Pagina wordt geladen ...
zoeken

Vindbaarheid heeft grotendeels te maken met zoekmachine optimalisatie. Zoekmachines zijn vaak de belangrijkste bron voor websites om veel traffic te genereren. Daarmee neemt ook de concurrentie toe op verschillende zoektermen. Het is dan ook aan te raden te beginnen met een zoekwoorden onderzoek: welke zoektermen zijn relevant, kunnen traffic opleveren en bieden nog voldoende kansen voor goede resultaten in Google.

1. De juiste zoekwoorden bepalen

In een zoekwoorden onderzoek gaat het er niet altijd om welke termen de meeste traffic opleveren maar om de juiste zoekwoorden te bepalen. Het is te adviseren eerst eens te gaan kijken naar zoektermen die zich in de zogenaamde long tail bevinden. Deze woorden genereren weliswaar niet zoveel traffic, maar hebben minder concurrentie en bieden meer kansen voor goede posities in Google. Veelal zijn dit zoektermen die uit 2 of meer woorden bestaan. Het bijkomende voordeel is dat mensen gerichter zoeken met long tail zoektermen en dus de kans op conversie ook veel groter is. Een zoekwoorden onderzoek begint altijd heel breed. Laat elke partij vrijuit meedenken en suggesties doen. Brainstormsessies kunnen een goed uitgangspunt zijn. Is de lijst eenmaal klaar, ga dan na in hoeverre de zoektermen traffic kunnen realiseren. maak een keuze welke zoektermen mogelijkheden bieden om de website verder te optimaliseren.

2. Basis zoekmachine optimalisatie

Het realiseren van goede posities in o.a. Google is voor een deel afhankelijk van verschillende tekstelementen op je eigen site. Probeer per pagina 1 zoekterm te kiezen waarop je het wilt optimaliseren voor zoekmachines (één pagina optimaliseren op meerdere zoektermen is lastiger). Verwerk dit zoekwoord op een natuurlijke wijze in alle onderdelen van je website die belangrijk zijn voor SEO:

  • Title-tag: deze tekst kun je terugvinden in de bovenste balk van de browser. In de broncode van je website is dit het stukje tekst tussen . Ons CMS systeem heeft hier een apart veld voor opgenomen waarin je de tekst kunt plaatsen en aanpassen. Het is belangrijk dat je voor elke pagina een unieke title-tag kunt instellen.
  • Meta-description: de meta-description is een korte omschrijving, die aan de pagina wordt meegegeven. Ook wordt deze vaak door Google gebruikt als het stukje tekst dat terug is te vinden in zoekmachine resultaten. Met behulp van de meta-description kun je zoekers in Google net dat laatste ‘zetje' geven om op jouw resultaat te klikken. Bijkomend voordeel van het verwerken van het zoekwoord in de meta-description is dat deze woorden vet worden gedrukt als iemand op dat woord zoekt.
  • URL's: zorg ervoor dat het belangrijkste zoekwoord voor een pagina ook terugkomt in de URL. Het mooiste is als het volledige navigatiepad wordt weergegeven. Bij ons CMS kan de beheerder de URL zelf aanpassen.
  • Titel: zorg ervoor dat het belangrijkste zoekwoord voor een pagina terug komt in de titel. De belangrijkste titel van een pagina moet met een H1-tag (kop 1) worden opgemaakt.
  • Tekst: verwerk regelmatig het belangrijkste zoekwoord in de gewone tekst van een webpagina. Doe dit zo natuurlijk mogelijk. Overdrijf hierin niet. Google herkent namelijk steeds beter spam. En vergeet niet dat je uiteindelijk voor je doelgroep schrijft.

Maak ook regelmatig een analyse hoe je directe concurrenten op een bepaalde zoekterm in de zoekresultaten van Google hun teksten schrijven. De bovengenoemde onderdelen zijn echt de basis voor on page zoekmachine optimalisatie. Er zijn nog veel meer factoren die een rol spelen.

3. Het meten van vindbaarheid

Om de vindbaarheid van je website structureel te kunnen verbeteren is het van essentieel belang dat je dit ook meetbaar maakt. Via de statistieken pagina, die vaak achter websites hangen kunnen naast de bezoekers aantallen ook de volgende onderdelen bekeken worden.

  • Hoeveel traffic komt er via zoekmachines op mijn site? Zie ik een stijgende lijn? Zijn de bezoekers via zoekmachines wel kwaliteitsbezoekers? En heb ik wel de juiste zoektermen gekozen?
  • Realiseer ik wel conversies met de traffic die via zoekmachines op mijn site komt? Welke zoektermen doen het goed, leveren conversies op en verdienen dus extra aandacht? Of moet ik misschien meer specifieke zoektermen kiezen, die misschien minder bezoek opleveren, maar wel meer conversies?

4. Tot slot

Over zoekmachine optimalisatie kan niemand volledig zijn. De bovengenoemde aspecten vormen een leidraad om de eerste stappen te zetten de vindbaarheid van je website te verbeteren. Om het goed te doen moet je beseffen dat SEO geen eenmalig project, maar een structureel onderdeel moet zijn van je online marketing inspanningen. Vergeet daarbij ook nooit dat je een website maakt voor je doelgroep. Want ook bij Google geldt de algemene regel dat relevantie wordt beloond.

Vertel mij meer

Benieuwd hoe uw website scoort?

Voldoet uw website nog wel aan de moderne eisen van het internet? Haalt u wel het maximale uit uw website? Wij testen gratis en vrijblijvend uw website!

Test mijn websiteGratis vrijblijvend advies

dotsolutions

facebook twitter linkedin instagram google plus

© - Algemene voorwaarden - Sitemap - Contact

De internet specialist in o.a. Drenthe, Hoogeveen, Emmen, Assen, Meppel