Pagina wordt geladen ...
zoeken

Voorbeeld goede webtekst 2.0

Een goede webtekst schrijven kan soms best lastig zijn. Wij geven u dan ook regelmatig SEO tips op Facebook en op onze weblog, om de teksten op uw website beter vindbaar te maken in Google. Wij hebben alle tips & trics van de afgelopen tijd voor u verzameld en een versie 2.0 gemaakt voor het schrijven van een goede webtekst!

Contact opnemen

Voorbeeld goede webtekst 2.0

Overzicht SEO tips 2017

We hebben nogal wat SEO tips gegeven de laatste tijd, hieronder vindt u een overzicht met alle tips toegespitst op het schrijven van goede webpagina’s:

1. Kwaliteit boven kwantiteit

Google word steeds slimmer en kan dus eenvoudig teksten opspeuren die geen meerwaarde bieden voor de lezer, maar enkel zijn geschreven om hoger te scoren in Google.

2. Uiterlijk webpagina
Google kijkt niet alleen naar de inhoud van de webpagina, maar ook hoe de webpagina eruit ziet, dit komt omdat Google tegenwoordig alle JavaScript en CSS van websites kan indexeren.

3. Verrijk uw webteksten
Maak de pagina’s aantrekkelijker om te lezen, dit kunt u doen door afbeeldingen, video’s infographics etc. toe te voegen aan de tekst.

4. Afbeeldingen optimaliseren
Upload niet al te grote bestanden (i.v.m. de laadsnelheid van de webpagina), zorg er daarnaast voor dat de bestandsnaam en de Alt-tekst van de afbeelding de juiste zoekwoorden bevatten.

5. Oude content opfrissen

Een webtekst moet altijd up-to-date zijn, zodat de tekst relevant blijft. Zorg er daarom voor dat u uw teksten regelmatig opfrist.

6. Aantrekkelijke Meta Description
Schrijf een aantrekkelijke Meta Description over uw webtekst, deze omschrijving wordt namelijk getoond in de zoekresultaten van de zoekmachines.

7. Dubplicate content vermijden
Wanneer u dubbele content op uw website heeft staan, dan indexeert Google het dubbele resultaat niet of nauwelijks.

8. Titel van het artikel
De H1 is de belangrijkste titel. Verwerk daarom de zoekwoorden in de titel. Probeer ook het belangrijkste zoekwoord zo ver mogelijk naar voren te zetten. Google hecht namelijk het meeste waarde aan zoekwoorden die vooraan in de titel staan.

9. Lange zoektermen

Lange zoekwoorden zorgen voor specifieke bezoekers en minder concurrentie. Daarnaast bestaat 70% van alle zoekopdrachten in Google uit lange zoekwoorden.

10. Zoekwoord verwerken
Benoem de belangrijkste zoekwoorden in de eerste 100 woorden van de webtekst.

11. Synoniemen van zoekwoorden
Webpagina’s moeten niet volgepropt worden met dezelfde zoekwoorden, gebruik daarom synoniemen van het zoekwoord.

12. Interne links toevoegen
Met interne links begeleidt u uw bezoekers door de website, daarnaast geeft u de autoriteit van de ene pagina door naar de andere pagina.

 

Opbouw goede webteksten

Het is belangrijk dat u voor elke webpagina eenzelfde structuur aanhoudt, dit is belangrijk voor de bezoeker (gebruiksvriendelijkheid) en voor Google. De robots van Google indexeren webpagina’s namelijk op een bepaalde manier en hoe eenvoudiger u het maakt voor Google, hoe sneller Google uw pagina’s indexeert.

Een webpagina moet standaard beschikken over de onderstaande punten (bekijk ook de afbeelding).

1. Hoofdtitel (H1)
Hier komt de hoofdtitel van de webtekst, ook wel H1 genoemd. Google leest als eerste de hoofdtitel, daarom is het belangrijk om in de titel de belangrijkste zoekwoorden te vermelden. Zorg er ook voor dat de belangrijkste zoekwoorden zo ver mogelijk vooraan in de titel komen te staan.

2. Inleiding
Gebruik de zoekwoorden in de eerste 100 woorden in de inleiding (eerste alinea). Wederom geldt: hoe verder vooraan, hoe beter.

3. Subtitels

Maak gebruik van subtitels, dit draagt niet alleen bij aan de leesbaarheid van de webpagina, maar ook aan de vindbaarheid. De robots van Google lezen namelijk eerst de hoofdtitel en vervolgens de subtitels. Onthoud wel dat hoe hoger het nummer achter de titel is (H2, H3, H4), hoe minder waarde de titel voor Google heeft. Een H2 is dus altijd krachtiger dan een H3.

4. Afbeeldingen
Maak de webteksten aantrekkelijker om te lezen door afbeeldingen, infographics, video’s enzovoort toe te voegen aan de pagina. Verklein de afbeeldingen zodat de laadsnelheid van de pagina niet achteruit gaat en geef de afbeelding een juiste bestandsnaam met de zoekwoorden. Voeg in de alt tekst ook de zoekwoorden toe, hierdoor optimaliseert u de afbeeldingen direct voor Google Afbeeldingen.

Opbouw goede webtekst

5. Interne links

Maak gebruik van een aantal interne links. Zorg ervoor dat u altijd linkt naar relevante pagina’s. U leidt de bezoeker dan als het ware door de website heen en geef daarnaast de autoriteit van de webpagina door naar de andere webpagina.

6. Call to action
Iedere website of iedere webpagina heeft een bepaald doel. Op een pagina moet u proberen om de bezoeker zoveel mogelijk te sturen. Het moet namelijk duidelijk zijn wat de bezoeker moet doen, na het lezen van de tekst. Voeg daarom altijd een call to action (oproep tot actie) toe in een webtekst. Een call to action (CTA) heeft niet alleen als doel om de bezoeker producten te laten kopen, maar het vraagt om een actie van de bezoeker. Voorbeelden hiervan zijn: contact opnemen, meer informatie aanvragen, offerte aanvragen, video bekijken, PDF downloaden, inschrijven en product toevoegen in winkelwagen.

Algemene tips goede webtekst

Als u de webpagina volgens bovenstaande ‘regels’ schrijft, dan komt u al een heel eind. Echter zijn er nog een aantal algemene belangrijke punten die te maken hebben met de vindbaarheid van uw pagina:

  • Zorg voor vriendelijke URL’s zoals www.domeinnaam.nl/diensten/websites in plaats van www.domeinnaam.nl/15/4/categorie/6. Zorg dus dat de URL overzichtelijk en duidelijk is en de belangrijkste zoekwoorden bevat.
  • Google hecht waarde aan duidelijke teksten, zorg er daarom voor dat uw teksten langer zijn dan 300 woorden.
  • Zorg voor voldoende witruimte in de tekst, dit oogt en leest prettiger. Maak daarom alinea’s niet langer dan ongeveer 6 a 8 regels.

 

Professionele webteksten laten schrijven?

U komt natuurlijk al een heel eind met de bovenstaande tips & trics, maar u moet er ook tijd voor hebben. Wilt u het schrijven van webpagina’s liever uitbesteden? Dan bent u bij dotsolutions aan het juiste adres. Neem contact met ons op voor meer informatie, wij helpen u graag verder!

Auteur:
Simone Brinks - Online Marketeer

simone

 

Vertel mij meer

Benieuwd hoe uw website scoort?

Voldoet uw website nog wel aan de moderne eisen van het internet? Haalt u wel het maximale uit uw website? Wij testen gratis en vrijblijvend uw website!

Test mijn websiteGratis vrijblijvend advies

dotsolutions

facebook twitter linkedin instagram google plus

© - Algemene voorwaarden - Sitemap - Contact

De internet specialist in o.a. Drenthe, Hoogeveen, Emmen, Assen, Meppel