Pagina wordt geladen ...
zoeken

De kansen voor offline winkels online

Dagelijks bouwen wij aan het internet; websites, webwinkels en andere soort web-applicaties. Het is ons werk en dagelijkse brood. Van onze klanten horen wij regelmatig de vraag: “hoe zien jullie de toekomst, zijn er over een aantal jaren nog winkels in de straat?”

Deze klanten doelen op stenen winkels waar je je boodschappen kunt doen. Of bedoelen ze online winkels, waar je vanuit je huiskamer aan het shoppen bent en wat je bestelt een dag later via de bezorgdienst aan huis gebracht wordt?

Online en offline winkelen

Wanneer je in Hoogeveen en regio een winkel hebt of in Amsterdam, Assen, Meppel, Emmen, Zwolle of Groningen; ook voor de wat kleinere en zelfstandige retailers is er een toekomst en liggen er kansen! Wij geven regelmatig workshops en trainingen om bedrijven te helpen bij de online winkel én in combinatie met de fysieke winkel. Wij stippelen dan samen de strategie uit hoe je slim kunt omgaan om online en offline te combineren, of om te switchen. Immers overstappen van een fysieke naar online winkel is ook heel goed mogelijk.

Winkels in Hoogeveen Van offline naar online

Toekomst retail voor online en offline

Dat het allemaal gaat veranderen, dat is een ding wat zeker is, het is al volop bezig, steeds meer online winkels en minder fysieke winkels.

Begin 2000 kwamen de eerste webwinkels en werd er af en toe online gekocht en ja ook geld verdiend! Daarna is het alleen maar harder gegaan.

Wij herinneren ons allemaal wel de bol.com en hoe goed deze online winkel scoort. Inmiddels zijn er veel online winkels bij gekomen en in 2014 zijn de online verkopen alleen maar gestegen. Maar liefst 11-14% omzet stijging en waar de offline verkopen in de retail-branche alleen maar zijn terug gelopen.

Kansen voor offline winkels

Als je het ons vraagt dan zijn er zeker kansen voor de offline winkels. Maar sta dan wel open voor de kansen die internet biedt. Wil veranderen, weet dat klanten gaan shoppen, terwijl zij ondertussen de concurrentje op de smartphone in beeld hebben.
Belangrijk is het dus om mee gaan in deze tijd. Door gebruik te maken van de juiste tools om je doelgroep te voorzien van informatie en om zo hun koopgedrag te beïnvloeden, zodat zij bij jou komen kopen.

Nieuwe media

Een klant bepaalt tegenwoordig zelf het moment wanneer hij of zij wil shoppen. Internet biedt ook de mogelijkheid om te kijken of een product bij de buurman of elders op het internet ook wordt aangeboden en/of het daar goedkoper is.

Ga je als retailer mee in deze informatie verstrekking, dan heb je minimaal een goede website en/of webwinkel nodig. Combineer dat ook met de inzet van social media waarmee je de klant juist informeert en de mogelijkheid biedt om bij jou het gewenste product op te halen.

Soms mag je dan voor wat extra service best wat meer vragen. Het is zeker niet zo dat altijd voor de laagste prijs wordt gekozen.

Beleving in de winkels en de stad

Beleving in de winkels en de stad daar draait het zeker om. Maak daarbij ook gebruik van de mogelijkheden van het online verkopen van je producten.
Ziet de winkel er tip top uit? Door de combinatie van je fysieke winkel en je online winkel én de gegevens van je klant kun je je klant nog beter bedienen.

Zo kan je klant je producten mobiel snel vergelijken en door het assortiment scrollen.

Allemaal tools die belangrijk zijn voor de nieuwe beleving in een winkel. Wanneer je klant dan in de winkel komt dan heb je de kans om juist te scoren op beleving, service en gastvrijheid!

Maar wees je ervan bewust dat ook online vele mogelijkheden biedt om een relatie op te bouwen met je klant. Ook hier kun je namelijk service en beleving kun bieden. Vandaar dat wij aanbevelen om het allebei te doen!

Online gaat offline

Een trend welke zich inzet is dat grote-, middelgrote- en kleine webwinkels een fysieke winkel gaan beginnen in het centrum op diverse locaties. Het waarom heeft alles te maken met de service naar de klant en de beleving van het shoppen. Dus retailers die niet actief zijn in het online systeem, je kunt zomaar een nieuwe buurman krijgen in de winkelstraat.

Nog meer ontwikkelingen

Wat wellicht voor zichzelf spreekt zijn de volgende ontwikkelingen welke eraan komen en waar de winkels en consumenten mee te maken gaan krijgen.

  • Alle betalingen gaan digitaal
  • Betalen met je mobiel komt eraan (bestaat ook al voor een gedeelte)
  • Websites die niet mobiel zijn worden al helemaal niet meer bezocht
  • De grote webwinkels gaan nog meer inzetten op service
  • Er komen platforms voor lokale winkels om online te gaan samenwerken
  • Kleine winkels krijgen kans online te scoren
  • Winkels zullen meer en meer ontstaan op locaties waar veel consumenten zijn

De toekomst

Wij kunnen natuurlijk niet in de toekomst kijken, maar op basis van onderzoek en trends zullen veel van bovenstaande ontwikkelingen gaan gebeuren. Maar er zal altijd een behoefte blijven om tastbaar te gaan shoppen in een fysieke winkel. Belangrijk daarvoor is dat overheid en ondernemers blijven samenwerken om hieraan optimaal te blijven werken.

Vertel mij meer

Benieuwd hoe uw website scoort?

Voldoet uw website nog wel aan de moderne eisen van het internet? Haalt u wel het maximale uit uw website? Wij testen gratis en vrijblijvend uw website!

Test mijn websiteGratis vrijblijvend advies

dotsolutions

facebook twitter linkedin instagram google plus

© - Algemene voorwaarden - Privacy - Sitemap - Contact

De internet specialist in o.a. Drenthe, Hoogeveen, Emmen, Assen, Meppel