Pagina wordt geladen ...
zoeken

Eten en drinken grootste stijger online

De verkoopcijfers liegen er niet om. Online verkopen groeit alleen maar. Nog geen 10 jaar geleden kocht maar 10% van de Nederlanders online, maar nu in 2017 is dat al 34% van de bevolking. Eten, drinken en keukenapparatuur groeien het meest wanneer het gaat om online verkopen. Deze cijfers worden vrijgegeven door Europese marketing- en onderzoeksbureaus die de ontwikkelingen in alle landen volgen.

Contact opnemen

Eten en drinken grootste stijger online

Online heeft grote invloed op retail verkopen

Neem nu eens Nederlands grootste online verkoper: Bol.com. Deze is in 10 jaar met 500% gegroeid en heeft nu een jaaromzet van ongeveer 1 miljard euro. Coolblue is maar liefst met 1600% gegroeid en is hard op weg om de grootste onlinewinkel van Nederland te worden. Deze partijen hebben het vele malen beter gedaan dan landelijke winkels zoals Dixon, Blokker, Harense Smid, V&D en Scheer & Foppen. Deze winkels waren niet in staat mee te gaan met de nieuwste online ontwikkelingen en kregen het alleen maar moeilijker. Dat sommigen nog gestart zijn om ook online te gaan verkopen, heeft niet meer het verschil kunnen maken.

Eten en drinken online kopen

In 10 jaar is de online verkoop van eten en drinken het meest gestegen. Zo waren er 10 jaar geleden maar 2% online verkopen en dat is nu in 2017 met 900% gestegen. Niets maar dan ook helemaal niets is zo enorm gestegen en online verkocht als eten en drinken. Een prachtig voorbeeld is Hello Fresh met zijn maaltijdboxen die in 2012 op de markt zijn gekomen. Een ander voorbeeld zijn de supermarkten. In 2012 startte Albert Heijn als eerste supermarktketen met online verkopen en nu in 2017 hebben alle supermarktketens hun onlineverkoopkanalen. Alles is veel verder ontwikkeld. Het gaat gewoon soepel: u bestelt producten en u kan het op verschillende plaatsen ophalen als u het niet thuisbezorgd wilt hebben.

online eten

De supermarkten die hier niet optimaal op inspringen en in meegaan, zullen alleen maar klanten verliezen. Natuurlijk blijven de winkels en zullen de mensen voor de kleine boodschappen naar de supermarkten komen, maar het gros zal zijn wekelijkse bestelling online gaan doen. 

Kansen voor lokale aanbieders van eten en drinken

Er zijn veel kansen voor lokale ondernemers om hun eten en drinken online aan te bieden. Dat is van toepassing voor de supermarkten, maar ook voor de broodjeshuizen, de restaurants en andere foodaanbieders. Ook deze categorie groeit. De stijgingen zijn vooral waar te nemen in de grote steden, maar ook de regio heeft volop kansen als ze maar aanbieden en op de juiste wijze service bieden.

Minder online verkopen voor reizen

De enorme groei in online verkopen van reizen stagneert. 10 jaar geleden boekte 28% zijn reis online. Het aantal dat online boekte, groeide alleen maar, maar de laatste jaren zet die groei niet door en blijft het op 44% liggen. Dat betekent dat de reisorganisaties vanuit hun winkels  het grootste deel verkopen. Vooral de aanbieders die een enorme service bieden, kunnen hier goed op inspelen en kunnen hun winkel dan ook openhouden.

Wilt u ook online verkopen of meer informatie? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen.

Auteur:
Jan Leijssenaar - Marketeer

dotsolutions-jan-leijssenaar

Vertel mij meer

Benieuwd hoe uw website scoort?

Voldoet uw website nog wel aan de moderne eisen van het internet? Haalt u wel het maximale uit uw website? Wij testen gratis en vrijblijvend uw website!

Test mijn websiteGratis vrijblijvend advies

dotsolutions

facebook twitter linkedin instagram google plus

© - Algemene voorwaarden - Sitemap - Contact

De internet specialist in o.a. Drenthe, Hoogeveen, Emmen, Assen, Meppel