Pagina wordt geladen ...
zoeken

De Panda van Google

De Panda van Google is niet een leuk exotisch diertje wat fungeert als mascotte maar door het toepassen van een nieuw algoritme beoordeelt het de kwaliteit van websites. Google Panda werkt niet zoals bijvoorbeeld Google Pagerank welke alleen een pagina beoordeelt maar de algehele website wordt doorgespit. Google wil hiermee het kaf van het koren scheiden waardoor kwalitatief goede websites beter scoren en dus hoger eindigen in de zoekresultaten dan kwalitatief slechtere websites.

google panda

Hoe werkt Google Panda?

In maart 2011 is Google Panda gelanceerd in de Verenigde Staten. Inmiddels heeft de panda al vele updates gehad en sinds augustus 2011 past Google de panda ook toe in Nederland. Het doel van Google Panda is om het web te optimaliseren voor de gebruiker. Maar hoe werkt Google Panda?

Google laat de zogenaamde Panda los op een website en deze spit vervolgens de gehele website door. De gebruikelijke SEO technieken zijn niet meer leidend maar het totaalplaatje moet kloppen volgens Panda. Zo wordt er onder andere gekeken naar het design en de gebruiksvriendelijkheid van een website. Als de panda vindt dat de website kwalitatief niet aan bepaalde eisen voldoet dan krijgt deze een lage score waardoor je website niet of nauwelijks getoond wordt in de zoekresultaten van de zoekmachine van Google. Vragen die je jezelf moet stellen zijn;

  1. Is het design wel up-to-date?
  2. Is de informatie op de website wel relevant voor de bezoeker?
  3. Wordt de website snel geladen?
  4. Vindt een bezoeker de website leuk en interessant genoeg waardoor deze de site nogmaals wil bezoeken?
  5. Komt de website geloofwaardig over?

Geschat wordt dat de panda na 30 dagen opnieuw “losgelaten” wordt en nogmaals de website bezoekt. Zorg er dus voor dat je website snel geoptimaliseerd wordt! Zodra de panda weer op bezoek komt kan het de aanpassingen aan je website zien en hierdoor opnieuw gaan beoordelen waardoor je dus beter kunt scoren. Wat kun je aan je website verbeteren waardoor je weer beter scoort?

Zorg ervoor dat de panda je website leuk vindt

Het is belangrijk dat een bezoeker iets aan de website moet hebben, het moet nuttig zijn, prettig om te lezen of te zien maar bovenal moet de gedachtengang van de bezoeker zijn dat hij de website wil delen met zijn omgeving. Geloofwaardigheid is ook een belangrijke factor. Een goed voorbeeld is een website met webshop welke aangesloten is bij een landelijk keurmerk waardoor de consument vertrouwen heeft en een bestelling durft te plaatsen en online durft te betalen.

Google Panda geeft onder andere je website een lagere waardering als het design oud is, een design welke dateert uit de jaren negentig kan dus echt niet! Zorg er voor dat de uitstraling van nu is met een fris ontwerp.

Daarnaast wordt er ook gekeken naar de kwaliteit van de content. Was het eerst nog belangrijk dat de teksten vooral SEO-proof waren, bijvoorbeeld veel keywords op één pagina en het gebruik van kopteksten, nu controleert Google Panda of de inhoud wel relevant is voor een bezoeker. Teksten moeten interessant en leuk om te lezen zijn en de lezer moet goed geïnformeerd worden. Om dit te meten zijn de Google Analytics belangrijk.

Google Panda meet de gegevens

De Google Analytics bijhouden wordt nog belangrijker. Google Panda meet middels Analytics de gegevens/kwaliteit van een website. Een website wordt goed beoordeelt door de panda als;

analytics

  • De bezoeker veel tijd besteed op je website. Dit is terug te zien bij “Gemiddelde tijd op site”. Je kunt dan concluderen dat de bezoeker je inhoud interessant vindt en deze leest!
  • In combinatie met “Gemiddelde tijd op site” is “Pagina’s/bezoek” erg belangrijk. Hoe meer pagina’s, dus meer content, een bezoeker leest des te interessanter/relevanter is de website.
  • Verkeersbronnen wegen ook zwaar in de meting. “Zoekverkeer” en “Direct verkeer” zijn velen malen belangrijker dan bijvoorbeeld “Verwijzingen”.

Vertel mij meer

Benieuwd hoe uw website scoort?

Voldoet uw website nog wel aan de moderne eisen van het internet? Haalt u wel het maximale uit uw website? Wij testen gratis en vrijblijvend uw website!

Test mijn websiteGratis vrijblijvend advies

dotsolutions

facebook twitter linkedin instagram google plus

© - Algemene voorwaarden - Privacy - Sitemap - Contact

De internet specialist in o.a. Drenthe, Hoogeveen, Emmen, Assen, Meppel