat je je gaat richten op specifiek één onderdeel. Kies altijd voor alle onderdelen en kies hierin het juiste balans.

Techniek

De techniek van een website is het eerste onderdeel dat van belang is voor de zoekmachines. Een goede techniek is de basis voor een goede website en daarnaast dus ook van belang voor de vindbaarheid. Het belangrijkste technische onderdeel is het CMS. CMS staat voor content management systeem. Een CMS is een systeem waarin je de website eenvoudig kan beheren. Onder beheer valt bijvoorbeeld het aanmaken van internetpagina’s, het bewerken van internetpagina’s en het toevoegen van een foto.

Belangrijker is dat het CMS-systeem zo ontwikkeld is dat je hierin gegevens kan toevoegen zoals de zoekwoorden en een samenvatting van de aangemaakte tekst. Google kan met behulp van de tekst inzien waar de tekst over gaat. De samenvatting van de tekst geeft de zoeker een goed beeld waarover een webtekst gaat.

Content

Content is een woord wat je dagelijks ziet verschijnen als het gaat om online marketing. Content betekent eigenlijk de inhoudelijke tekst op een pagina. Google heeft als doel om een zoeker met behulp van enkele termen de juiste informatie toe te wijzen. De inhoudelijke tekst op een webpagina is dan ook van zeer groot belang. Eerder stelden wij al diverse eisen op wat betreft de opmaak en inhoud.

Goede en relevante content is van groot belang. Daarnaast moet de content ook uniek zijn. Als je inhoudelijke teksten kopieert zal dit worden afgestraft door Google. Een afstraffing houdt heel simpel in, lager in de zoekresultaten. Schrijf daarom teksten altijd in eigen woorden en zorg ervoor dat je geen dubbele teksten op je website hebt!

Backlinks

Backlinks zijn links op externe websites die verwijzen naar jouw website. Het klinkt eenvoudig om een link naar je website te krijgen. Maar er zitten diverse criteria aan de backlinks. Zo moet de kwaliteit van de backlinks wel goed zijn. Backlinks van slechte websites werken dan weer tegen je. Enkele voorbeelden van slechte websites zijn websites die bijvoorbeeld malware verspreiden, slechte inhoud zoals haat, geweld en drugs, linksfarms en spamwebsites. Daarnaast gaat het ook om natuurlijke linkbuilding. Hiermee doelen ze erop dat links die naar elkaar toe linken een lagere waarde krijgen. Hiermee proberen ze te vermijden dat iedereen backlinks met elkaar deelt.

Bovenstaande is slechts een samenvatting van alle eisen. Elke eis zal nog explicieter behandeld worden zodat het voor iedereen voor een groot deel inzichtelijker gaat worden hoe de Google zoekmachine werkt!

Hoger in Google?

Wil je hoger scoren in de Google zoekmachine? dotsolutions helpt, als Google partner, je graag met het hoger scoren in Google! Neem snel contact met ons op en wordt beter gevonden.

Het belang van de techniek

In een eerder blog is kort samengevat uit welke drie onderdelen een website moet voldoen om goed vindbaar te zijn. Techniek was één van deze onderdelen. De techniek is de basis voor een goede website en dus de basis om goed gevonden te worden. Maar waaruit moet een technisch goede website nou bestaan? De belangrijkste technische voorwaarden voor een succesvolle website zijn:

  • CMS
  • URL
  • Sitemap
  • Content aanpassingen

Belang van techniek

CMS

Zoals in het vorige BLOG al is beschreven is een CMS-systeem een beheersysteem waarin je eenvoudig een pagina kan toevoegen, bewerken en verwijderen. Maar naast het eenvoudige beheer zijn er ook enkele functies van belang voor Google. Google kijkt altijd naar meta beschrijvingen. Dit is een beschrijving en enkele zoekwoorden (bij voorkeur 6-8 zoekwoorden per tekst) waarin kort staat samengevat waarover de webpagina gaat. In onderstaande afbeelding een voorbeeld.

De tekst onder dotsolutions is een meta beschrijving. Google hecht veel waarde aan deze teksten omdat het voor bezoekers in slechts twee zinnen duidelijk wordt wat je zien krijgt als je hierop klikt. Systemen waarin je geen zoekwoorden en meta beschrijvingen kan toevoegen zullen dan ook nooit goed scoren in Google!

URL

Google vindt het belangrijk dat internetgebruikers in de link al kunnen zien op welke pagina ze zitten. In de techniek is het dan ook belangrijk dat links niet automatisch gegenereerd worden. De URL dient er altijd zeer schoon uit te zien. Een voorbeeld van een schone link is www.websitenaam.nl/diensten/online-marketing. In deze link is het duidelijk op welke pagina je je momenteel bevindt. Een voorbeeld van een slordig opgebouwde link is www.websitenaam.nl/25%/dien7ste9n/%/onlin372e.html. Schone links hebben bij Google een voorkeur en zijn dan ook beter vindbaar in de Google zoekmachines.

Sitemap

Een sitemap is een overzicht van alle webpagina’s welke te vinden zijn op je website. Je kunt met behulp van Google webmaster tools een sitemap indienen zodat Google deze sneller zal gaan indexeren. In een sitemap kun je eenvoudig inzien welke pagina’s nieuw zijn toegevoegd waardoor Google eenvoudiger in kan zien wanneer een pagina is toegevoegd.

Content aanpassingen

De techniek hangt ook samen met bepaalde inhoudelijke eisen. Het technische systeem moet voldoen aan enkele eisen om goede content te kunnen schrijven. Technisch moet het mogelijk zijn om tekstuele aanpassingen te maken. Hierbij moet je denken aan titels en opsommingen. Het is niet goed genoeg om alleen platte tekst op je website te hebben. Google kijkt ook naar pagina titels welke KOP1 of H1 worden genoemd in de internetwereld!

Goede techniek is meer dan de basis

Goede vindbaarheid gaat samen met goede techniek. Geen goede techniek en uw website zal nooit goed scoren in de Google zoekmachine. Zoek je een website bouwer welke voldoet aan alle technische eisen? Dotsolutions vertelt graag meer over de technische eisen.

Het belang van goede content

In de marketingtrends van 2015 was de top trend het schrijven van gepersonaliseerde content. Content is de inhoudelijke tekst op een webpagina. Contentmarketing is de juiste inhoudelijke tekst overbrengen aan de juiste doelgroep. Maar welk verband heeft Google met content? Google wil de juiste informatie koppelen aan de juiste zoeker met behulp van enkele zoektermen. Pagina’s met veel inhoud, dus content, kunnen de zoeker antwoord geven op datgene waar ze naar op zoek zijn. Maar er zijn diverse richtlijnen en eisen waaraan content moet voldoen om goed gevonden te worden. Goede content moet voldoen aan:

  • Opmaak
  • Links

Goede content

Opmaak

Eerder beschreven wij diverse eisen waaraan een zoekmachine vriendelijke tekst moet voldoen. Het belangrijkste is om je te verplaatsen in de bezoeker. Schrijf relevant en informatief voor de bezoeker en niet voor Google. Stel jezelf vragen wat zou willen lezen als je op deze pagina zou klikken. Combineer de tekst met de opmaak eisen van Google zodat je pagina en goed vindbaar is en relevant voor de bezoeker/lezer.

Maar voor Google zijn diverse eisen met betrekking tot de opmaak van belang. Zo moet elke tekst één onderwerp bevatten waarover geschreven dient te worden. Daarnaast dient een tekst te bestaan uit minimaal 300 woorden. Daarnaast zijn er enkele opmaakvoorwaarden:

  • Elke tekst bevat minimaal 1 Kop1/H1.
  • Elke tekst bevat minimaal 2 Kop2/H2.
  • Begin de tekst met een korte inleiding van ongeveer 3 á 4 zinnen.

Op basis van bovenstaande punten kan de Google zoekmachine eenvoudig een tekst scannen en weet waar het over gaat. Daarnaast kan de bezoeker heel snel een tekst scannen op hoofdlijnen.

Links

Elke tekst dient links te bevatten welke linken naar productpagina’s, contactpagina’s of landingspagina’s waarnaar verwezen kan worden. Vaak worden woorden gelinkt waarin de gelinkte pagina beschrijft waarover het woord gaat. Neem bijvoorbeeld een tekst met daarin het woord “Online Marketing”. Dit woord linkt je vervolgens naar de pagina www.websitenaam.nl/diensten/online-marketing.

Hierdoor kan een bezoeker snel navigeren. Daarnaast is het voor Google van belang dat er veel links naar die pagina komen. Maar aan alles zit een max! Probeer ongeveer maximaal 3 links per pagina aan te maken. Verwijs daarnaast niet altijd naar de contactpagina maar bijvoorbeeld ook naar de nieuw aangemaakte pagina’s. Hierin moet een goede balans plaatsvinden. Om een koppeling te maken met de techniek moet het systeem wel voldoen aan de technische eisen van een website. Als je bijvoorbeeld niet een Kop1/H1 aan kan maken of een link kan invoegen zal dit ten koste gaan van je vindbaarheid!

Nieuwe webteksten schrijven?

Wil je graag nieuwe webteksten hebben volgens de Google eisen of vind je het lastig om te voldoen aan de 300 woorden norm? Dotsolutions helpt je graag met het schrijven van deze geoptimaliseerde webteksten voor Google.

Backlinks

Backlinks is één van de drie eisen waaraan je website moet voldoen om goed gevonden te worden in Google. Maar wat zijn eigenlijk backlinks? Backlinks zijn links op externe websites waarin jouw domeinnaam wordt vermeld. De link zal ervoor zorgen dat mensen vanaf de externe website kunnen klikken op de link en uiteindelijk op je website komen. Hoe meer backlinks des te hoger het aantal websitebezoekers zal zijn. Maar hoe werken die backlinks en hoe krijg je ze? Belangrijk om te weten is hoe het werkt en waar je ze vandaag krijgt. Deze onduidelijkheden worden voor je opgelost!

Backlinks

Profiel

Elke website heeft bij Google als het ware een profiel waarin ze de kwaliteit van de links bijhouden. Het is dus van belang om goede backlinks te creëren. Des te meer goede backlinks je hebt geworven des te hoger je scoort in Google. De kwaliteit van de links bepalen een score. Hoe hoger de score hoe beter je scoort in Google.

Eisen goede links

Het is van belang om goede backlinks te krijgen. Maar hoe voorkom je nou dat de kwaliteit van de links slecht is? In onderstaande opsomming een overzicht waar je op kan letten met betrekking tot het creëren van backlinks naar je website.  

  • Links vanaf verschillende IP-adressen. Als je vanaf één website zeer veel links krijgt ziet Google dit als linksnetwerken en hiermee scoor je dus niet hoger.
  • Linken naar elkaar. Hoe makkelijks zou het zijn als je in je familie allemaal links naar elkaar opneemt. Dit wordt door Google ook afgestraft met een lagere ranking.
  • Links vanaf startpagina’s. Als een website veel links heeft ziet Google dit als een verzamelpagina (bijvoorbeeld startpagina) en geeft hier vervolgens een lagere waarde aan in je profiel.
  • Betrouwbaarheid van een backlink. Vanaf sommige websites wil je liever niet dat er naar jouw website gelinkt wordt. Google hanteert aan de hand van het aantal links of er sprake is van een betrouwbare website of juist niet.
  • Invloed van een backlink. Google kijkt of een inkomende link ook invloed heeft op je website. Hierin wordt door Google onderscheid gemaakt tussen veel invloed en weinig invloed.

Krijg meer backlinks

Er zijn diverse tips die je kunnen helpen bij het krijgen van meer backlinks. Stel bijvoorbeeld een persbericht op om meer backlinks te krijgen vanaf nieuwswebsites. Daarnaast zijn er bedrijven die artikelen schrijven over je bedrijf. Vraag deze bedrijven om een link op te nemen naar de website van desbetreffend bedrijf. Maak daarnaast gebruik van Social media. Als laatste probeer altijd een balans te vinden tussen de verschillende backlinks. Het blijft een combinatie van bijvoorbeeld social media, nieuwswebsites en artikelen die over je bedrijf geschreven zijn. Richt je daarom ook niet op één onderdeel maar juist op meerdere.

Hulp nodig?

Heb je hulp nodig bij het werven van meer backlinks? Neem vrijblijvend contact op met dotsolutions en laat ons je adviseren wat betreft de zoekmachine optimalisatie.

Jan Leijssenaar - Marketeer

Vertel mij meer

Benieuwd hoe jouw website scoort?

Voldoet jouw website nog wel aan de moderne eisen van het internet? Haal je wel het maximale uit jouw website? Wij testen gratis en vrijblijvend jouw website!

Test mijn websiteGratis vrijblijvend advies

dotsolutions

facebook twitter linkedin instagram google plus

© - Algemene voorwaarden - Privacy - Sitemap - Contact

De internet specialist in o.a. Drenthe, Hoogeveen, Emmen, Assen, Meppel