Pagina wordt geladen ...
zoeken

Een nieuwe website lanceren?

Het gebeurt nog steeds met regelmaat dat er een website wordt ontwikkeld die slecht vindbaar is in zoekmachines, tot weinig of zelfs geen conversie leidt en een hoog weigeringspercentage laat zien. Het resultaat is dat de gedane inverstering geen rendement oplevert. Hieronder staan een aantal don’ts op een rijtje en tips om deze te voorkomen.

  • Website lanceren zonder vooronderzoek
  • Zoekmachine optimalisatie na het lanceren van de website
  • Geen statistieken beschikbaar
  • Gebruiksvriendelijkheid en teveel gebruik van vaktaal

Website lanceren zonder vooronderzoek

Het is zo verleidelijk. Je loopt met een idee voor een website in je hoofd en je wilt deze zo snel mogelijk in de lucht met veel resultaat. Er woont een handige knul in de buurt, of het webbedrijfje van een kennis ingeschakeld. Binnen korte tijd wordt de eerste gedeelte van de website opgeleverd, maar gaande weg begin je jezelf af te vragen of het resultaat wel is wat je wil, of wat de potentiële bezoekers willen.
Voordat er wordt gestart met ontwikkeling van een website is het belangrijk om te bepalen op welke doelgroepen er gericht gaat worden en met wat voor doel deze doelgroepen op je website terecht zullen komen. Op deze manier word er een goede basis gelegd voor de uiteindelijke website.

Zoekmachine optimalisatie na het lanceren van de website

Er is veel aandacht besteed aan het bouwen en uitwerken van de nieuwe website en de kan bijna de lucht in. Maar wat als de website de lucht in gaat, hoe gaan alle bezoekers op de website terechtkomen? Je gaat op zoek naar informatie over zoekmachine optimalisatie en komt erachter dat de onderliggende techniek en de content op de site eigenlijk niet voldoende zoekmachine vriendelijk zijn. In het ergste geval moet er nog extra in geinvesteerd worden in de website om deze zoekmachine vriendelijk te krijgen.

Houd vanaf het begin rekening met zoekmachine optimalisatie. De technische implementatie is belangrijk bij het vindbaar maken van je website, dus zorg dat je website bouwer verstand van zaken heeft. Ook de content is belangrijk. Als je goed voorwerk doet, zoals een zoekwoorden onderzoek, dan kun je daar bij het opzetten van je navigatiestructuur, het kiezen van menubenamingen en het schrijven van teksten direct rekening mee houden.

Geen statistieken beschikbaar

Je website is eindelijk eindelijk in de lucht. Maar hoeveel bezoekers krijgt je site, hoe komen ze op je site terecht en spoken ze er uit? Zonder goede statistieken ben je totaal blind voor wat er op je site gebeurt, en kun je dus ook niet bijsturen als dingen niet lopen zoals je vooraf had verwacht.

Zorg dat je direct een goede statistiekentool integreert in je website. Een goed voorbeeld is Google Analytics. Houd bij de implementatie rekening met wat je wilt meten. Bijvoorbeeld, als wilt bepalen hoeveel bezoekers van stap A naar stap B navigeren, zorg er dan voor dat deze stappen als afzonderlijke URLs zijn geïmplementeerd (en niet bijvoorbeeld met een mooie dynamische AJAX implementatie), zodat deze URLs in je statistiekentool identificeerbaar zijn en bezoekersaantallen gemeten kunnen worden.

Gebruiksvriendelijkheid en teveel gebruik van vaktaal

Je hebt goed nagedacht over je doelgroepen en doelstellingen. Ook met zoekmachine optimalisatie is rekeninggehouden. Bezoekers weten je website te vinden en ze lijken er te kunnen vinden waar ze naar op zoek zijn. Maar toch blijkt uit de website statistieken dat veel mensen voortijdig de website verlaten (oftewel het weigeringspercentage is aan de hoge kant) en je conversiedoelstellingen worden niet gehaald. Verder is het aantal terugkerende bezoekers veel lager dan van te voren was verwacht. Dit kan meerdere oorzaken hebben. Ervan uitgaande dat er geen technische problemen zijn, is de kans aanwezig dat de opzet van de website toch niet zo gebruiksvriendelijk is als je zelf dacht.

Houd er rekening mee dat je zelf usability problemen al snel niet meer ziet. Je bent zelf de bedenker van de site, dus je weet alles vlekkeloos te vinden en te gebruiken. Maar voor nieuwe bezoekers is niet alles zo vanzelfsprekend als voor jezelf. Tijdens de conceptfase aandacht geven aan gebruiksvriendelijkheid is belangrijk, maar zeker zo belangrijk is het om voor het in de lucht gaan van de website deze goed te testen op gebruikersvriendelijkheid. Dit hoeft niet veel tijd en geld te kosten. Door een aantal mogelijke bezoekers gebruik te laten maken van de website en een aantal opdrachten uit te laten voeren, krijg je al snel een aardig beeld van waar eventuele minpunten zitten. Je zult versteld staan van de problemen waar nieuwe gebruikers tegenaan lopen. Dit levert gegarandeerd flink wat ideeën op om je website te verbeteren.

Vertel mij meer

Benieuwd hoe uw website scoort?

Voldoet uw website nog wel aan de moderne eisen van het internet? Haalt u wel het maximale uit uw website? Wij testen gratis en vrijblijvend uw website!

Test mijn websiteGratis vrijblijvend advies

dotsolutions

facebook twitter linkedin instagram google plus

© - Algemene voorwaarden - Privacy - Sitemap - Contact

De internet specialist in o.a. Drenthe, Hoogeveen, Emmen, Assen, Meppel