Pagina wordt geladen ...
zoeken

Online kansen voor midden- en klein bedrijf

Jaarlijks wordt er een onderzoek gedaan naar online activiteiten van het MKB. Uit het recente onderzoek van de MKB Online Benchmark 2018 blijkt dat er nog veel te halen valt voor de meeste MKB bedrijven. Met name op het onderdeel online vindbaarheid laten de meeste bedrijven kansen liggen. 

Neem contact met ons op

Online kansen mdiden- en klein bedrijven

Hoeveel procent van de omzet van het MBK komt uit online?

Veel MKB ondernemers (28%) hebben geen idee wat hun website, e-mail of AdWords campagne oplevert. Terwijl online marketing activiteiten juist heel goed te meten zijn. Je kunt exact zien wat je hebt geïnvesteerd en wat het je oplevert. De overige 72% heeft dit wel begrepen.

  • 6% geeft aan dat dit meer dan 75% van de omzet is.
  • 7% geeft aan dat dit tussen de 50 en 75% ligt.
  • 10% geeft aan dat dit tussen de 25 en 50% ligt.
  • 19% geeft aan dat dit tussen de 5 en 25% ligt.
  • 30% geeft aan dat dit minder is dan 5%.

Wij verbazen ons niet over deze cijfers. Het percentage ondernemers dat omzet haalt uit hun online activiteiten groeit en dit geldt dus ook voor het MKB.

Meer dan de helft van de MKB bedrijven geven aan meer te willen investeren in hun online marketing. Een goede website met goede tekstpagina’s, gerichte AdWords campagnes (SEA) en zoekmachine optimalisatie (SEO) worden als belangrijkste onderdelen genoemd.

Wat is het verschil tussen SEO en SEA?
 

Eigenlijk heel eenvoudig: SEA (AdWords) staat voor betaalde activiteiten, ook wel adverteren op Google genoemd. Je bouwt een campagne met meerdere advertenties en zet er de juiste zoekwoorden in. Deze advertenties en zoekwoorden stuur je steeds bij. Je zoekt eigenlijk continu naar de juiste doelgroep. Met een AdWords campagne ben je direct beter zichtbaar in Google. Het is van belang dat een AdWords campagne op de juiste manier wordt “gebouwd”; een slecht ingerichte campagne kan ondernemers onnodig veel geld kosten.  

Met SEO (zoekmachine optimalisatie) is het totaal anders. Je schrijft relevante content en voegt deze pagina’s toe aan je website. Dit is een gratis manier om je website te verbeteren en daarmee meer bezoekers te krijgen. Het schrijven van goede SEO teksten vergt enige kennis. De teksten moeten uniek zijn en inspelen op de behoeftes van de bezoekers. Door relevante content aan te bieden die aansluit bij de wensen van de bezoekers zal je stijgen in de zoekresultaten van Google. Zoekmachine optimalisatie is een doorlopend proces en je zal hier vooral op de lange termijn van profiteren.

Hoeveel tijd besteedt een MKB bedrijf aan SEO?

Veel bedrijven zijn wel op de hoogte van het belang en de werkwijze van SEO, maar er wordt heel weinig tijd aan besteed: bij meer dan 80% van de bedrijven is dit minder dan 4 uur per week. Bedrijven kunnen zelf voor zoekmachine geoptimaliseerde teksten zorgen, maar het kan ook prima door een SEO specialist gedaan worden. Het is wel belangrijk dat het bedrijf voor input en informatie zorgt. Niemand kent het bedrijf en de branche immers beter dan de MKB onderneming zelf.

 

Hoe komen klanten van een MKB bedrijf op de website?

Op de vraag hoe de klanten op de website van de MKB onderneming komen, geven zij de volgende antwoorden:

  • 50% via zoekmachines.
  • 14% spontane bezoekers.
  • 13% heeft geen idee.
  • 8% anders.
  • 6% via verwijzende websites.
  • 1% via marktplaats.

 

Welke verbeterpunten ziet het MKB voor hun eigen bedrijf?

Op de vraag wat de MKB bedrijven de komende periode willen verbeteren op het gebied van online marketing geven ze het volgende aan:

  • 53% verbeteren van online vindbaarheid.
  • 54% effectiever inzetten van sociale media.
  • 15% e-mail marketing inzetten.
  • 47% meer rendement halen uit website.

Google midden- en kleinbedrijf

Hoe kan het MKB online kansen beter benutten?

In 10 stappen leggen wij uit hoe je als MKB ondernemer meer kan halen uit het internet om je bedrijf beter op de kaart te zetten en je sales te verbeteren.

  1. Neem internet en online marketing serieus
    Voordat je gaat investeren in online marketing, is het verstandig om je eens in het onderwerp te verdiepen. Je hoeft hier natuurlijk zelf geen expert in te worden, maar het is fijn om te weten wat een online marketeer voor jouw bedrijf kan betekenen.
     
  2. Zorg dat je een duidelijk doel hebt
    Bekijk je website eens kritisch. Zie jij je website als online visitekaartje, wil je leads genereren, moet het een servicekanaal zijn of wil je direct producten verkopen in een webshop? Al deze verschillende doelstellingen vragen om een andere online marketingstrategie.
     
  3. Weet waar je klanten naar zoeken
    Waarvoor moeten klanten bij je komen? Weet je alle zoekwoorden die voor jou belangrijk zijn? Vraag het ook eens aan je collega’s, je klanten of je leveranciers. Het is namelijk van cruciaal belang om de juiste zoektermen te gebruiken om je doelgroep te bereiken.

    Wanneer je een online bureau inschakelt en deze verstaan hun vak, dan zullen ze hierom vragen. Als ze een lijst met zoekwoorden hebben, dan kunnen zij kijken naar het zoekvolume en wat mogelijke alternatieven zijn waar sneller succes mee gehaald kan worden.
     
  4. Tijdschema (SEO of SEA)
    Met SEA (AdWords) kom je direct hoog in de zoekresultaten. Met SEO (zoekmachine optimalisatie) duurt dit wat langer en zijn de inspanningen in het begin ook moeilijker.

    Belangrijk is om direct bij de start ook een tijdpad in kaart te brengen. Welke stappen wil je zetten, wat ga je per periode doen en wat moet het resultaat zijn? Plan het in en leg het vast. Schakel je een bureau in? Vraag dan iedere maand om een rapportage van de resultaten. Plan ook tijd in om eens in de drie maanden de resultaten persoonlijk te bespreken.
     
  5. De juiste titels in je pagina’s en structuur
    Naast het schrijven van relevante pagina’s met de juiste zoekwoorden, is het ook belangrijk dat je kiest voor juiste titels. Een titel staat bovenaan de pagina en je bouwt je tekst op met subtitels. Deze titels zijn niet alleen belangrijk voor Google, maar als een bezoeker op je pagina komt, beslist de lezer binnen een paar seconden of de titel hem/haar aanspreekt. Is de titel niet relevant voor de bezoeker? Dan zal hij je website snel verlaten.
     
  6. Leesbare teksten
    Wees voorzichtig met te lange verhalen en pas op met vakjargon en moeilijke woorden. Een bezoeker wil graag makkelijk leesbare teksten zien op een website. Zorg ervoor dat de tekst geschreven wordt in een stijl die de doelgroep aanspreek.

    Een aantal tips voor een goede webpagina:
  • Pakkende titel en subtitels.
  • Korte alinea’s met 3-5 zinnen.
  • Minimaal 1 afbeelding per pagina, beter nog 2 of 3.
  • Schrijf in 1 stijl, kies voor u of je, afhankelijk van je doelgroep.
  • Schrijf met actieve werkwoordvormen
  • Zorg voor een duidelijke call to action zodat de bezoeker weet wat er van hem/haar wordt verwacht.

    7. Mobile first
    Het aantal mobiele website bezoekers blijft maar groeien. Was het vorig jaar gemiddeld nog 30%, gaat het dit jaar al richting de 50%. Dit verschilt wel enorm per website en soort bezoekers. Is een website niet mobiel ingericht dan verlies je veel bezoekers en wordt je niet (of minder) gevonden, omdat Google mobiele websites voorrang geeft.

    8. Gebruiksvriendelijk
    Een website moet technisch goed zijn. De meest voorkomende frustratie van websitebezoekers is dat een website te langzaam is en niet binnen 3 seconden opent. Hierdoor kan een website veel bezoekers verliezen. Let ook op een duidelijke navigatie in de website: kun je via het menu makkelijk vinden wat je zoekt? De belangrijkste pagina is contact: staat deze prominent in beeld en staan de juiste adresgegevens er ook op

    9. Vernieuwen
    Een website kan vele jaren mee, maar dat wil niet zeggen dat je er niets aan moet doen. Zorg dat je regelmatig vernieuwingen doorvoert. Dat is natuurlijk content, maar dat kan ook de uitstraling en het ontwerp zijn. Een goede online partner ontwikkelt een website en kan ook voor nieuwe impulsen zorgen. Belangrijk is een goede samenwerking en maak minimaal eens per jaar een afspraak om het alleen al over het ontwerp te hebben. Want wil je succes halen dan zal je met die andere aspecten zelfs wekelijks aan de slag moeten.

    10. Conversie
    Waar het natuurlijk om draait in je website is de conversie. Je bezoekers komen op de pagina’s met informatie waar ze naar op zoek zijn, maar vervolgens wil je ze natuurlijk naar de detailpagina of contactpagina leiden zodat ze iets bestellen of een afspraak maken. Hiervoor heb je CTA (call-to-action) nodig in je website. Dat kan op verschillende manieren:
     
  • Een gratis product of dienst aanbieden.
  • Een product in een webshop verkopen.
  • Aanmelden voor de nieuwsbrief.
  • Een offerte aanvragen.

Door het inzetten van online marketing kun je veel winst behalen met je website. Wil je ook eens kijken wat online marketing voor jouw bedrijf kan betekenen? Neem dan eens vrijblijvend contact op met één van onze online marketeers.

Jan Leijssenaar - Marketeer

dotsolutions-jan-leijssenaar

Vertel mij meer

Benieuwd hoe jouw website scoort?

Voldoet jouw website nog wel aan de moderne eisen van het internet? Haal je wel het maximale uit jouw website? Wij testen gratis en vrijblijvend jouw website!

Test mijn websiteGratis vrijblijvend advies

dotsolutions

facebook twitter linkedin instagram google plus

© - Algemene voorwaarden - Privacy - Sitemap - Contact

De internet specialist in o.a. Drenthe, Hoogeveen, Emmen, Assen, Meppel