Pagina wordt geladen ...
zoeken

Hoe bepaalt u goede zoekwoorden

Het bepalen van de juiste zoekwoorden is een hele uitdaging, daarom hebben wij voor u een stappenplan gemaakt. Zo wordt deze uitdaging net iets makkelijker. Deze zoekwoorden kunt u gebruiken om goede webteksten te schrijven.

Stap 1: Het brainstormen

Goede zoekwoorden bepalenOpen een document of pak een vel papier en bedenk een lijst met zoektermen. Het is makkelijker gezegd dan gedaan, maar probeer out of the box te denken.

Uiteraard begint u met uw producten en diensten en de daaraan verbonden zoektermen. Dit kunt u eventueel samen met een collega of partner doen, die heeft misschien nog toevoegingen waar u nooit aan gedacht had. Het is belangrijk om een stuk of 30 zoekwoorden te bedenken.

Stap 2: Denk zoals uw doelgroep

Lang niet iedereen zoekt gericht op uw product of dienst. Het is ook mogelijk dat ze hun probleem intypen als zoekterm, of een oplossing voor hun probleem omschrijven. Dit allemaal zonder uw product of dienst erin te vermelden. Dus breid uw lijst uit met dit soort zoektermen.

Stap 3: Gebruik niet te brede zoektermen

Heeft u bijvoorbeeld een timmermansbedrijf in Assen? Dan heeft het weinig zin om met alle timmermannen in Nederland te strijden voor de eerste plaats in Google. Het is dus belangrijk om de vestigingsplaats toe te voegen aan uw zoekwoorden. Dit geldt ook voor woorden zoals “omgeving” en “regio” plus de steden en dorpen bij u in de buurt.

Hier is het ook weer belangrijk: verplaats u in de (be)zoeker. Misschien zoekt iemand op “Timmerman Drenthe”, wat ook in uw regio valt. Het is dus belangrijk om de provincie ook bij de zoekwoorden neer te zetten.

Stap 4: Gebruik de Google Adwords Keyword tool

Met Google Adwords kunt u om de beurten de verschillende zoekwoorden die u heeft bedacht invoeren. Vervolgens krijgt u varianten te zien en de aantal keren dat op het zoekwoord gezocht wordt. Deze tool kunt u ook gebruiken om extra zoekwoorden te vinden.

Het belangrijkste is hoeveel er al op uw zoekwoord gezocht word. Hoe meer concurrentie u heeft hoe belangrijker het zoekwoord is. Er is dan waarschijnlijk zo veel concurrentie dat u nooit meer zo hoog met dat zoekwoord kunt komen, maar het blijft een belangrijke toevoeging aan uw website.

Vergelijk uw zoekwoorden met elkaar, woorden waarop relatief weinig gezocht wordt zijn misschien toch iets minder effectief als u dacht.

Om naar Google Adwords te gaan: https://adwords.google.nl/select/KeywordToolExternal

Voor het gebruik van Google Adwords Tool moet u wel eerst een account hebben of aanmaken.

Stap 5: Schrap de minder relevate zoekwoorden

Waarschijnlijk heeft u nu een flinke lijst van misschien zelfs wel 100 zoekwoorden. Waarschijnlijk zit er nog niet veel logica in, daarom komt nu een onderdeel wat voor velen nog best moeilijk is.

Schrappen is een belangrijk onderdeel, woorden die achteraf iets minder effectief waren dan gedacht kunnen van de lijst. Andere woorden moeten wellicht gecombineerd worden. Zorg ervoor dat de belangrijkste 5 tot 10 zoekwoorden bovenaan de lijst staan.

We hopen dat dit stappenplan u een eind op weg heeft geholpen bij het vinden van de juiste zoekwoorden!

Vertel mij meer

Benieuwd hoe jouw website scoort?

Voldoet jouw website nog wel aan de moderne eisen van het internet? Haal je wel het maximale uit jouw website? Wij testen gratis en vrijblijvend jouw website!

Test mijn websiteGratis vrijblijvend advies

dotsolutions

facebook twitter linkedin instagram google plus

© - Algemene voorwaarden - Privacy - Sitemap - Contact

De internet specialist in o.a. Drenthe, Hoogeveen, Emmen, Assen, Meppel