Pagina wordt geladen ...
zoeken

Slechte websites belemmeren online zakendoen

Een recent onderzoek door de ICT Barometer van Ernst & Young heeft aangetoond dat een kwart van de Nederlandse bedrijven het niet lukt om hun dienstverlening naar klanten te verbeteren met online zakendoen. Een even groot deel weet geen tijdsbesparing te realiseren.

direct contact opnemen

Gebrekkige website belangrijkste oorzaak

Gebrekkige websites vormen de belangrijkste oorzaak hiervoor. Een kwart van de ondervraagden geeft aan dat zij de dienstverlening voor klanten niet hebben verbeterd als gevolg van online zakendoen. Een derde weet niet de kosten te verminderen. €˜Gelet op het toenemende belang van online zakendoen is het op zijn minst opzienbarend te noemen dat een kwart van de bedrijven, zo'n 275.000 in aantal, er vandaag de dag nog steeds niet in slaagt om hiermee de efficiency, de kwaliteit te verbeteren en de kosten te verlagen. Toch een van de belangrijke doelstellingen die de opkomst van online zakendoen stimuleerde', aldus Jacob Verschuur, directeur Ernst & Young ICT Leadership. Online zakendoen blijkt echter wel steeds belangrijker te worden voor het bedrijfsleven. Dit blijkt uit de continue groei van online omzet. Volgens de meest recente cijfers van het CBS werd in 2006 al bijna 11 procent van de omzet online behaalt. Met het stijgende omzetaandeel van online zakendoen nemen eveneens de risico's in omvang en aantal toe. Organisaties zijn bij het elektronische zakenverkeer niet alleen afhankelijk van hun eigen netwerken, maar ook van die van andere bedrijven.

Risico gebrekkige websites

Vrijwel elk bedrijf in Nederland heeft een website en Nederland behoort daarmee tot de koplopers in Europa. De infrastructuur kent geen beperkingen. Helaas stagneert de kwaliteit van websites al jaren. Maar liefst 52 procent van de deelnemers aan de ICT Barometer geeft te kennen dat gebrekkige kwaliteit van websites de grootste belemmering vormt voor online zakendoen. €˜Voor 2006 waren de totale ICT-uitgaven van Nederlandse bedrijven en overheid ruim 30 miljard euro. Dan is het toch onzakelijk te noemen dat de helft van bedrijven niet investeert in een goede website. Een website vergt immers een relatief kleine investering, maar vormt tegelijkertijd wel een factor die medebepalend is voor de omzet', aldus Verschuur.

Online vertrouwen nog steeds minder

Prof. dr. ir. Han Gerrits, o.a. bijzonder hoogleraar e-commerce en IT industry, geeft in het bijbehorende interview aan: 'Het vertrouwen van bedrijven bij online zaken doen is nog altijd minder dan bij zakendoen op de traditionele manier. Een eerste indruk wordt sneller gevormd en voor bedrijven is het lastiger om een mindere eerste indruk ongedaan te maken. Juist hierom is kwaliteit van de website van cruciaal belang.'

Kwaliteit website testen

Bent u benieuwt hoe uw website scoort? Vraag de gratis website test aan.

bron: ICT Barometer

Vertel mij meer

Benieuwd hoe jouw website scoort?

Voldoet jouw website nog wel aan de moderne eisen van het internet? Haal je wel het maximale uit jouw website? Wij testen gratis en vrijblijvend jouw website!

Test mijn websiteGratis vrijblijvend advies

dotsolutions

facebook twitter linkedin instagram google plus

© - Algemene voorwaarden - Privacy - Sitemap - Contact

De internet specialist in o.a. Drenthe, Hoogeveen, Emmen, Assen, Meppel