Pagina wordt geladen ...
zoeken

Voice Search is hier

Voice Search is een van de meest besproken online marketing trends in 2019. De grote spelers zoals Google, Apple, Amazon en Microsoft zetten er volledig op in.
Hoe belangrijk is Voice Search en wat moet je doen om mee te gaan?

Wat is Voice Search?

Gesproken zoekopdrachten oftewel Voice Search betekent dat je met stem een zoekopdracht uitvoert, in plaats van het te typen via je toetsenbord.
Je kan snel en eenvoudig een antwoord op je vraag krijgen, dat aardig nauwkeurig is en de antwoorden kunnen hardop worden voorgelezen. Deze software kun je vinden op computers, smartphones en spraakapparatuur (zoals Google Home of Amazon Echo).

Veel van deze spraakapparatuur kunnen gekoppeld worden aan systemen in je huis, zoals het licht aanzetten of om muziek af te spelen.
De afgelopen jaren zijn deze spraakassistenten erg populair geworden. Om even wat cijfers te noemen, in januari 2018 waren er 1 miljard voice search zoekopdrachten en 41% van de mensen die voice gebruiken zijn daarmee gestart in de afgelopen 6 maanden. 

voice-search-1

Een introductie in Semantic Search

Om te begrijpen hoe belangrijk Voice Search zal worden, is het goed om te weten hoe de zoekmachine werkt. Semantic Search is het algoritme dat verbanden legt tussen woorden en op die manier de juiste zoekresultaten weergeeft.
Google probeert om jouw zoekvragen zo goed mogelijk te beantwoorden. Het algoritme moet daarom de betekenis van woorden en het verband tussen die woorden kunnen begrijpen. 
Zolang Google al bestaat zijn ze continu bezig om het algoritme beter en slimmer te maken. Tijdens een belangrijke update in 2013, genaamd Hummingbird, werd Semantic Search geïntroduceerd met in 2015 de update RankBrain. Deze updates samen zorgden ervoor dat het algoritme zelflerend werd, waardoor verbanden beter en sneller worden gelegd.

In het kort, Semantic Search betekent dat Google door middel van context en entiteiten betekenis geeft aan jouw zoekopdrachten.
Context heeft te maken met andere factoren in je zoekopdracht zoals je locatie en eerdere zoekopdrachten.
Entiteiten zijn personen, plaatsen en dingen. Stel dat je een zoekopdracht doet naar 'wie is de minister president', je zult dan 'Mark Rutte' als antwoord krijgen. Nederland is een 'plaats' en Mark Rutte een 'persoon' en Minister-president een 'ding'.

En waarom is dit allemaal belangrijk om te weten?
Omdat de zoekopdrachten veranderen van Text Search naar Voice Search en dat betekent dat zoekopdrachten complexer worden en Semantic Search steeds belangrijker wordt.
Natuurlijk taalgebruik wordt dus steeds belangrijker en Google moet deze taal begrijpen. Dat is moeilijker dan zoektermen te begrijpen.

Lees verder om te begrijpen wat we hiermee bedoelen.

voice-search-2

Zoekopdrachten veranderen

Doordat zoekopdrachten veranderen van zoektermen naar volwaardige zinnen heeft dat veel invloed op zoekopdrachten.
Als zoekopdrachten langer worden zal het aandeel van long-tail zoektermen ook groeien.
Dit zal effect hebben op hoe we SEO doen. Helemaal omdat verschillende studies erop wijzen dat 50% van alle zoekopdrachten in 2020 via spraak zullen gaan.

Stel dat je een hotel zoekt in Hoogeveen, dan zullen de meeste mensen dit intypen op Google: 'hotel hoogeveen'. Vervolgens zoek je tussen de resultaten die Google weergeeft en ga je naar een website. 
Het verschil met het zoeken via Voice Search is dat je geen scherm nodig hebt. Je zegt nu 'Hey Google, zoek naar een goed hotel in Hoogeveen' terwijl je bijvoorbeeld aan het koken bent. Google Home geeft nu het beste resultaat weer en leest dit voor. 

Hier komt ons tegelijkertijd een grote uitdaging tegemoet.

In plaats van een pagina met zoekresultaten, zal door Voice Search vaak maar één antwoord worden weergegeven. Dit antwoord komt niet altijd van de pagina op positie één in Google, zoals vaak gedacht wordt. Het antwoord komt meestal uit de top 5 resultaten. 

SEO verandering

Alle verandering die hier boven zijn genoemd hebben een effect op hoe SEO werkt. Door langere zoekopdrachten, zal content daarvoor geoptimaliseerd moeten worden.
Dat betekent dat content 'natuurlijker' moet worden geschreven en het zal meer gaan om het beantwoorden van vragen. Zoekopdrachten beginnen vaker met 'wie', 'wat', 'hoe', 'wanneer' en 'waar'. 

Enkele tips om op te letten met Voice Search voor SEO en waar je op kunt inspelen:

  • Natuurlijk taalgebruik: stem je content hierop af; gesproken zoekopdrachten werken anders dan getypte zoekopdrachten
  • Lokale zoekopdrachten zijn belangrijk voor voice search; zorg dat je op alle relevante platformen zichtbaar bent
  • Geef korte, maar krachtige antwoorden
  • Creëer makkelijk leesbare content
  • Kwaliteit gaat boven kwantiteit: beter één kwalitatieve pagina over meerdere kernwoorden dan meerdere pagina’s over één kernwoord

Benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen?

Onze specialisten staan voor je klaar. Neem contact met ons op en wij beantwoorden al je vragen over Voice Search en meer.
Bel ons op 0528 26 95 94 , mail ons op info@dotsolutions.nl of vul ons contactformulier in.

Vertel mij meer

Benieuwd hoe jouw website scoort?

Voldoet jouw website nog wel aan de moderne eisen van het internet? Haal je wel het maximale uit jouw website? Wij testen gratis en vrijblijvend jouw website!

Test mijn websiteGratis vrijblijvend advies

dotsolutions

facebook twitter linkedin instagram google plus

© - Algemene voorwaarden - Privacy - Sitemap - Contact

De internet specialist in o.a. Drenthe, Hoogeveen, Emmen, Assen, Meppel