Pagina wordt geladen ...
zoeken

Het Nationaal E-mail Onderzoek 2018

 

Is e-mail een belangrijk middel voor jouw (web)winkel? Het ‘Nationaal E-mail Onderzoek 2018’ van ‘Spotler’ levert het bewijs. E-mail is heel erg belangrijk! Als ondernemer laat je kansen liggen wanneer je geen gebruik maakt van e-mailmarketing. Hieronder een samenvatting van het onderzoek.

 

Neem contact met ons op

De vijf belangrijkste conclusies uit het onderzoek:

  1. 94% van de Nederlanders is ingeschreven op e-mail nieuwsbrieven.
  2. 72% van de Nederlanders heeft naar aanleiding van een e-mail nieuwsbrief wel eens iets gekocht. 
  3. De mobiele telefoon wordt het meest gebruikt om een e-mail te lezen. 
  4. Transactionele mails en verjaardagsmails van webshops scoren het hoogst. 
  5. De Nederlander gebruikt zijn of haar e-mail voor zakelijke én privé doeleinden.

1. 94% van de Nederlanders is ingeschreven op e-mail nieuwsbrieven

Er zijn maar weinig mensen die helemaal niet staan ingeschreven voor een nieuwsbrief. 6% van de Nederlanders staat niet ingeschreven voor een nieuwsbrief, blijkt uit het Nationaal E-mail onderzoek. De overige 94% van onze bevolking ontvangt minimaal één nieuwsbrief! 

De meest populaire nieuwsbrieven zijn nieuwsbrieven die een aanbieding of een exclusieve deal bevatten. Daarna volgt de nieuwsbrief waarvoor is aangemeld nadat een klant net een aankoop bij de webwinkel heeft gedaan (59%) of omdat ze op de hoogte gehouden willen worden door een specifiek bedrijf, product of dienst (58%)

Ingeschreven op nieuwsbrief

Via welk kanaal

 

2. 72% van de Nederlanders heeft naar aanleiding van een e-mail nieuwsbrief wel eens iets gekocht bij een webshop.

 

Webwinkels danken meer dan 20% van hun omzet aan het versturen van e-mails. Vaak zijn dit nieuwsbrieven, waarin bijvoorbeeld een korting wordt gegeven. E-mailmarketing is dus cruciaal voor e-commerce.

Het Nationaal E-mail Onderzoek 2018 geeft aan dat 72% van de Nederlanders ooit iets heeft aangeschaft nadat hij of zij een e-mail van de webshop heeft ontvangen! 

 

3. De mobiele telefoon wordt het meest gebruikt om een e-mail te lezen. 

Al een aantal jaar blijkt dat de meeste Nederlanders hun mobiele telefoon gebruiken voor het lezen van een e-mail. Soms wordt de mobiele telefoon ook gezien als een soort ‘wachtverzachter’. Het lezen van e-mails op momenten dat wij moeten wachten. Bijvoorbeeld tijdens het wachten op het openbaar vervoer. 

Het gebruik van een mobiele telefoon groeit jaarlijks. De kosten voor het gebruik dalen immers. Het bereik wordt steeds groter en er  is vrijwel overal wifi beschikbaar.  

Welk device wordt gebruikt

Welke e-mail is het populairst

4. Transactionele mails en verjaardagsmails van webshops scoren het hoogst. 

 

Nederlanders ontvangen graag transactionele mails en verjaardagsmails van webshops
Transactionele e-mails staan met stipt bovenaan als we de vraag stellen welke e-mails wij het liefst ontvangen. Logisch, want dit soort e-mails geven jou de bevestiging dat een bestelling en betaling is ontvangen en het verzenden van het door jou bestelde product nu niet lang meer op zich laat wachten. 

Op twee staat dan de verjaardagsmail. Een cadeautje ontvangen is altijd leuk! Zelfs wanneer dit afkomstig is van een webshop en een klein presentje of korting bevat.
Vertel mij meer

 

5. De Nederlander gebruikt zijn of haar e-mail voor zakelijke én privé doeleinden. 

E-mail is bedoeld als communicatiemiddel. Of het nu gaat om een persoonlijk berichtje naar een verre tante in het buitenland, of het versturen van een motivatiemail naar een toekomstige werkgever. 

Daarnaast wordt de e-mail gebruikt als registratiemiddel. Bijvoorbeeld voor een inschrijving op een nieuwsbrief, of om een account aan te maken op een webshop. 

Voor welk doel wordt e-mail

 

Over het Nationaal E-mail Onderzoek van Spotler. 

Voor het Nationaal E-mail Onderzoek zijn uit het consumentenpanel van CG Selecties 24 vragen gesteld aan 2.055 personen. Voor de leesbaarheid in de tabellen en grafieken zijn er geen cijfers achter de komma gebruikt. Dit leidt ertoe dat in sommige tabellen de optellingen afwijken. Het onderzoek is uitgevoerd door Spotler in samenwerking met CG Selecties.

Auteur:

Anna Slooff - Online Marketeer

Anna Slooff

Vertel mij meer

Benieuwd hoe jouw website scoort?

Voldoet jouw website nog wel aan de moderne eisen van het internet? Haal je wel het maximale uit jouw website? Wij testen gratis en vrijblijvend jouw website!

Test mijn websiteGratis vrijblijvend advies

dotsolutions

facebook twitter linkedin instagram google plus

© - Algemene voorwaarden - Privacy - Sitemap - Contact

De internet specialist in o.a. Drenthe, Hoogeveen, Emmen, Assen, Meppel