Pagina wordt geladen ...
zoeken

Google Hummingbird, alles wat moet u weten van Google's update

Google Hummingbird, het nieuwste algoritme van Google. Op 27 september 2013, de dag dat Google 15 jaar bestond, kwam Google met hun allernieuwste update. Deze nieuwe update moet ervoor zorgen dat Google u nog beter kan helpen bij het weergeven van de juiste zoekresultaten. Met Hummingbird wil Google nog beter begrijpen wat uw zoekopdracht betekent.

Panda & Penguin

Voorafgaand aan Hummingbird had Google al twee andere zoekhulpmiddelen op de wereld gezet. Google Panda en Google Penguin. De Panda werd in 2011 bekend gemaakt, het doel van de Panda is het identificeren van websites met een slechte of dubbele content. Inmiddels weten we dat de Panda ook grammatica, spelling en feitelijke onwaarheden opmerkt en afstraft. Panda zorgt ervoor dat sites met minder belangrijke informatie een lagere plaats in de zoekresultaten krijgen.

In 2012 bracht Google Penguin op de markt. Waar Panda sites met lage kwaliteit uit de zoekresultaten haalt, is Penguin agressiever bezig. Penguin is namelijk de strijd tegen Black-Hat SEO. Black-Hat SEO is een zoekmachineoptimalisatie die de voorschriften van Google niet respecteert en dus als het ware door ‘vals te spelen’ hoog in de zoekresultaten komt. Bijvoorbeeld het plaatsen van een verborgen tekst op de website, ze zetten de geschreven tekst in precies dezelfde kleur als de achtergrond. Zo viel het voorgaande algoritmes niet op, Google Penguin had het spelletje inmiddels wel door en straffen het dusdanig af. Penguin zorgt ervoor dat alleen de sites met goede zoekmachineoptimalisatie in de zoekresultaten blijven staan.

Google Hummingbird

Terug naar Google Hummingbird!

Wanneer u in Google ‘dichtstbijzijnde autogarage’ intypt, dan wilt u graag een overzicht hebben van autogarages in de buurt. De taak van Google is dan om de term te begrijpen en de gewenste zoekresultaten te laten zien. Maar u wilt graag een overzicht van autogarages in de buurt. Dus Google moet de betekenis van de zoekopdracht begrijpen en dus geen sites als Yellowbrick tussen de zoekresultaten plaatsen.

Hier gaat Google Hummingbird aan de slag. Hummingbird bekijkt de context en probeert zo de betekenis van uw zoekopdracht beter te begrijpen. De betekenis van uw zoekopdracht wordt begrepen door te kijken wat de relatie is met deze zoekopdracht en andere zoekopdrachten.

Menselijk karakter

Google spreekt inmiddels zelf helemaal niet meer over zoekopdrachten en zijn resultaten. Zij denken alleen nog maar in vragen en natuurlijk de antwoorden van deze vragen. Google onderzoekt waarom mensen ergens naar zoeken, door dit te weten te komen kunnen zij betere resultaten leveren. Google wil steeds meer menselijk karakter gaan tonen in de zoekmachine, mensen komen in een gesprek heel veel te weten omdat een gesprek vaak bestaat uit vragen en antwoorden. Op deze manier wil Google zijn bezoekers ook informatie verstrekken.

Waarom een kolibrie?

Hummingbird is de Engelse benaming voor kolibrie, ze hebben voor de vogel gekozen om zijn goede precisie en snelheid. Het Hummingbird-algoritme is dus voor snellere en relevantere resultaten, dit is nodig omdat zoekopdrachten steeds ingewikkelder worden. Ongeveer 20% van alle dagelijkse zoekopdrachten zijn uniek, de zoekopdrachten worden namelijk niet op dezelfde manier ingetypt door verschillende personen. Ieder persoon is uniek en dus is zijn zoekopdracht dit al snel ook.

Wat betekent dit voor website eigenaren?

Natuurlijk heeft u als website eigenaar geen invloed op de locatie van de gebruiker, maar u heeft wel invloed op de content die u aanbiedt. Tegenwoordig is de kwaliteit van de content enorm belangrijk voor Google, slechte content moet verdwijnen en alles moet bruikbaar zijn. Omdat Google (mede door Google Hummingbird) steeds meer gaat letten op persoonlijke factoren als beroepsomschrijving, locatie en afbeeldingen, word microdata essentieel. Microdata beschikt over al uw persoonlijke factoren, denk aan werkplek, leeftijd, locatie en afbeeldingen. Zo kan Microdata Google helpen bij het tonen van relevante informatie.

Heeft Social Media invloed?

Ja, Social Media heeft zeker invloed! U merkt vast wel dat Social Media steeds belangrijker word voor bedrijven. Het helpt nu ook bij Google. hoe populairder u bent, hoe hoger u komt in de zoekresultaten. Voor een lange tijd waren links het belangrijkst als u hoog wou komen in Google, maar Social Media haalt de links langzaam in. Wanneer iemand uw content deelt op hun social media telt dat als een stem. De stem is nu nog minder sterk dan de stem die u ontvangt als iemand een link naar u plaatst, maar het word steeds belangrijker.

Wat kunnen we van Google Hummingbird verwachten?

Heeft u kwalitatieve content dat goed geoptimaliseerd is? Dan zal de ranking van uw site omhoog gaan, en hoe hoger de ranking hoe hoger u in de zoekresultaten komt te staan. Google Hummingbird is zo dus een groot voordeel voor uw website.

Maar sites met content dat niet goed geoptimaliseerd is en waarbij de zoekwoorden niet kloppen met de inhoud van de content, die krijgen het moeilijk. Google Hummingbird zorgt er nu voor dat deze sites erg laag in de resultaten komen. Hierbij moet u vooral denken aan sites die zelfs de domeinnaam een andere betekenis geven dan de content.

Wat nu?

Zorgt Hummingbird er nu voor dat wij anders te werk moeten gaan? Nee, dat valt reuze mee. Hummingbird zorgt er gewoon voor dat Google de zoekopdrachten beter kan begrijpen. Dit betekent niet dat Google ineens hele andere regels heeft opgesteld. Hummingbird helpt bij het vinden waar u naar zoekt. Zo komt Google weer een stap dichter bij het behalen van hun missie.

Vertel mij meer

Benieuwd hoe jouw website scoort?

Voldoet jouw website nog wel aan de moderne eisen van het internet? Haal je wel het maximale uit jouw website? Wij testen gratis en vrijblijvend jouw website!

Test mijn websiteGratis vrijblijvend advies

dotsolutions

facebook twitter linkedin instagram google plus

© - Algemene voorwaarden - Privacy - Sitemap - Contact

De internet specialist in o.a. Drenthe, Hoogeveen, Emmen, Assen, Meppel