Pagina wordt geladen ...
zoeken

Het verschil tussen SEO en SEA

SEO, SEA, AdWords, Analytics. Dit zijn termen waar u tegenwoordig niet meer omheen kunt als uw bedrijf actief is op het internet. Maar ziet u door de bomen het bos nog? Wat houden deze 'ingewikkelde' termen in en waar zijn ze goed voor? In dit blogbericht leggen wij u het verschil tussen SEO en SEA uit.

contact opnemen

dotsolutions-top-afbeelding-verschil-seo-sea

 

SEO

SEO is de afkorting van Search Engine Optimization, in Nederland ook wel bekend als zoekmachineoptimalisatie. Met zoekmachineoptimalisatie probeert u door middel van verschillende factoren de website of een webpagina (beter) vindbaar te maken in de organische zoekresultaten van Google. De organische zoekresultaten zijn de gratis, natuurlijke resultaten die worden getoond, naar aanleiding van een gezocht woord of woordcombinatie. Deze resultaten bevinden zich middenin de pagina en worden getoond onder de advertenties (SEA). Maar over die advertenties later meer.

Een web aan factoren
De score van de website of webpagina hangt zoals gezegd dus van tientallen factoren af. Google is vaag over deze factoren en doet hier eigenlijk ook nooit uitspraken over. In de loop van de jaren worden de factoren natuurlijk wel steeds duidelijker, omdat het simpelweg door de gebruikers wordt uitgeprobeerd. Het is uiteraard belangrijk dat de webpagina relevante content bevat die aansluit bij het zoekwoord waar u op gevonden wilt worden. Google moet de pagina goed beoordelen, maar de tekst moet ook leesbaar zijn voor uw bezoekers. Daarnaast is het essentieel dat er wordt gelinkt naar uw webpagina vanuit andere (externe) waardevolle webpagina’s. Dit wordt ook wel linkbuilding genoemd. Ook technische factoren, zoals de opbouw van de website in programmeertaal, hebben invloed op de resultaten in een zoekmachine. Teveel codes bovenaan de pagina zorgen voor verminderde vindbaarheid, omdat Google de websites van boven naar beneden leest. Zorg er dus altijd voor dat de zoekwoorden waar u op gevonden wilt worden, bovenaan staan.

SEO = geduld
Bij het toepassen van SEO is het goed om te realiseren dat het enkele weken of maanden kan duren voordat de robots van Google uw webpagina’s gevonden hebben. Als de pagina eenmaal gevonden is door Google, wordt dit in vaktaal ‘geïndexeerd’ genoemd. Vervolgens is het goed om de pagina te blijven optimaliseren, door bijvoorbeeld andere links toe te voegen en de informatie op de pagina up-to-date te houden. Hier houdt Google van. Wilt u uw websitebezoek analyseren? Dit kan heel goed met de tool Google Analytics, waarin alle statistieken over uw website uit te lezen zijn.

 

 

SEA

In plaats van optimaliseren bij SEO, doet u bij SEA aan adverteren, oftewel Search Engine Advertising. Met SEA adverteert u in de zoekresultaten van Google die helemaal bovenaan en onderaan de pagina staan. Bij een zoekresultaat worden maximaal vier advertenties bovenaan en vier advertenties onderaan de pagina getoond. Dit kan Google overigens ook zo weer veranderen, want in het verleden zijn het er wel eens drie geweest en hebben ze ook aan de rechterkant van de pagina gestaan. U herkent de advertenties in ieder geval aan het kleine groene symbool met daarin ‘Adv.’

Betalen voor uw bezoekers
Het verschil met SEO is dat er aan het gebruik van SEA wel kosten verbonden zijn. U plaatst advertenties in Google en adverteren kost nu eenmaal geld. SEA draait om het doelgericht opzetten van campagnes door middel van specifieke zoekwoorden waar u wilt dat uw advertenties bij worden getoond. U betaalt pas wanneer een bezoeker daadwerkelijk op uw advertentie klikt en dus niet wanneer een advertentie slechts wordt getoond; pay per click. Met het juiste budget en de juiste zoektermen wordt het juiste publiek bereikt. Bij SEA bepaalt u uw eigen budget en stelt u zelf in wat u per click maximaal wilt betalen.

SEA = Direct zichtbaar zijn
Adverteren in Google is pas succesvol als er pakkende, aantrekkelijke advertentieteksten worden geschreven voor de bezoekers. Meestal worden meerdere varianten van advertenties geschreven en getest, om te kijken welke advertentie het beste klikt. Soms werkt het om de bezoeker een vraag te stellen en soms werkt het om te spelen met uw USP’s. Het verschil tussen SEO en SEA is dat de zoekmachine advertenties niet zoveel tijd nodig hebben om zichtbaar te zijn. U bepaalt met SEA helemaal zelf in welke periode u zichtbaar wilt zijn. Het aanmaken van de advertenties en het monitoren van de advertentieresultaten wordt gedaan met de tool Google AdWords. In AdWords staan alle statistieken over uw campagnes en kunt u ook de campagnes wijzigen en bijsturen. 

Hulp nodig?

Ik hoop dat u de ‘ingewikkelde’ termen nu beter begrijpt en zich realiseert dat het zinvol is om de zichtbaarheid van uw website in zoekmachines te vergroten. De internetspecialisten van dotsolutions kijken graag samen met u naar de mogelijkheden voor uw website/bedrijf. U kunt contact met ons opnemen via het telefoonnummer 0528-269594 of mailadres info@dotsolutions.nl.

Auteur:
Simone Buitenhuis - Internet Marketeer


simonebu

Vertel mij meer

Benieuwd hoe uw website scoort?

Voldoet uw website nog wel aan de moderne eisen van het internet? Haalt u wel het maximale uit uw website? Wij testen gratis en vrijblijvend uw website!

Test mijn websiteGratis vrijblijvend advies

dotsolutions

facebook twitter linkedin instagram google plus

© - Algemene voorwaarden - Privacy - Sitemap - Contact

De internet specialist in o.a. Drenthe, Hoogeveen, Emmen, Assen, Meppel