Pagina wordt geladen ...
zoeken

Poets je website klaar voor deze zomer: Google proof

Het kwik stijgt en Nederland verwelkomt de zomer. Dat betekent tijd voor de grote schoonmaak! Hierbij denk je waarschijnlijk niet direct aan het poetsen van je website. Maar wil je goed blijven scoren in Google, dan is het ‘schoonmaken’ van je website van groot belang.

Afspraak maken

dotsolutions-google-proof-zeven-stappen-om-je-website-op-te-schonen

Door een aantal simpele stappen te ondernemen kun je ervoor zorgen dat je website of webwinkel niet zal gaan zakken in Google. Google zal je belonen wanneer je bijvoorbeeld je logo aanpast of onnodige pagina’s verwijdert. In dit artikel worden zeven stappen beschreven om je website op te schonen.

Zeven stappen om je website op te schonen

  • Verbeter je logo en afbeeldingen
  • Controleer je title tags
  • Gebruik de juiste zoekterm
  • Ga niet aan de haal met vaktaal
  • Webpagina's die niet werken
  • Ruim onnodige pagina's op
  • Verwijder onnodige backlinks

Verbeter je logo en afbeeldingen

Als het goed is, komt het logo van je bedrijf op iedere pagina van je website voor. Het is daarom van belang om het logo op een zo correct mogelijke manier te plaatsen. Een logo, maar ook een afbeelding, kun je op vier manieren verbeteren.

  • Begin met de bestandsnaam, de ideale bestandsnaam voor een logo is als volgt samengesteld: zoekterm-bedrijfsnaam.jpg.
  • Daarna voeg je een alt tag toe. Een alt tag is de titel van het logo/afbeelding. Wanneer je met de muis over het logo gaat, verschijnt de titel onder je cursor. Op deze manier kan Google lezen wat voor logo het is en zal je hiervoor belonen. Zeker als je de alt tag zeer specifiek maakt. Noem het logo niet gewoon ‘logo’, maar maak er ‘Logo bedrijfsnaam’ van.
  • Hetzelfde geldt voor een afbeelding. Staat er een zwarte auto op een afbeelding, noem de afbeelding dan ‘zwarte auto’, een benaming zoals ‘voertuig’ is te algemeen.
  • Vervolgens kijk je naar de title attribute. Met een title attribute geef je een titel aan een link op je website. Wanneer je met je muis over de link gaat, krijg je meer informatie te zien over de bestemming van de link. Dit kan gedaan worden op dezelfde manier als het maken van de bestandsnaam, alleen laat je hier het streepje achterwege.

De laatste manier om je logo/afbeelding te verbeteren is om het compacter te maken, dus om het bestandsformaat te verkleinen. Het gevolg hiervan is dat je de laadtijd van de website inperkt en de website sneller wordt.

Controleer je title tags

De title tag is de titel van je website, het is de titel die tevoorschijn komt in Google. Andere benamingen voor title tag zijn meta titel, HTML titel, SEO titel of de titel voor zoekmachines. Het is van belang om de titel zo interessant mogelijk te maken zodat het aanzet tot klikken.

Houdt in gedachten dat en title tag niet te lang mag zijn, Google zal de tag dan halverwege afbreken. Een tag van 50-55 letters is wenselijk. Zorg er daarnaast ook voor dat de titel die de bezoeker leest op Google overeenkomt met de informatie op je website. Door simpelweg alle title tags van je site te controleren kun je winst boeken en zou je zomaar een aantal posities kunnen stijgen in Google.

Gebruik je de juiste zoekterm

Iedere website wil goed gevonden worden in Google. Het is daarom van belang om de juiste zoektermen toe te passen. Je hebt twee soorten zoektermen, namelijk de korte zoekterm (short tail) en de lange zoekterm (long tail). Voorbeelden van korte zoektermen zijn bijvoorbeeld ‘auto’ en ‘occasion’. Echter, deze termen zijn te gangbaar en te veelvoorkomend. Wanneer je dit als zoekwoorden gebruikt, wordt het erg lastig om te klimmen in Google.

Een lange zoekterm bestaat bij voorkeur niet uit één, maar uit drie woorden of meer.

Voorbeelden van lange zoektermen zijn ‘nieuwe volkswagen vijfdeurs auto kopen’, ‘Hoogeveen nieuwe auto kopen’ of ‘nieuwe auto kopen zwart automaat’. Deze zoektermen zijn veel specifieker en echt gericht op jouw website. De hits in Google zullen veel minder zijn maar de kans is veel groter dat jij met je website omhoog komt in Google en dat mensen dus jouw website bezoeken.

Ga niet aan de haal met vaktaal

Wanneer iemand opzoek is naar een nieuwe auto met vierwielaandrijving, wordt er bij Google waarschijnlijk ‘auto met vierwielaandrijving’ ingetypt. In de autobranche wordt deze optie ook wel ‘Active Torque Transfer’ genoemd. Wanneer je niet zo thuis bent in deze bedrijfstak, weet je waarschijnlijk niet dat je dus opzoek bent naar een auto met ‘Active Torque Transfer’. Voor de autoverkoper is het dagelijkse kost, maar voor de bezoeker is dit niet altijd te begrijpen. Het is dus erg belangrijk om je woordkeus en schrijfstijl aan te passen aan de bezoeker van je website.

Webpagina’s die niet werken

Je kent het waarschijnlijk wel, je bent opzoek naar een website en in eens verschijnt er ‘deze pagina is niet gevonden’ op je beeldscherm. Met andere woorden, een 404-fout. Dit kan komen doordat het product niet meer aanwezig is of doordat er onderhoud is gepleegd aan de website en dit niet goed doorgevoerd is. Een levenloze webpagina zorgt ervoor dat de bezoeker de pagina snel zal verlaten, dit is natuurlijk niet positief voor je Google ranking. Zorg ervoor dat de pagina zo snel mogelijk weer beschikbaar is. Daarnaast kun je dit probleem ook op een aangename manier oplossen. Maak een 404-pagina aan met daarop de gelegenheid om door te klikken naar de beginpagina of de meest prominente pagina van je website.

Ruim onnodige pagina’s op

Het kan zijn dat er ergens, ver weg gedrukt in een hoekje van je website, een pagina staat die eigenlijk niets meer bijdraagt aan je website. Zorg ervoor dat je deze pagina’s verwijdert. Dit resulteert in een snellere website en meer overzicht in je sitemap.

Verwijder onnodige backlinks

Tenslotte kijk je naar je backlinks. Een backlink is een verwijzing op een andere website naar jouw website (lees hier meer over backlinks). Hoe beter de kwaliteit van deze backlinks, hoe hoger je positie in Google. Maar wat is nu en goede backlink volgens Google? Stel, je zit in de autobranche. Op de website van een erkend autovakblad staat een backlink naar jouw website. Dit neemt Google serieuzer dan een backlink op een website van een amateur autoliefhebber. Google gaat er namelijk vanuit dat het erkende autovakblad meer kennis van de autobranche heeft dan de amateur autoliefhebber. Houd bij het verwijderen van onnodige backlinks rekening met het volgende:

Ten eerste kijk je naar de kwaliteit van de website waarop de backlink staat. Is het een pagina met lage kwaliteit of fiks spamgehalte? Verwijderen die backlink.

Let ook op de relevantie. Misschien staan er wel backlinks tussen die helemaal niets met de inhoud van jouw website te maken hebben.

Uiterste optimalisatie is niet goed. Let hierbij op de ankertekst. De ankertekst is het klikbare deel van de backlink. Normaal gesproken bestaat de backlink uit je websitenaam. Mensen klikken dus op je websitenaam en komen daar ook daadwerkelijk terecht. Echter, een backlink kan ook bestaan uit een zoekterm. Deze backlink brengt je dan ook wel naar jouw website, maar als er teveel backlinks bestaan uit steeds dezelfde zoektermen, ziet Google dit als over-optimalisatie. Door onnodige backlinks te verwijderen kun je ervoor zorgen dat je beter scoort in Google.

Google proof

Zo, na deze schoonmaak staat je website of webwinkel weer te glimmen en ben je weer Google proof. Maar gooi je bezem, spons en plumeau niet voor een te lange tijd de kast in. Herhaal deze punten regelmatig om zo goed mogelijk te blijven scoren in Google.     
Wil jij ook aan de slag met je website en deze voor zomer Google proof hebben en wil je onze hulp daarbij. Wij hebben een speciaal zomeraanbod hiervoor. Neem daarvoor contact op met onze internet marketeers.

Auteur: Ellen Hoving

Hulp bij online marketing

Ondersteuning nodig op het gebied van online marketing of heeft u vragen? Wij helpen je graag met het behalen van online resultaat. Bel ons op 0528 26 95 94 of gebruik het contactformulier hieronder om ons een bericht te sturen.

Vertel mij meer

Benieuwd hoe jouw website scoort?

Voldoet jouw website nog wel aan de moderne eisen van het internet? Haal je wel het maximale uit jouw website? Wij testen gratis en vrijblijvend jouw website!

Test mijn websiteGratis vrijblijvend advies

dotsolutions

facebook twitter linkedin instagram google plus

© - Algemene voorwaarden - Privacy - Sitemap - Contact

De internet specialist in o.a. Drenthe, Hoogeveen, Emmen, Assen, Meppel