Pagina wordt geladen ...
zoeken

Een webshop beginnen in het buitenland? Dat doe je zo

Heb je een webshop in Nederland en denk je er over om de webshop door te zetten naar een andere land zoals Duitsland, Engeland of Amerika? Het kan allemaal, maar vaak wordt hier iets te makkelijk over gedacht. Het is belangrijk om je vooraf eerst goed te oriënteren. Onderzoek wat de kansen zijn, welke kennis je nodig hebt, hoeveel tijd je ervoor vrij kan maken en hoeveel je wilt investeren. 

Neem contact met ons op

webshop in buitenland beginnen

Steeds meer Nederlandse webshops leveren in het buitenland en soms met veel succes. Vooral landen als België, Duitsland en Engeland zijn zeer populair.

Grote verwachtingen voor Europese online retail

Uit onderzoek van becommerce blijkt dat in de afgelopen 4 jaar de Europese online retail omzet is verdubbeld. De omzet groeide afgelopen jaar met 11%  tot 535 miljard euro, en in 2018 wordt een groei van 13% voorspelt. De top landen zijn Engeland met 178 miljard euro omzet, en een gedeelde 2e plek voor Duitsland ( 93 miljard) en Frankrijk (93 miljard). Volop kansen dus.
 

Hoe start ik een succesvolle webshop in het buitenland?

Je hebt al een succesvolle webshop in Nederland,  maar jouw ambities zijn grenzeloos en je wilt dat succes ook in het buitenland halen.  Hoe pak je dat dan aan? Lees onderstaand stappenplan voor het beginnen van een succesvolle buitenlandse website.
 

Stappenplan voor het starten met een buitenlandse webshop
 

1. Verken de (groeiende) markt
De meest populaire landen zijn België, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk, maar er zijn ook genoeg ondernemingen die naar andere markten exporteren.

Onderzoek ook hoe belangrijk bijvoorbeeld Ebay en Amazon zijn in het land waar je je op richt. In veel landen zijn dit de grote spelers op de markt. Biedt dit kansen voor je, en wil je hier ook aan leveren, of blijkt juist dat er teveel concurrentie op dergelijke platforms zit voor jouw specifieke product? Of heeft jouw product niks te vrezen van dergelijke marktplaatsen?

Bepaal dus eerst op welke landen en platforms je je wilt richten en maak inzichtelijk hoe de wet- en regelgeving daar geregeld is. Vooral in Duitsland is de wetgeving voor webshops zeer streng.

 

2. Pas je site aan

Nu je weet in welk land je je producten wil verkopen, dien je je site daarop aan te passen. Ten eerste natuurlijk de taal. Te denken valt aan je content, je productomschrijvingen, de voorwaarden, maar bijvoorbeeld ook je privacyverklaring.  En hoe richt je je klantenservice in? Kunnen klanten je bereiken in hun eigen taal, of heb je die mogelijkheid niet?

Vergeet ook de domeinnaam niet aan te passen voor een hogere vindbaarheid. Bijvoorbeeld .de voor Duitsland en .fr voor Frankrijk. Deze lokale extensies worden door de “lokale” Google in het land waar je je op richt beter getoond dan een .nl extensie. Bovendien zorgt het ervoor dat je site er voor je buitenlandse bezoekers er vertrouwder uit ziet.

Richt je je op een land met een andere valuta, dan is ook een koersomzetter een must.

Bovenstaande punten moeten wel technologisch ondersteund kunnen worden door je huidige winkelsoftware. We kijken graag even mee wat voor jou de beste oplossing is. Ook voor maatwerk en nieuwe webwinkels kun je bij ons terecht.

 

3. Kies je betaalsystemen en retourbeleid

iDEAL is in Nederland gebruikelijk, maar hoe zit dat in het buitenland? De meeste landen hebben een vergelijkbaar systeem als iDEAL, maar per land zitten er aanmerkelijke verschillen in hoe shoppers wensen te betalen, bijvoorbeeld met PayPal, creditcard of via een overschrijving. Accepteer je betalingen achteraf?

En wat doe je als een klant iets wil terugsturen? Denk hier goed over na en regel het met je vervoerders. Zorg er ook voor dat op je site duidelijk beschreven is hoe jij het geregeld hebt.

 

4. Performance marketing in het buitenland

De online performance marketing steekt in het buitenland wat anders in elkaar dan in Nederland Wellicht heb je in Nederland al een succesvolle Adwords campagne. Die kun je helaas niet 1 op 1 overzetten naar het buitenland. In diverse landen blijft bijvoorbeeld het mobiel gebruik nog wat achter bij het desktop gebruik en dien je dus de strategie van je campagnes aan te passen. Ook moet je de juiste zoektermen weten in de lokale taal.  Als je hier hulp bij kan gebruiken: wij bieden zoekwoordanalyse ’s door native speakers aan, zodat je zeker weet dat je op de juiste termen gevonden wordt.  Ook bouwen we graag een op het buitenland gerichte Adwords of Google shopping campagne voor je. Kom eens langs voor vrijblijvend advies voor de uitrol van jouw marketingplan in de buitenlandse online advertising kanalen.

 

5. Optimaliseer je content

Zorg voor SEO geoptimaliseerde vertalingen van je website. Let niet alleen op correct taalgebruik maar ook op tone of voice. 

Kijk ook eens naar je contentkalender. Bepaalde feestdagen vallen in het buitenland op een andere dag. En veel landen hebben eigen feestdagen, bijvoorbeeld diverse onafhankelijkheidsdagen. En wat doe je met bijvoorbeeld St. Patricksday, Fête de la Victoire, of  Black Friday? Pas je contentkalender er op aan.

 

6. BTW regelgeving

Zolang je minder dan € 35.000 omzet maakt hoef je nog geen BTW af te dragen, maar zodra je dit drempelbedrag overstijgt, krijg je te maken met de buitenlandse wetgeving. Je moet dan BTW betalen in het land waar de omzet gemaakt is.

 

Contact opnemen

Trekt het buitenlandse avontuur? Bereid je  eerst goed voor en laat daarna de webshop bouwen in een systeem dat ingericht is op opties voor internationale websites.
Benieuwd wat de mogelijkheden zijn? Kom eens vrijblijvend langs voor een gesprek.

 

Neem contact met ons op

Auteur:
Jan leijssenaar - marketeer

dotsolutions-jan-leijssenaar

Vertel mij meer

Benieuwd hoe jouw website scoort?

Voldoet jouw website nog wel aan de moderne eisen van het internet? Haal je wel het maximale uit jouw website? Wij testen gratis en vrijblijvend jouw website!

Test mijn websiteGratis vrijblijvend advies

dotsolutions

facebook twitter linkedin instagram google plus

© - Algemene voorwaarden - Privacy - Sitemap - Contact

De internet specialist in o.a. Drenthe, Hoogeveen, Emmen, Assen, Meppel