Pagina wordt geladen ...
zoeken

Voorbeeld goede webtekst

Van klanten krijgen wij regelmatig de vraag; "hoe schrijf ik een goede webtekst". Dit artikel is te gebruiken als leidraad voor het schrijven van een goed vindbare tekst.

direct contact opnemen

Beter vindbaar met een goede tekst

Google legt de nadruk op sites die de bezoeker iets te bieden hebben, dus niet op websites die teksten alleen voor de vindbaarheid geschreven hebben.

De recente aanpassingen die Google heeft gedaan in haar zoekmachine zijn er op gericht om teksten die speciaal voor zoekmachines geschreven zijn lager te plaatsen. Teksten die informatief en voor de bezoeker zijn geschreven worden hoger geplaatst in de zoekresultaten, waardoor uw bedrijf beter vindbaar wordt.

Structuur goede tekst

Voorbeeld opmaak goede webtekstU begint de pagina met een hoofdonderwerp, in dit geval ‘Voorbeeld goede webtekst’. Deze titel plaatst u in kop 1 of in html code <h1>. Elke pagina heeft 1 hoofdonderwerp. Vervolgens start u de pagina met een korte inleidende tekst voor het verhaal. Dit is doorgaans een samenvatting van het gehele verhaal in circa 4 zinnen. Daarna vervolgt de rest van het verhaal opgedeeld in alinea’s. De diverse deelonderwerpen, die weer bestaan uit alinea’s, bouwt u op met sub-koppen. Een pagina bevat meerdere sub-koppen. Dit zijn de deelonderwerpen die van toepassing zijn op het hoofdonderwerp. De sub koppen-dienen geschreven te worden in kop 2, of <h2> in html. Met alinea's gaat u dieper in op het onderwerp waar de betreffende pagna over gaat.

Structuur van een pagina

Een pagina is opgebouwd met 1 hoofdonderwerp (kop1) en diverse sub onderwerpen (kop2). Deze sub-onderwerpen zijn hier en daar opgebouwd met meerdere deelonderwerpen. Een voorbeeld is letterlijk dit stukje over de structuur van een pagina. Deze valt weer onder de structuur van een goede tekst. Beiden horen onder het hoofdonderwerp voorbeeld van een goede tekst; een soort kapstok dus.

Opmaak

Voor de opmaak van de tekst is het van belang één stijl te kiezen. Dus niet teksten onnodig diverse kleuren geven, vet of cursief maken. Dit maakt de tekst onrustig voor een lezer en geeft een onprofessionele uitstraling. Dit kan zelfs uiteindelijk resulteren in dat de bezoekers je website snel verlaten!

Hoeveelheid tekst

Met Google in het achterhoofd adviseren wij een tekst van minstens 300 woorden per pagina. Volgens Google bestaat een tekst met informatieve waarde minstens uit deze hoeveelheid woorden.

Afbeeldingen

Voorzie een tekst altijd van afbeeldingen die relevant zijn aan het onderwerp. Ten eerste zijn mensen visueel ingesteld, waardoor een afbeelding altijd de focus krijgt. Ten tweede vindt Google dat een voor een bezoeker geschreven tekst altijd voorzien is van een afbeelding. Kort samengevat; de afbeelding moet het verhaal ondersteunen.

Voorzie een afbeelding ook altijd van een alternatieve tekst. Met een CMS kunt u dit eenvoudig zelf doen.

Links

Door op een pagina een link te plaatsen naar een andere pagina binnen uw website, zorgt u dat andere pagina’s binnen uw website ook goed gevonden worden. De pagina moet wel een relatie hebben met de pagina waarop de tekst waarin de link gemaakt wordt. Wij adviseren maximaal 2-3 van deze links te plaatsen.

Voorbeeld: lees bijvoorbeeld ook eens deze pagina over het schrijven van webteksten.

Tips voor het schrijven van tekst

Vaak vindt men het moeilijk een onderwerp te verzinnen om over te schrijven. Ons advies is; blijf bij uw vakgebied en deel uw kennis. Voor u is dit makkelijk te schrijven en dat levert teksten op waar de bezoeker wat aan heeft. Én die daardoor dus goed gevonden worden. Let hier wel bij op dat u niet teveel vakjargon gebruikt, uw informatie kan hierdoor namelijk alsnog onduidelijk zijn voor uw bezoeker.

Wees uniek

Zorg er altijd voor dat u uw teksten zelf schrijft zodat deze uniek zijn. Wanneer u letterlijk teksten van andere websites kopieert dan wordt u gestraft door Google. Google ziet namelijk wie (of welke website) de originele auteur is van de tekst en bestempeld uw tekst als een kopie. Hierdoor zakt u in de zoekresultaten en in het ergste geval kan Google uw website geheel uit de zoekresultaten verwijderen!

Samenvatting

Even een puntsgewijze samenvatting van onze tips:

  • Duidelijke (boom)structuur, met 1 hoofdonderwerp per pagina
  • Verschillende sub-koppen die allemaal te maken hebben met het hoofdonderwerp
  • 300-400 woorden
  • Minstens 1 afbeelding voorzien van een zogenaamde alt-tekst(alternatieve tekst)
  • Enkele links in de pagina naar pagina’s binnen de website die van toepassing zijn op het onderwerp
  • Nooit tekst van andere sites kopiëren!

Meer informatie of advies?

Wij helpen u graag om uw teksten zoekmachine geoptimaliseerd te maken. Vraag een adviesgesprek aan met een online marketing specialist van dotsolutions en wij helpen uw website goed vindbaar te maken in Google. Stuur ons een e-mail of bel ons op 0528 26 95 94.

Neem direct contact met ons op

Vertel mij meer

Benieuwd hoe uw website scoort?

Voldoet uw website nog wel aan de moderne eisen van het internet? Haalt u wel het maximale uit uw website? Wij testen gratis en vrijblijvend uw website!

Test mijn websiteGratis vrijblijvend advies

dotsolutions

facebook twitter linkedin instagram google plus

© - Algemene voorwaarden - Privacy - Sitemap - Contact

De internet specialist in o.a. Drenthe, Hoogeveen, Emmen, Assen, Meppel