Pagina wordt geladen ...
zoeken

Meer delen en likes op social media

Cijfers over het gebruik van social media zijn natuurlijk bijzonder interessant voor bedrijven die het social media gebruiken voor hun bedrijf. Tegenwoordig gaat het social media steeds meer over relevantie. Om zoveel mogelijk shares en likes te krijgen, moet je tekst, foto en video relevant zijn voor je doelgroepen. Het verschilt natuurlijk per persoon of zij jou bericht relevant vinden. Dit kan dus in verschillende manieren worden opgevat.

De juiste content

Uiteindelijk gaat het om de content, dus ken je doelgroep goed en stem daar je content op af. Daarom hebben we voor jou de 10 beste tips op een rijtje gezet.

1. Films en foto's scoort

Wie een filmpje of foto toevoegt op het social media scoort automatisch beter. Uit een onderzoek van Stonetemple blijkt dat een tweet met een foto het dubbele aantal retweets en favorites oplevert dan een tweet zonder foto. Dus wees creatief en plaats relevante foto’s voor jouw doelgroep en het resultaat zal zich uitbetalen in likes, shares, retweets of favorites. Lees hier het onderzoek van Stonetemple.

2. Hashtags

Werken berichten met hashtags nou echt zoveel beter dan berichten zonder hashtags? Uit een onderzoek van Trackmaven blijkt dat berichten met hashtags wel degelijk meer invloed hebben dan berichten zonder hashtags, maar dit hangt af van welk social media platform gebruik wordt gemaakt.

Hieronder een voorbeeld van mensen die hashtags gebruiken in hun tweets en mensen die zoeken met hashtags. Nu krijg je een goed beeld hoe het precies werkt.

tweets

Op Twitter en Instagram werkt deze methode goed dit omdat je hashtags moet gebruiken om wel degelijk gevonden te worden op Twitter of Instagram. Op Facebook werkt dit anders hier worden hashtags bijna alleen maar gebruikt voor promotionele berichten uit een analyse blijkt dat gebruikers daar wat allergisch voor geworden zijn. En zijn worde deze berichten minder geliked of geshared.

3. Mentions

Op Twitter wordt nog vaak gebruik gemaakt van mentions, dit betekent het noemen van een persoon of bedrijf in jouw tweet. Uit onderzoek van Stonetemple blijkt dat mensen tweets met een mentions erin minder vaak retweeten of favoriten. Een mogelijke verklaring hiervoor kan zijn dat mensen het bericht opvatten als een gesprek en dus niet meer geïnteresseerd zijn.

Hieronder een voorbeeld hoe tweeten met mentions precies werkt en hoe mensen daardoor met elkaar in contact komen.

tweets met mention

4. Hou het zo kort mogelijk

Het klinkt logisch en het is logisch, houd je geschreven content op het social media zo kort mogelijk. Hierdoor lezen mensen het bericht en liken of sharen ze het gauwer. Als een bericht te lang is haken mensen af omdat ze geen zin hebben om een hele lap tekst te lezen. Op Twitter heeft de ideale tweet 100 tot 120 tekens.

Hieronder een voorbeeld van een korte tweet die kort maar krachtig is

korte tweet

5. Pas de gehele URL toe

Het kost de nodige tekens maar mensen zien graag waar ze uitkomen als ze op een link klikken. Gebruik dus de hele url zodat het duidelijk is waar je terecht komt als je op de link klikt.

6. Kies de juiste poster

Even een voorbeeld: Het is een groot verschil als het Nationaal comité 4 en 5 mei een bericht in de wereld stuurt of als Marco Borsato dit doet. Ambassadeurs kunnen je bericht een enorme duw in de goede richting geven. Daar komt nog bij kijken dat de likeability van mensen veel groter is dan van organisaties. Probeer zoveel mogelijk mensen voor je te winnen zodat zij jouw bericht kunnen delen en liken. Maar wees er van bewust dat je niet de enige bent die dit ook doet. Dus wees creatief!

7. Wordt persoonlijk en gebruik je netwerk

Op het social media communiceer je meestal onpersoonlijk. Het inzetten van de netwerken van collega’s door hen te vragen op een persoonlijke manier te delen kan voor extra bereik zorgen. Dus zorg voor een goed band met je collega’s en maak gebruik van hun netwerken.

8. Juiste tijdstip

Volgens onderzoek van de Huffington Post is woensdag de beste dag om een bericht op het social media te plaatsen. Per social media platform en type content zijn er natuurlijk wat verschillen. Zo wordt zakelijke informatie het best doordeweeks gedeeld en consumenteninformatie het vaakst in het weekend. Het tijdstip waarop jij je bericht plaatst heeft effect maar veel minder dan gedacht. Het is natuurlijk wel belangrijk dat jij je bericht overdag plaatst en niet midden in de nacht. Als je een internationale campagne voert moet je van de verschillende tijdzones bewust zijn.

9. Give and receive

Een aanbod is altijd goed, zeker als je wilt dat anderen jouw content delen. Dit is een voorbeeld van een tweet die Nuon plaatste op Twitter. Hetgene wat Nuon aanbiedt is jouw voetbalteam een dag laten coachen door Anouk Hogendijk (voetbalster bij de dames 1 van Ajax).

10. Niet te veel!

Voor veel sociale media is het slim om na een tijdsbestek van een paar uur een repost te doen, dit omdat je dan waarschijnlijk al verdwenen bent uit iemands tijdlijn. Dit hoeft niet hetzelfde bericht te zijn maar een bericht dat er misschien wel op lijkt of met hetzelfde onderwerp te maken heeft. Je kunt bijvoorbeeld een blog met drie tips in één keer delen maar ook in drie delen zodat de lezer naar de volgende tips uit kan kijken. Maar houdt er wel rekening mee dat je er geen spam van maakt want dan haken gebruikers sneller af.

Een advies

Zorg voor een unieke inhoud van je content en richt je op je doelgroep. Dat is het begin van meer shares en likes op het social media!

Vertel mij meer

Benieuwd hoe uw website scoort?

Voldoet uw website nog wel aan de moderne eisen van het internet? Haalt u wel het maximale uit uw website? Wij testen gratis en vrijblijvend uw website!

Test mijn websiteGratis vrijblijvend advies

dotsolutions

facebook twitter linkedin instagram google plus

© - Algemene voorwaarden - Privacy - Sitemap - Contact

De internet specialist in o.a. Drenthe, Hoogeveen, Emmen, Assen, Meppel