Pagina wordt geladen ...
zoeken

Een facebookcampagne opzetten, hoe gaat u te werk?

Adverteren kan via een folder, de krant, een televisiecommercial, een radiospotje en tegenwoordig natuurlijk ook via social mediakanalen! Facebook is een populair kanaal om uw doelgroep en potentiele doelgroep te bereiken.

contact opnemen

dotsolutions-top-afbeelding-facebook-campagne-II

Dit platform heeft 9,6 miljoen gebruikers in Nederland, waarvan 6,8 miljoen dagelijks online zijn. Een enorm bereik dus en het gebruik van dit geliefde kanaal groeit nog altijd in Nederland! Het fijne is dat Facebook een erg gebruiksvriendelijk systeem biedt, om een gepersonaliseerde advertentie uit te zetten en te analyseren. Hoe zorgt u ervoor dat uw Facebookcampagne winstgevend wordt? In dit artikel leest u de basis van welke stappen u moet nemen om een campagne te starten.

Advertentiedoelstelling 

"Uw advertentiedoelstelling is wat u wilt dat mensen doen wanneer ze uw advertenties zien."

Voordat u begint met het opzetten van een Facebookcampagne, is het allereerst van belang om te weten wat u wilt bereiken en of dit te realiseren valt door middel van een campagne. Denkt u dat dit het geval is, dan kunt u een advertentiedoelstelling vaststellen. De advertentiedoelstelling is wat u wilt dat mensen doen wanneer ze de advertentie zien. Enkele voorbeelden van doelstellingen waar u uit kunt kiezen zijn; klikken naar website, lokale bekendheid, merkbekendheid en websiteconversies.

dotsolutions-facebook-advertentie

Nadat u een doelstelling heeft gekozen, helpt Facebook u de advertentie te maken en om deze specifieke doelstelling te behalen.

Speel in op wat uw klant zelf denkt

Facebook heeft een erg groot bereik. Wanneer u een (actieve) Facebookpagina beheert, staat uw bedrijf in contact met veel van uw bestaande en potentiele klanten. Dit is natuurlijk dé kans om deze groep te bereiken. Maar hoe? 

Hier is onderzoek voor nodig. Laat u niet direct afschrikken door het woord ‘onderzoek’ en denk niet direct aan lange naslagwerken. Het is het (leren) kennen van uw klant en potentiele klant.

Stel uzelf de vragen ‘wat houdt mijn klant bezig?’, ‘waar liggen de interesses van mijn klant?’, ‘naar welk product/dienst is mijn klant opzoek?’ ...

Ga het werkveld in en luister, observeer en maak notities van alles wat u hoort en ziet. Speel in op wat uw klant zelf denkt en doet. U kunt dit onderzoekgedeelte overslaan, maar door dit vooraf te doen zult u later meer resultaat behalen.

Stel de juiste doelgroep op

Na het onderzoek heeft u waarschijnlijk een beeld van enkele mogelijke doelgroepen die geïnteresseerd zijn in uw product of dienst. Via de ‘advertentiebeheer’ pagina kunt u alvast oefenen met het aanmaken van een campagne. Blader gerust eens door alle mogelijkheden. Klik alle menu’s open en zie waar u uit kunt kiezen. Door deze mogelijkheden voor uw eigen campagne in te vullen, schetst u een steeds duidelijker beeld van uw doelgroep. Een mogelijke doelgroep zou kunnen zijn:

  • Plaats: Hoogeveen
  • Leeftijd: 18 – 30 
  • Geslacht: man en vrouw
  • Taal: Nederlands
  • Interesse: cultuur, concerten en uitgaan
  • Grootte doelgroep: 30.000

Zorg dat de doelgroep groter is dan 10.000, maar niet groter dan 40.000 mensen.  Speel met alle criteria die er zijn en stel zoveel mogelijk potentiele doelgroepen op. 

Ontwerp uw eigen advertentie 

Een advertentie bestaat uit tekst en een afbeelding. Zorg voor een korte, pakkende en nieuwsgierig makende tekst zodat de mensen die dit zien doorklikken of de pagina liken/delen.

Wanneer u een pagina achter de advertentie plaats, is het belangrijk dat deze overeenkomt met de advertentie. Denk bij het plaatsen van een afbeelding aan de 20 procent regel van Facebook. Een afbeelding mag niet meer dan 20 procent tekst bevatten, anders wordt de afbeelding afgekeurd.

Kosten van een Facebookcampagne

Met een klein bedrag kunt u veel resultaat behalen. U kunt kiezen voor een vast bedrag voor de gehele looptijd of een bedrag per dag (minimaal €5,00). Met maar €5,00 per dag kunt u een groot aantal mensen bereiken.

Het is van belang om te testen met een aantal advertenties met verschillende teksten en afbeeldingen op verschillende doelgroepen. Dit kan dus al tegen een klein budget per dag. En het fijne is, wanneer uw Instagram account gekoppeld is aan uw Facebook, dan wordt de campagne ook weergegeven op uw Instagram timeline. Nog meer bereik dus!

Is de campagne winstgevend?

Na het uitzetten van en campagne wilt u natuurlijk graag weten of de campagne oplevert wat u gehoopt had.

Facebook heeft een simpel en gebruiksvriendelijk systeem waar u uw campagne in kunt monitoren.

Er zijn een aantal statistieken die relevant zijn tijdens de analyse. Namelijk de Click-through-rate (CTR) en Cost-per-click (CPC). 

  • Click-through-rate (CTR) – dit is een verhoudingscijfer dat aangeeft hoe vaak de advertentie is weergegeven en hoe veel mensen op de advertentie hebben geklikt. Een gemiddelde CTR is tussen de één en twee procent maar het is niet uitzonderlijk om een CTR van drie tot vijf procent te behalen.
  • Kijk ook naar het Cost-Per-Click (CPC) – deze statistiek geeft aan hoeveel u betaalt per keer dat iemand op de advertentie klikt. Een erg goede CPC ligt tussen de €0,01 tot €0,19 cent. Zit uw CPC boven de €0,80 dan betaalt u teveel voor een klik. Wijzig uw campagne of stel een nieuwe campagne op na het doen van beter onderzoek. 
  • Als uw campagne 10.000 mensen bereikt, zou u hier 100 tot 400 kliks uit moeten krijgen.

Hulp nodig?

Het is natuurlijk zeer aantrekkelijk om te adverteren via een platform dat dagelijks 6,8 miljoen actieve gebruikers heeft, alleen al in Nederland! Het team van dotsolutions helpt u graag bij het opzetten en analyseren van een facebookcampagne. Heeft u hulp nodig? Neem dan contact met ons op via telefoonnummer 0528-269594 of stuur een e-mail naar info@dotsolutions.nl.

Auteur:
Ellen Hoving - online marketeer

dotsolutions-ellen-hoving

Vertel mij meer

Benieuwd hoe uw website scoort?

Voldoet uw website nog wel aan de moderne eisen van het internet? Haalt u wel het maximale uit uw website? Wij testen gratis en vrijblijvend uw website!

Test mijn websiteGratis vrijblijvend advies

dotsolutions

facebook twitter linkedin instagram google plus

© - Algemene voorwaarden - Privacy - Sitemap - Contact

De internet specialist in o.a. Drenthe, Hoogeveen, Emmen, Assen, Meppel