Pagina wordt geladen ...
zoeken

Booming in 2018: 7 webdesign trends voor het komende jaar

Het jaar duurt nog een kleine maand, dus een goed moment om alvast te kijken naar wat 2018 te bieden heeft op het gebied van webdesign. In 2018 richten we onze pijlen op mobiele optimalisatie en zullen we innovaties zien die nog nooit op desktops te zien zijn geweest. Het gaat bij webdesign niet alleen om de look, maar ook over hoe het werkt en of u uw doel kunt behalen met uw design. Hier gaan we in dit blogartikel dieper op in.

Top afbeelding webdesigntrends

 

1. Eenvoudige, minimalistische lay-outs

Minimalism animatie

De eerste zal u vast niet ontgaan zijn, minimalistische lay-outs zijn namelijk al een paar jaar een trend. We zijn de "less is more"-trend nog niet zat en deze zal dan ook in 2018 weer op veel websites worden toegepast. Door de website simpel en clean te houden, wordt de aandacht voor de content versterkt. Het gebruik van te veel visuele en interactieve elementen, kan de aandacht afleiden van waar het u als bedrijf daadwerkelijk om gaat, namelijk: conversie. Bovendien draaien websites zonder veel poespas beter op smartphones. Aangezien de mobiele website bijna net zo belangrijk, al dan niet belangrijker, is dan de desktop versie, is dit een belangrijke reden om uw website zo clean mogelijk te houden.

De uitdaging is om goed na te denken over de functionaliteit en het doel van uw design. Laat één of enkele elementen opvallen, en houd de rest zo subtiel mogelijk. Leid de bezoekers op die manier door uw website.

 

2. Bright & BOLD

Maak het in 2018 BOLD met typografie en kleur! Laat bepaalde elementen in uw website opvallen door een gewaagd kleurtje en trek de aandacht met een bold lettertype. Deze trend sluit mooi aan op de trend die hierboven genoemd is. Onderscheidende typografie en gewaagd kleurgebruik maken het verschil in een minimalistisch design.

De kleurverlopen die we in 2017 al vaak voorbij zagen komen, nemen we ook weer mee het nieuwe jaar in. We hebben het hier over subtiel kleurverloop, waarbij er niet te veel verschil is tussen de tinten. Een kleurverloop kan bijvoorbeeld dienen als filter op een foto. Zo kunt u de foto laten dienen als een stukje marketingmateriaal welke aansluit op uw huisstijl.

Door deze trend wordt de functionaliteit van tekst uitgebreid; typografie dient ook als design element. Het is een manier om u te onderscheiden; een uitgesproken lettertype geeft een merk persoonlijkheid. Wees hier consistent in, want dit zorgt bovendien voor herkenbaarheid.

3. Animatie naar het volgende level!

Iedereen weet dat conversie een gevolg is van een goede contentstrategie. Een gemiddeld bezoeker is snel afgeleid; men wil zo snel mogelijk door de website geleid worden. Animatie kan een goed hulpmiddel zijn om de aandacht van de bezoeker vast te houden en extra beleving toe te voegen aan de website.

Animaties kunnen op verschillende manieren worden toegepast. Een soort die we in 2018 veel zullen gaan zien is de ‘scroll triggered animation’. De naam zegt het al, deze animatie komt in actie wanneer men scrolt. Wanneer dit goed is toegepast en op de juiste manier vormgegeven, dan is de kans groot dat de bezoeker door blijft scrollen. En zo heeft u dus een ruim gebied om uw verhaal te vertellen. ‘Scroll triggered animation’ is dus een super effectieve manier om conversie te behalen! Het ziet er niet alleen mooi uit, maar het heeft ook toegevoegde waarde. Let wel, zoals ook bij het eerste punt is besproken, als er te veel interactie en dynamiek is op een pagina, haken bezoekers af. Houd die balans dus goed in de gaten. Zie het als een cadeautje die u de bezoeker kan geven.

The Next Rembrandt

The Next Rembrandt is een mooi voorbeeld waar scroll triggered animation is toegepast. Wanneer u scrolt door de website, wordt een verhaal verteld door middel van tekst en animatie. Dit is dan een zogeheten ‘meaningful scroll triggered animation’.

 

4. Mobiele websites als hoogste prio

Mobile First animatie

In een tijd waar we meer op onze smartphone browsen dan op de computer, is mobiele optimalisatie vanzelfsprekend. Sinds de ontwikkelingen zo snel gaan, is het logisch om de mobiele versie van de website als eerste te ontwikkelen. De desktopversie heeft minder prioriteit, omdat de kans groot is dat de website voor het merendeel via de smartphone wordt bezocht. Dit is vooralsnog doelgroepafhankelijk, maar er zijn steeds meer groepen die beschikking hebben over een smartphone.
Ook zal de positie in de Google zoekmachine aanzienlijk lager zijn, wanneer een website niet mobielvriendelijk is en daardoor Google’s test niet zal doorstaan.
 

Bovendien wordt er bij de mobiele website beter nagedacht over wat geplaatst wordt en wat niet. Er is namelijk minder ruimte beschikbaar dan bij de dektop versie. Hierdoor wordt de essentie van de website makkelijker bereikt.

"From this moment on, it’s going to be ‘mobile first’"

 

5. Geometrische vormen

Geometrische vormen gaan we in 2018 zeker zien op het gebied van webdesign! Patronen, lijnen, vlakken en vormen; deze kunnen helpen om elementen te verbinden of uit te lichten. Lay-out en vormgeving is erg belangrijk om de content daadwerkelijk tot zijn recht te laten komen.

Zorg voor een fris ogende compositie door gebruik te maken van geometrische vormen en creëer zo een mooie balans tussen content en witruimte. Geef uw design een boost door geometrische vormen te mixen en zo bepaalde content eruit te laten springen.

 

6. Cinemagraphs

Cinemagraphs zijn foto’s met een bewegingselement; een klein gedeelte van de foto beweegt en wordt als een loop afgespeeld. Hierdoor ontstaat een verrassingseffect, want het lijkt tegelijkertijd op een foto en een video. Cinemagraphs geven het idee naar een video te kijken, maar ze zijn veel minder zwaar om te draaien. Sinds mobiele websites een hoge, al dan niet de hoogste, prioriteit hebben gekregen, zijn cinemagraphs een goed alternatief. Bovendien zorgen ze voor dynamiek op een pagina. Gebruik ze op een statische pagina en geef de bezoeker iets extra’s om naar te kijken. Leg met een cinemagraph een accent op een bepaald aspect van uw website. Net als “scroll triggered animations” hebben cinemagraphs een toegevoegde waarde, doordat ze interesse wekken.

 

7. Authentieke fotografie

Polaroid animatie

Hoe belangrijk is het om uw website persoonlijk te maken? Hoe laat u zien wat uw merk uniek maakt? Een beeld zegt meer dan 1000 woorden, wordt er gezegd. Het is een cliché, maar wel waar. Wanneer u als bedrijf belooft persoonlijk te zijn, en vervolgens stockfoto’s gebruikt in uw website, is dat hetzelfde als zeggen dat uw medewerkers allemaal professionals zijn. Als dit niet zo was, waarom zou de klant dan met u in zee gaan? Bezoekers prikken heel snel door die stockfoto-bubbel heen. Mensen zien graag emotie of een verhaal terug in de beelden die u laat zien. Huur daarom een eigen fotograaf in voor mooie professionele en persoonlijke foto’s. Dit is, in tegenstelling tot stockfoto’s, een verrijking voor uw website en draagt bij aan het verhaal dat u wilt vertellen.

 

Maak uw website 2018-proof en behaal meer conversie!

Kortom, mobiele optimalisatie een must om het maximale uit uw website te halen. Lichte websites met extra’s om uw verhaal te verduidelijken. Wat heeft u nog nodig om uw website 2018-proof te maken? Onze ontwerpers helpen u graag met het behalen van conversie.

Maak uw website 2018-proof!

 

Auteur:
Leoniek Zuidhof - Junior vormgever

Leoniek Zuidhof

 

Vertel mij meer

Benieuwd hoe uw website scoort?

Voldoet uw website nog wel aan de moderne eisen van het internet? Haalt u wel het maximale uit uw website? Wij testen gratis en vrijblijvend uw website!

Test mijn websiteGratis vrijblijvend advies

dotsolutions

facebook twitter linkedin instagram google plus

© - Algemene voorwaarden - Sitemap - Contact

De internet specialist in o.a. Drenthe, Hoogeveen, Emmen, Assen, Meppel