Pagina wordt geladen ...
zoeken

Belangrijkste wijzigingen nieuwe wetgeving voor webwinkels

13 juni 2014 was voor velen een normale dag. Maar voor webwinkel eigenaren ligt dat wel wat anders. Op 13 juni ging de nieuwe wetgeving in rondom de consumentenrechten. Dit betekent dat de webwinkels heel wat aan moeten passen om op tijd aan de nieuwe regeling te voldoen. Maar wat verandert er dan eigenlijk? Om die vraag te beantwoorden hebben wij de belangrijkste veranderingen voor u op een rijtje gezet.

Nieuwe wetgeving webwinkels

De informatieplicht

Vanaf nu zijn webwinkels verplicht om de uitgebreide informatieplicht ook echt na te komen. Vroeger werden onbelangrijke punten wel eens weggelaten maar tegenwoordig wordt hier streng op gecontroleerd. Natuurlijk moet dit gebeuren met goede communicatiemiddelen en in begrijpelijke taal.

Ook moet de informatie goed vindbaar zijn voor de consument. Tevens moet er uitdrukkelijk kenbaar gemaakt worden en prominent zichtbaar zijn dat wanneer een klant kiest voor de optie “Bestellen”, overgegaan wordt tot betaling.

Het herroepingsrecht

Daarnaast is het dan wettelijk verplicht dat een consument 14 kalenderdagen bedenktijd heeft, in plaats van 7 werkdagen. Er zijn wel uitzonderingen voor wat betreft het terugsturen van een product. Onder bepaalde omstandigheden mag er niet worden geretourneerd.

  1. De consument is verplicht om tijdens de bedenktijd voorzichtig met het ontvangen product om te gaan. Zolang de consument nog niet zeker is of hij het product houdt, mag hij het niet gebruiken. Wanneer de consument het product wel gebruikt en niet in originele staat kan retourneren heeft de webwinkeleigenaar recht op een vergoeding.
  2. In uitzonderlijke gevallen kunnen producten worden uitgezonderd van het herroepingsrecht. Hieronder vallen producten die:
    • Een beperkte houdbaarheid hebben
    • Speciaal voor de consument is geproduceerd (maatwerk)
    • In verband met hygiëne niet geschikt zijn om teruggestuurd te worden
  3. Een webwinkeleigenaar heeft 14 kalenderdagen om het betaalde bedrag terug te storten op de rekening van de consument. Wanneer de ondernemer het product nog niet retour heeft ontvangen, heeft hij het recht om met de betaling te wachten tot de consument kan bewijzen dat het product is geretourneerd.
  4. De kosten welke worden gemaakt bij het retourneren van een product zijn voor de consument. De consument moet hier wel eerst goed over worden geïnformeerd. Doet de ondernemer dat niet of onvoldoende, dan zijn deze kosten voor de webwinkel

Consequenties van onduidelijk informeren

Zoals aan het begin al te lezen was, wordt de wetgeving rondom het informeren van de consument aangescherpt. Wanneer de consument niet goed geïnformeerd wordt door de webwinkeleigenaar zitten daar consequenties aan. Hieronder staan de gevolgen op een rijtje:

  • De consument zit niet vast aan de overeenkomst wanneer de webwinkel de consument onvoldoende geïnformeerd heeft betreft de betaalverplichting t.a.v. een geplaatste bestelling.
  • De consument is niet verplicht om te betalen voor reeds (deels) uitgevoerde diensten, wanneer hij niet goed geïnformeerd is over het herroepingsrecht.
  • Wanneer de consument niet goed geïnformeerd is over de lever- en retourkosten hoeft hij deze niet te betalen en zijn deze kosten voor de webwinkel.
  • Wanneer het modelformulier voor herroeping niet is bijgevoegd, heeft de consument recht op een langere bedenktijd. Deze bedenktijd kan soms zelfs oplopen tot 12 maanden!

Een kleine samenvatting…

Hierboven staat inmiddels een hele lijst aan informatie, dus misschien is het fijn als we de belangrijkste punten even op een rijtje zetten:

  • Altijd de consument goed informeren! Gebruik hiervoor duidelijke communicatiemiddelen.
  • De consument krijgt 14 kalenderdagen bedenktijd na het plaatsen van een bestelling.
  • In uitzonderlijke gevallen kunnen producten worden uitgezonderd van het herroepingsrecht.
  • Eventuele kosten welke worden gemaakt bij het retourneren van een product zijn voor de consument.
  • Wanneer er niet of niet voldoende wordt geïnformeerd betreft de retourneerkosten, heeft dit nadelige gevolgen voor de webwinkel. De kosten zijn dan voor de webwinkel.

Vertel mij meer

Benieuwd hoe uw website scoort?

Voldoet uw website nog wel aan de moderne eisen van het internet? Haalt u wel het maximale uit uw website? Wij testen gratis en vrijblijvend uw website!

Test mijn websiteGratis vrijblijvend advies

dotsolutions

facebook twitter linkedin instagram google plus

© - Algemene voorwaarden - Privacy - Sitemap - Contact

De internet specialist in o.a. Drenthe, Hoogeveen, Emmen, Assen, Meppel