Pagina wordt geladen ...
zoeken

Hoe onderscheid je je in 2018 met content op Social Media?

Het gebruik van Social Media kanalen stijgt anno 2018 nog steeds. Nederland telt ruim 10,4 miljoen geregistreerde Facebook accounts, 7,3 miljoen Youtube accounts, 4,3 miljoen LinkedIn leden en 3,2 miljoen Instagram gebruikers. Het is daarom erg belangrijk voor jouw webwinkel om ook online goed zichtbaar te zijn en je online community relevante content te blijven bieden.

Neem contact met ons op

social content

Ken je doelgroep en doelen

Als webwinkel heb je wellicht andere doelen dan alleen maar meer volgers en likes verzamelen. Immers, aan alleen likes heb je niks. Je kan met Social Media ook uitstekend een zakelijk doel instellen. Dus geen x aantal volgers, maar bijvoorbeeld het vergroten van je naamsbekendheid. Adverteren op Social Media is hiervoor een goede methode, maar je kan ook veel bereiken door je te verdiepen in je doelgroep en je content hierop aan te passen.

Allereerst moet je weten op welk kanaal je doelgroep zit. Als je seniorenbedden verkoopt hoef je niet aan Snapchat te beginnen, omdat daar een te jonge doelgroep op zit. Stem je boodschap af op het juiste kanaal en de juiste doelgroep.

social media

 

Je hebt het juiste platform gekozen voor je doelgroep, maar wat zet je er nu op om het actueel te houden?  

Het belangrijkste is om te zorgen dat de content die je aanbiedt geloofwaardig is en relevant voor je doelgroep. Publiceer niet alleen maar content omdat je het idee hebt dat je een update moet plaatsen, maar wees kritisch op wat je plaatst. 

De volgende 8 tips kan je gebruiken voor betere content op jouw Sociale Media

  • Kwaliteit boven kwantiteit
    Zorg voor echte inhoud. Schrijf geen content alleen maar om content, maar zorg dat je wat te bieden hebt. Doe onderzoek naar je doelgroep. Geef jij ze de informatie waar ze naar op zoek zijn? Wat houdt hen bezig, wat zijn de vragen waar ze mee zitten? Als je bericht kwalitatief goede content heeft zijn je volgers ook meer geneigd dit binnen hun netwerk te delen. Hiermee vergroot je je bereik.

  • Een beeld zegt meer dan 10.000 woorden
    Consumenten worden overspoeld door content, en bekijken webpagina’s en social media vooral via mobiel ( 52%), dus lange lappen tekst worden nu eenmaal minder gelezen. Kies een mooie afbeelding, zorg voor slim gebruik van witregels, en schrijf korte en bondige teksten.

  • User Generated Content
    Maak gebruik van je community om relevante content te genereren. User Generated Content (USG)  kan zo eenvoudig  zijn als een stelling opwerpen waarop de lezers kunnen reageren, of een vraag stellen. Bijvoorbeeld een modemerk die onder een afbeelding van hun nieuwe collectie de vraag stelt : "Wat is jouw favoriete outfit, 1 of 2?". Of een kooksite die lezers vraagt hun favoriete taartrecept te delen.

  • Betrokkenheid  
    Wees persoonlijk en maak waar wat je belooft. Maak niet de fout alleen maar te “zenden”, sociale media is tweerichtingsverkeer. Reageer ook tijdig op reacties. Beantwoord commentaar en vragen: je klanten weten zo dat ze met een echt persoon te maken hebben en dit zorgt voor klantbinding. Je lezers stellen het op prijs als je ze laat weten dat er iets met hun input gedaan wordt. Wat nou als er kritiek of klachten zijn? Erken deze en probeer de klant naar tevredenheid te beantwoorden. Zo neem je je doelgroep serieus.

  • Actualiteit
    Een actuele gebeurtenis kan een prima kapstok zijn voor een Facebookpost.  

  • Wees consequent
    Kies voor een consequente stijl. Dat mag bijvoorbeeld best jouw spreekstijl zijn, dat maakt het contact persoonlijker en herkenbaar, en laat lezers bovendien weten dat het geen automatisch gegenereerde berichten zijn.

  • Authenticiteit
    De consument anno 2018 heeft meteen door wanneer iets reclame is, en is op zoek naar diensten en bedrijven die betrouwbaar zijn. Wees je hiervan bewust en ga voor truthtelling in plaats van storytelling. Het is belangrijk dat je kan waarmaken wat je belooft. Berichten met een echt gemeende boodschap doen het veel beter dan gladde sales berichten.

  •  Medewerkers als ambassadeurs van het bedrijf
    Maak gebruik van je medewerkers die al op Social Media zitten. Geef je doelgroep bijvoorbeeld eens een kijkje achter de schermen, dit kan een werkplek zijn van een medewerker,  een foto van een interessant project waarin je medewerkers werken, of een foto van een voorbereiding voor een  beurs of evenement.

Wanneer plaats je je post?

Je hebt je best gedaan op interessante content en een goede post klaarstaan, maar wanneer plaats je deze het beste?

Twitter, Facebook en LinkedIn bieden eigen tools om te analyseren wat het bereik is van je posts. Je kan hiermee analyseren welke posts het meeste gelezen worden, en daaruit aflezen wat voor jou het beste tijdstip is om iets te posten. Veel bedrijven maken gebruik van de “spitsuren” op Social Media. Doe je dit dan ook, of publiceer je juist iets als het wat rustiger is? Het hangt geheel van je doelgroep af wat voor jou het beste is. Immers, consumenten worden overspoeld door content, en zijn alleen op zoek naar voor hun interessante en relevante content. Zij kiezen daarnaast zelf het moment dat ze je site of Social Media kanalen bezoeken. Ook hier geldt dus weer: ken je doelgroep, en content is king!

social media dot 3

Auteur:
Dina de Roode - Online marketeer

dotsolutions-dina

Vertel mij meer

Benieuwd hoe jouw website scoort?

Voldoet jouw website nog wel aan de moderne eisen van het internet? Haal je wel het maximale uit jouw website? Wij testen gratis en vrijblijvend jouw website!

Test mijn websiteGratis vrijblijvend advies

dotsolutions

facebook twitter linkedin instagram google plus

© - Algemene voorwaarden - Privacy - Sitemap - Contact

De internet specialist in o.a. Drenthe, Hoogeveen, Emmen, Assen, Meppel