Pagina wordt geladen ...
zoeken

Een goede webwinkel past zich aan de doelgroep aan

De doelgroep. Iedere webwinkel heeft er mee te maken. Wie zijn nou de mensen die jouw webwinkel bezoeken, wanneer begin je met nadenken over de doelgroep en hoe spreek je ze aan? De vragen lijken misschien makkelijker dan gedacht want er zijn nogal wat factoren waar je rekening mee moet houden.

neem contact met ons op

Je bent ondernemer, je verkoopt mooie producten en je wil graag een online winkel beginnen. Wanneer is nou het moment dat je gaat bepalen welke bezoekers je wil bereiken? Laat je eerst een mooi design maken en vul je de webshop met goede content of bepaal je voor dit stadium al wie de doelgroep is? Doelgroepbepaling begint eigenlijk al als je het idee hebt om een webwinkel te beginnen.

 

Design en content moet gericht zijn op de doelgroep 

Vanaf het moment dat je als schoenenverkoper besluit om een webwinkel te beginnen, start je met nadenken over de doelgroep. Dit is een continue proces in alle stappen die je zet om de webshop te realiseren. Dus ook voor het design en de boodschap moet je de doelgroep in het achterhoofd houden. Om maar bij de schoenverkoper te blijven; welke soorten schoenen verkoop je? Trendy sneakers voor jongeren of nette schoenen die je draagt onder een driedelig pak. We nemen als voorbeeld de sneakers. Wat zijn nu zaken waar je rekening mee moet houden voor het design en de content.

  • Content: wat is de boodschap die je wil overbrengen en hoe spreek je de jongeren aan? Informeel en in de je-vorm. Maak de tekst vooral niet te lang. Jongeren zijn er meestal niet zo happig op om lange teksten te lezen.
  • Design: Zo hip mogelijk. Lef tonen met felle kleurencombinaties spreekt jongeren aan, net zoals bewegende beelden en een hippe functionaliteit. Waar je ook goed over moet denken is het lettertype. En probeer zoveel mogelijk gebruik te maken voor persoonlijke foto’s. Dus geen stockfoto’s.

 

 

Maak de doelgroep zo specifiek mogelijk op basis van kenmerken

Doe het grondig, het bepalen van je doelgroep. Hoe specifieker hoe beter. Op zich is iedereen die geïnteresseerd is in een product in je webwinkel van harte welkom, wat je ook verkoopt. Door de doelgroep specifiek te maken zal een deel van de bezoekers misschien afvallen, maar de mensen die je overhoud zullen zich meer aangesproken en verbonden voelen met de producten en de boodschap. Hierdoor zullen ze sneller geneigd zijn om een aankoop te doen. 

Je maakt de doelgroep specifiek door na te denken over verschillende kenmerken. Hoe oud is de doelgroep, zijn het mannen of vrouwen, wat voor opleiding hebben ze gehad, waar wonen ze, hebben ze veel of weinig geld te besteden, hebben ze wel of geen kinderen en welke hobby’s hebben ze. Zo ontwikkel je een ijkpersoon, een soort personage die representatief is voor jouw doelgroep. Bijvoorbeeld; 25-jarige Trudy, hbo-geschoold, woonachtig in de stad, net een eerste baan, geen kinderen en houdt van reizen.

 

 

Doe een marktonderzoek

Onderzoek ook altijd of je doelgroep groot genoeg is om een succesvolle webwinkel te beginnen. Doe een marktonderzoek of voer zelf een enquête uit. Onderzoek ook waar jouw doelgroep zich bevindt op sociale media. Hierover gaat het onder meer in onze blog van volgende week.

Geïnteresseerd in een webwinkel? dotsolutions helpt jou er graag bij!

Ben je geïnteresseerd in het starten van een webshop? Schroom vooral niet om contact met ons te zoeken. Wij zouden het geweldig vinden om voor jou een webshop te bouwen met een zeer goede functionaliteit.

Auteur:
Jan Leijssenaar - Marketeer

dotsolutions-jan-leijssenaar

Vertel mij meer

Benieuwd hoe uw website scoort?

Voldoet uw website nog wel aan de moderne eisen van het internet? Haalt u wel het maximale uit uw website? Wij testen gratis en vrijblijvend uw website!

Test mijn websiteGratis vrijblijvend advies

dotsolutions

facebook twitter linkedin instagram google plus

© - Algemene voorwaarden - Privacy - Sitemap - Contact

De internet specialist in o.a. Drenthe, Hoogeveen, Emmen, Assen, Meppel