Pagina wordt geladen ...
zoeken

SEO: korte of lange zoekwoorden?

Lange zoekwoorden (long tail zoekwoorden) hebben een hogere conversie. Wanneer de zoekwoorden heel specifiek zijn, krijgen klanten specifieke resultaten. Ook hebben lange zoekwoorden minder concurrentie, daardoor komen ze vaak veel sneller hoog in de zoekresultaten. Daarnaast bestaat 70% van alle zoekopdrachten in Google uit lange zoekwoorden.

contact opnemen

dotsolutions-seo-korte-of-lange-zoekwoorden

 

Hoe werkt het?

Korte (short tail) zoekopdrachten bestaan uit één, twee of drie zoekwoorden. Wanneer u maar twee zoekwoorden gebruikt zult u erg veel concurrentie hebben op deze twee zoekwoorden. Daardoor zult u vaak niet op de eerste pagina’s van Google komen omdat de concurrentie erg hoog is en vaak grote bedrijven het winnen van kleine bedrijven. Klanten willen graag de meest relevante resultaten in beeld krijgen waardoor ze vaak meer dan drie woorden gebruiken.

Stelt u eens voor; u wilt een nieuwe blauwe blouse met korte mouwen via het internet kopen. Wanneer u alleen “blouse” of “blauwe blouse” intypt zullen de zoekresultaten niet heel specifiek zijn. U zult dan heel veel resultaten krijgen maar u moet dan nog steeds zoeken naar een blouse met korte mouwen. Wanneer u “blauwe heren blouse met korte mouwen” intypt zult u minder zoekresultaten krijgen maar wél de resultaten waar u naar opzoek bent. De klant zal sneller geneigd zijn om op uw link te klikken en wat te gaan kopen. 70% van alle zoekopdrachten bestaan dus uit zulke zoekwoorden. Het is daarom als bedrijf erg belangrijk dat klanten u op die manier kunnen vinden.

long tail zoekwoorden

Concurrenten richten zich vaak alleen op zoekwoorden met een hoog zoekvolume, terwijl de zoekwoorden met een laag zoekvolume minder concurrentie hebben. Wat belangrijk is om te weten is dat meerdere zoekwoorden met een laag zoekvolume, in combinatie een aantrekkelijk zoekvolume kunnen vertegenwoordigen. Ook gebruiken de concurrenten vaak zoekwoorden tools als Google Keywordplanner. Deze tools geven vaak alleen informatie vrij over de 30% korte zoekopdrachten omdat de lange zoekopdrachten te uiteenlopend zijn.

long tail en short tail zoekwoorden

Hoe kom ik aan lange zoekwoorden?

Allereerst is het belangrijk om zich in de doelgroep te verplaatsen en af te vragen wat hen bezig houdt. Door op die manier te gaan denken, krijgt u beter inzicht in wat voor vragen ze eventueel zouden kunnen hebben.

Ook kan Google u helpen met het vinden van lange zoekwoorden. In de zoekmachine van Google zit namelijk Google Suggest verwerkt. Dit is een handig hulpmiddel om op ideeën te komen voor lange zoekwoorden. Wanneer u een zoekterm invoert in de zoekbalk dan zult u automatisch meerdere resultaten zien. Uw zoekterm wordt namelijk aangevuld met suggesties vanuit Google. 

Daarnaast is Google Analytics ook een handige tool die u kunt gebruiken om ideeën op te doen voor nieuwe zoekwoorden. In Google Analytics is een overzicht te vinden van alle zoektermen waar uw website op gevonden is. U kunt deze zoektermen met elkaar combineren zodat u lange zoekwoorden creëert. 

Hulp nodig bij het optimaliseren van uw website?

Wilt u meer weten over website optimalisatie of wat wij voor u kunnen betekenen?
Neem dan vrijblijvend contact met ons op. Bel ons op 0528 - 26 95 94 of stuur een e-mail naar info@dotsolutions.nl.

Auteur:
Simone Brinks - Internet Marketeer

simone

Vertel mij meer

Benieuwd hoe uw website scoort?

Voldoet uw website nog wel aan de moderne eisen van het internet? Haalt u wel het maximale uit uw website? Wij testen gratis en vrijblijvend uw website!

Test mijn websiteGratis vrijblijvend advies

dotsolutions

facebook twitter linkedin instagram google plus

© - Algemene voorwaarden - Sitemap - Contact

De internet specialist in o.a. Drenthe, Hoogeveen, Emmen, Assen, Meppel