Pagina wordt geladen ...
zoeken

 

Hoe maak je als bedrijf gebruik van het
nieuwe algoritme van Instagram

Tot 2016 was Instagram gewoon nog chronologisch; wanneer je een post op Instagram plaatste, kwam jouw post bij iedereen die jouw pagina volgde op een tijdlijn bovenaan tevoorschijn. Maar in 2016 heeft Instagram een algoritme bedacht; welke posts jouw volgers als eerste te zien krijgen, is aan Instagram, niet meer aan jou.

Neem contact met ons op

algoritme-instagram

Waarom bestaat het algoritme van Instagram?

Instagram heeft dit algoritme toegepast, omdat zij van veel gebruikers te horen kregen dat zij te veel posts op hun tijdlijn voorbij zagen komen. Dit kwam doordat sommige bedrijven zoveel mogelijk posts op een dag gingen plaatsen, zodat zij constant bovenaan de tijdlijn van hun gebruikers tevoorschijn zouden komen. Met het algoritme wil Instagram dit tegengaan, en willen zij de gebruiker een tijdlijn geven waarin vooral berichten die je interesseren bovenaan komen te staan. Instagram was in eerste instantie niet erg open over de werking van het algoritme, maar in juni dit jaar heeft Instagram er toch voor gekozen om uit te leggen hoe het, nu nieuwe, algoritme werkt.

Het algoritme van Instagram gaat uit van drie hoofdpunten 

  • Betrokkenheid; Instagram kijkt naar het thema van de posts die je al eerder hebt geliket, hierdoor kan Instagram van nieuw geplaatste posts inschatten of ze je interesseren of niet.
  • Publicatietijd; Ook wordt er gekeken naar de tijd of dag wanneer een post geplaatst is. Je zal recentelijk geplaatste posts eerder zien dan posts van een week geleden.
  • Relatie; Profielen waarvan je regelmatig posts liket of op reageert, zie je sneller voorbijkomen in je tijdlijn dan posts van profielen waarvan je bijna nooit een post liket. Ook profielen waarbij je wel eens in posts getagged bent, zie je sneller voorbijkomen.

Naast deze drie hoofdpunten zijn er ook nog andere punten die meehelpen bij het opbouwen van je tijdlijn:

  • Frequentie; Hoe vaker je Instagram opent, hoe meer posts je gaat zien, omdat Instagram dan steeds nieuwe posts probeert te laten zien, in vergelijking met de laatste keer dat je Instagram geopend hebt. Des te minder je Instagram opent, hoe meer gefilterd de posts zullen zijn.
  • Volgers; Des te meer mensen jij zelf volgt, des te minder posts je krijgt te zien van één specifiek persoon, omdat Instagram dan uit posts kan kiezen van meerdere profielen.
  • Gebruik; Ook de tijd die je spendeert op Instagram heeft invloed op je tijdlijn. Tijdens korte sessies op Instagram zie je een kleinere selectie van de beste posts die Instagram je te bieden heeft. 

Hoe maak je als bedrijf gebruik van het vrijgegeven algoritme

Toen Instagram nog niet zo open was over het algoritme dachten gebruikers dat bedrijfsprofielen voorrang hadden op persoonlijke profielen, Instagram heeft nu aangegeven dat dit niet zo is. Het hebben van een bedrijfsprofiel als ondernemer geeft wel meer inzicht in je profiel, omdat je bij een bedrijfsprofiel statistieken kan inzien, promoties en advertenties kan inzetten en contactgegevens kan toevoegen.

Als bedrijf is je relatie met je volgers erg belangrijk, Instagram laat in eerste instantie je posts aan ongeveer 10 procent van je volgers zien. De andere 90 procent krijgt je post pas te zien wanneer de engagement hoog genoeg is. Dit wil zeggen dat een groot deel van die 10 procent je post moet liken en/of op je post moeten reageren. Door zelf, het liefst binnen een uur, actief op je volgers te reageren, hou je je engagement hoog.

Door het gebruik van Instagram Stories of advertenties kan je sneller zichtbaar worden bij je volgers en ben je op een tweede manier zichtbaar op Instagram. Advertenties zorgen ervoor dat mensen buiten je volgers om, je post te zien krijgen.

Met het gebruiken van hashtags kunnen mensen die je niet volgen, wel je posts zien. Sinds Instagram ook het volgen van hashtags heeft toegevoegd, is dit een belangrijk punt geworden. Het beste is om maximaal 30 hashtags per post te gebruiken én om bij elke post toepasselijke hashtags te gebruiken. Wanneer je te veel hashtags gebruikt, gaat Instagram dit als spam zien. Het is dus belangrijk om per post niet te veel hashtags te gebruiken en om unieke hashtags te gebruiken.

Instagram als bedrijf gebruiken blijft lastig, dit omdat de hoeveelheid bedrijven op Instagram blijft groeien. De concurrentie wordt groter en je zichtbaarheid kleiner. Door regelmatig posts te plaatsen met betekenisvolle inhoud en engagement met je volgers op te bouwen, wordt je zichtbaarheid wel een stukje groter.

 

Omdat het binnen altijd zo koud is, gingen we maar even lekker in de zon foto’s maken!

Een bericht gedeeld door de stagiaires van dotsolutions (@stagebijdotsolutions) op

 

Het resultaat van ons projectje donderdag, een #cinemagraph

Een bericht gedeeld door de stagiaires van dotsolutions (@stagebijdotsolutions) op

 

Ook uw merkwaarde verbeteren door middel van Instagram

Wilt u ook Instagram inzetten of een vrijblijvend gesprek met een van onze online marketeers aanvragen? Neem dan contact met ons op. Bel ons op 0528 - 26 95 94, stuur een e-mail naar info@dotsolutions.nl of maak gebruik van het onderstaande contactformulier. 

Neem contact met ons op           

Auteur:
Karlein Gonkel - Junior Vormgever

Vertel mij meer

Benieuwd hoe jouw website scoort?

Voldoet jouw website nog wel aan de moderne eisen van het internet? Haal je wel het maximale uit jouw website? Wij testen gratis en vrijblijvend jouw website!

Test mijn websiteGratis vrijblijvend advies

dotsolutions

facebook twitter linkedin instagram google plus

© - Algemene voorwaarden - Privacy - Sitemap - Contact

De internet specialist in o.a. Drenthe, Hoogeveen, Emmen, Assen, Meppel