Pagina wordt geladen ...
zoeken

Tien belangrijke SEO-trends voor 2017

Dit jaar zijn er weer nieuwe belangrijke trends die invloed gaan hebben op de vindbaarheid van uw website in de zoekmachines. In 2017 draait het niet meer om de hoeveelheid (kwantiteit) van nieuwe content op uw website maar juist om de kwaliteit. Google wordt steeds slimmer en streeft ernaar om haar gebruikers resultaten te geven die relevant en van hoge kwaliteit zijn. De websites anno 2017 moeten snel, mobielvriendelijk en veilig zijn zodat de robot van Google, websites goed kan indexeren. De website moet zo opgebouwd en geoptimaliseerd zijn dat zoekmachines de inhoud goed kunnen begrijpen.

contact opnemen

Tien belangrijke SEO-trends voor 2017

1. Lokale SEO aanpak

Aangezien het mobiele internet groeit, is het belang van een lokale SEO aanpak erg belangrijk. Mobiele smartphone gebruikers kunnen heel snel en gemakkelijk informatie vinden over zaken in hun directe omgeving en daar moet u als bedrijf goed op inspelen. Het is belangrijk dat u in 2017 uw lokale vermeldingen controleert en bijwerkt waar nodig. Daarnaast is Google Mijn Bedrijf onmisbaar in dit verhaal. Met Google Mijn Bedrijf komt u rechtstreeks in contact met klanten als ze zoeken in Google Maps, Google Zoeken of Google+. Uw bedrijfsinformatie zoals uw openingstijden, routebeschrijving en telefoonnummer worden weergegeven zodat klanten u altijd kunnen vinden op elk apparaat. Daarnaast kunnen klanten hun waardering tonen met beoordelingen en recensies.

lokale bedrijfsinformatie SEO

2. Mobiele zoekopdrachten

Mobiel vriendelijke website SEOTegenwoordig zoekt bijna iedereen in Google via een mobiel apparaat. Het is dus niet gek dat het mobiele internet groter is dan de desktop. Dit zal ook alleen maar blijven groeien. Om de zoekresultaten in Google bruikbaarder te maken voor alle gebruikers gaat Google experimenteren met de ‘mobile-first’ zoekindex. Dat betekent dat er een aparte mobiele index komt die belangrijker wordt dan de desktop index. De robots van Google gaan eerst de mobiele versie van een website gebruiken om pagina’s te ranken. Wanneer uw website al mobielvriendelijk is zullen er zich geen problemen voordoen, maar wanneer u een aparte mobiele website heeft die minder informatie bevat dan uw desktop versie kan dit ervoor zorgen dat uw website minder goed vindbaar wordt. Wilt u weten of uw website mobielvriendelijk is? Neem dan contact met ons op.

3. Spraakopdrachten

Naast de groei in het mobiele internet zal het aantal spraakopdrachten (voice search) vanuit de mobiele telefoon ook groeien. De digitale assistenten Apple Siri, Google Now en Microsoft Cortane worden al veel gebruikt. Twintig procent van de mobiele zoekopdrachten worden nu al ingevoerd via de spraakfunctie op mobiele telefoons. Dat betekent dat er hele nieuwe zoekopdrachten worden uitgevoerd. De gesproken opdrachten bestaan vaak uit vragen met langere zoekwoordcombinaties. Hierdoor zullen longtail-zoekwoordopdrachten nog belangrijker worden.

4. Kwaliteit boven kwantiteit

Google wordt steeds slimmer en zal dus pagina’s herkennen die speciaal geschreven zijn om hoger in de zoekresultaten te komen. Het is belangrijk dat u anno 2017 alleen kwalitatief goede teksten schrijft die relevant zijn voor de gebruiker. Google zal namelijk nog slimmer worden in het detecteren van ‘robot teksten’ en heeft als doel om te voorkomen dat content van lage kwaliteit hoog kan scoren in de zoekresultaten. Heeft u hulp nodig bij het schrijven van kwalitatief goede SEO-teksten? Neem dan contact met ons op.

5. Indexeren van apps

In 2017 krijgt het indexeren van apps meer aandacht. Dat betekent dat zoekmachines gaan zoeken naar meer volledige zoekresultaten op zowel webpagina’s en andere bronnen zoals apps. De indexering van apps kan leiden tot meer bezoekers, conversies en app-installaties. Het is daarom belangrijk om in het nieuwe jaar uw app zoekmachinevriendelijk te maken. 

 

6. Snelheid bepaalt positie in Google

Optimaliseer de laadsnelheid van uw website, want dit wordt een ranking factor in 2017! Google vindt snelheid erg belangrijk en daarom zal Google alleen webpagina’s naar voren laten komen in de zoekresultaten die snel geladen zijn. Vooral mobiele gebruikers vinden het vervelend als een pagina sloom en slecht laadt en laten die mobiele gebruikers nu net het belangrijkst zijn voor Google. Het is daarom van belang om de snelheid voor mobiele gebruikers te optimaliseren, want anders heeft u de kans dat uw pagina’s niet naar voren komen in Google (of in ieder geval op een lagere positie).

In 2016 heeft Google aangekondigd om APM (Accelerated Mobile Pages) in de mobiele zoekresulaten op te gaan nemen. APM zijn pagina’s die getoond worden op mobiele apparaten en geoptimaliseerd zijn om zo snel mogelijk te laden. De pagina’s zullen geladen worden vanaf een server die zo dicht mogelijk bij de ontvanger staat om de laadsnelheid te bevorderen.

7. Direct antwoorden

Tegenwoordig geven zoekmachines op steeds meer vragen direct het antwoord. Het antwoord is direct te zien, zonder dat de bezoeker moet doorklikken naar de website. Deze uitgelichte zoekresultaten heten featured snippets. Deze snippets staan helemaal bovenaan in de zoekresultaten, boven de organische en betaalde zoekresultaten. Een betere plek bestaat dus niet! In principe hoeft de zoeker niet door te klikken naar de website om antwoord te krijgen, zij zien namelijk al een samengevat antwoord in de snippet staan. Door de samenvatting willen mensen vaak meer weten en worden zij nieuwsgierig naar de rest van het verhaal. Wat in veel gevallen resulteert in klikken naar uw website. 

Direct antwoord op vraag Google SEO

8. Veiligheid (HTTPS) wordt belangrijk in ranking

Naast de snelheid wordt veiligheid ook een belangrijke factor in de ranking. Websites die beveiligd zijn, scoren beter in de zoekresultaten dan niet-beveiligde websites. Wanneer uw website nog niet op HTTPS draait, is het belangrijk om dit in 2017 wel te gaan doen. Om de veiligheid van uw website te optimaliseren, kan dotsolutions een SSL aanmaken voor uw website. Hiermee voldoet uw website aan de nieuwe wensen en eisen van Google. Wilt u ook een veilige website? Neem dan contact met ons op.

9. Uiterlijk website

Google kijkt niet alleen naar de inhoud van de website, maar ook hoe de website eruit ziet. Zorg dus voor een mooie, gebruiksvriendelijke website. Doordat de robots van Google alle JavaScript en CSS van websites kunnen indexeren, zijn de robots in staat om webpagina’s hetzelfde te zien als een gebruiker. Zorg er daarom voor dat Google de JavaScript en CSS van uw website kan indexeren. Wilt u weten of de JavaScript en CSS van uw website geblokkeerd worden voor Google? Neem dan contact met ons op.

10. Google RankBrain

Google RankBrain is een zelflerend systeem dat gebruikt wordt om zoekopdrachten te interpreteren. Het systeem traint zichzelf in het beter begrijpen van zoekopdrachten. Wanneer er een zoekopdracht wordt uitgevoerd, kan Google RankBrain pagina’s naar voren laten komen waarvan de zoekwoorden niet in de zoekopdracht staan. Het systeem zal dus beter gaan begrijpen welke intentie iemand heeft die een zoekopdracht plaatst. Dit draagt weer bij dat Google alleen relevante en kwalitatieve goede webpagina’s naar voren wilt laten komen in de zoekresultaten.

 

 

Is uw website klaar voor het nieuwe jaar?

Voldoet uw website al aan bovengenoemde punten of liggen er nog veel kansen? Wij helpen u graag om in te spelen op nieuwe trends en ontwikkelingen op het gebied van zoekmachine optimalisatie. Ons team van specialisten staat voor u klaar om uw website succesvol(ler) te maken. Bel ons op 0528 – 26 95 94 of stuur een e-mail naar info@dotsolutions.nl.

Auteur:
Simone Brinks - Internet Marketeer

simone

Vertel mij meer

Benieuwd hoe jouw website scoort?

Voldoet jouw website nog wel aan de moderne eisen van het internet? Haal je wel het maximale uit jouw website? Wij testen gratis en vrijblijvend jouw website!

Test mijn websiteGratis vrijblijvend advies

dotsolutions

facebook twitter linkedin instagram google plus

© - Algemene voorwaarden - Privacy - Sitemap - Contact

De internet specialist in o.a. Drenthe, Hoogeveen, Emmen, Assen, Meppel