Pagina wordt geladen ...
zoeken

Wat is call to action? En hoe zet ik het succesvol in?

Call to action is een begrip uit de marketingwereld. Het zijn bijvoorbeeld afbeeldingen, teksten en/of buttons die uw bezoekers over halen om een specifieke actie te ondernemen. Met een oproep tot actie geeft u dus aan wat iemand kan doen op uw website. Welke call to action voor u geschikt is, is afhankelijk van het doel.

contact opnemen

dotsolutions-top-afbeelding-call-to-action

Waarom zijn call to actions zo belangrijk?

“Een goede call-to-action motiveert de bezoeker om (onbewust) een bepaalde actie te ondernemen.”

Iedere website heeft een bepaald doel. Het kan zijn dat de onderliggende pagina’s weer een ander doel hebben. Met een goede oproep tot actie maakt u de bezoekers duidelijk wat het doel van de website en webpagina is. Theoretisch gezien zou iedere pagina een call to action (CTA) moeten hebben om het doel te bereiken.

dotsolutions-call-to-action-buttons

Voorbeelden van doelen op uw webapplicatie

  • Offerte aanvragen
  • Contact opnemen
  • Verstrekken van informatie
  • Het plaatsen van een product in de winkelmand
  • Inschrijven voor een nieuwsbrief

Een CTA heeft dus niet alleen als doel het aanzetten tot een aankoop. Het zet aan tot een gebruikers actie. Deze kunnen enorm uiteenlopend zijn. Daarom is het van belang altijd het doel van de website voor ogen te hebben. Is het doel van een pagina dat de bezoeker een offerte gaat aanvragen dan moet dit centraal staan op de gehele pagina. Daarbij moet het duidelijk zijn wat er gaat gebeuren zodra men bijvoorbeeld op de button klikt. Bestaat er onzekerheid over wat er kan gebeuren dan zal er hoogstwaarschijnlijk niet geklikt worden.

dotsolutions-call-to-action-I

Call to action: leiden, sturen en informeren

Met een goede oproep tot actie leidt u de bezoeker naar de (voor u) belangrijkste punten en doel(en) op de website. Geef ze de juiste informatie, benader ze op het juiste moment, verleid ze tot het maken van actie en de conversie op het doel zal verhogen.

Een call-to-action kan op verschillende manieren toegepast worden. Wanneer mogelijk is het aan te raden om verschillende manieren te combineren om het doel te versterken.

Call to action knoppen

Een van de meest bekende en gebruikte vorm om aan te zetten tot actie zijn knoppen. Dit geeft vaak betere resultaten dan bijvoorbeeld tekstlinks of banners.

Zorg ervoor dat de button opvalt op uw website. Geef het een afwijkende en opvallende kleur en een duidelijke positie. Soms kan het ook helpen een opvallend font of iconen te gebruiken. Meestal kan het ook geen kwaad de button op verschillende plaatsen op uw website te herhalen.

Goede posities zijn in of nabij de rechterbovenhoek of onderaan een pagina. Gebruik in een button een werkwoord dat aanspoort tot actie.

  • klik hier - slecht
  • contact - beter
  • neem nu contact op - goed

 

Oproep tot actie in tekst

Een goede tekst kan niet zonder een duidelijke oproep tot actie. Zorg ervoor dat de lezer zich aangesproken voelt om iets te ondernemen na het lezen. U geeft tenslotte aan wat iemand kan doen op de website, bijvoorbeeld het bekijken van een andere pagina of het plaatsen van een reactie bij een blogbericht. Laat de websitebezoeker nadenken over een keuze en vertel specifiek in een korte en simpele bewoording wat u wilt dat de lezer doet. 

Call to action afbeeldingen

Afbeeldingen kunnen de call to action op de pagina ondersteunen en versterken. Plaats het in de buurt van een productfoto of op een banner afbeelding. Foto’s trekken nu eenmaal de aandacht van de bezoeker.

Hou rekening met de richting op de afbeelding. Waar mogelijk moet de richting in de afbeelding wijzen naar de geplaatste button.

dotsolutions-call-to-action-afbeeldingen

Consistente en effectieve toepassing van CTA’s

Zorg voor consistentie bij het gebruik van call to actions op je website. Daarmee worden de oproepen tot actie het meest effectief. De conversie kan flink stijgen wanneer bovenstaande punten goed worden toegepast. Bied ook altijd de juiste call to action aan op het juiste moment. Weet waarvoor uw bezoeker komt op uw website. Wil hij snel en eenvoudig een offerte aanvragen dan heeft het geen zin om de CTA in te zetten om zich in te schrijven voor de nieuwsbrief.

Oproep tot actie tips

Nu het duidelijk is wat een call to action inhoudt en wat de verschillende vormen kunnen zijn van een oproep tot actie kunt u aan de slag op uw website of webwinkel. Hieronder nog een aantal tips die u helpen bij het formuleren van een duidelijk doel (en dus uw belangrijkste CTA’s) op uw webapplicatie:

  • Tekst. Duidelijke, korte en krachtige teksten. Gebruik geen vakjargon zodat het voor iedereen duidelijk is. 
  • Duidelijk. Zorg ervoor dat het voor de bezoeker duidelijk is wat er gebeurt wanneer de call to action gevolgd wordt. Omschrijf duidelijk wat er gaat gebeuren. Een call-to-action die duidelijk zegt wat men kan verwachten, is vele malen aantrekkelijker om op te klikken dan wanneer er onduidelijkheden zijn.
  • Urgentie. Maak duidelijk waarom het belangrijk is dat men nu overgaat tot actie.
  • Aantal. Gebruik op de website 1 duidelijke Call to Action. Veel verschillende oproepen tot actie op een pagina zorgt er ook voor dat de aandacht over alle CTA’s wordt verdeeld. Te veel keus kan ervoor zorgen dat men niet meer weet wat ze nu moeten doen.
  • KISS Keep It Short and Simple. Vraagt u bijvoorbeeld om een mening dan kan een call-to-action als ‘Geef je mening’ al voldoen.

Hulp nodig bij het optimaal inzetten van call to action in uw webapplicaties?

Wij kunnen u helpen bij het inzetten van call to actions op uw website. Neem vrijblijvend contact met ons op. Bel ons op 0528 - 26 95 94 of stuur een e-mail naar info@dotsolutions.nl.

Auteur:
Joost Botter - Grafisch vormgever

dotsolutions-joost-botter

Vertel mij meer

Benieuwd hoe uw website scoort?

Voldoet uw website nog wel aan de moderne eisen van het internet? Haalt u wel het maximale uit uw website? Wij testen gratis en vrijblijvend uw website!

Test mijn websiteGratis vrijblijvend advies

dotsolutions

facebook twitter linkedin instagram google plus

© - Algemene voorwaarden - Sitemap - Contact

De internet specialist in o.a. Drenthe, Hoogeveen, Emmen, Assen, Meppel