Pagina wordt geladen ...
zoeken

Wat is duplicate content en hoe voorkom je het

Wanneer een pagina vroeger duplicate content had, dan werd de ranking van de pagina met het duplicate content naar beneden gehaald. Dat was vervelend voor die ene pagina maar de rest bleef net zo makkelijk vindbaar. Waarschijnlijk voelt u de bui al hangen, dankzij Google’s nieuwe algoritmes tast duplicate content tegenwoordig de gehele site aan. De ranking van de site daalt en de pagina zal lager in de zoekresultaten komen.

Illustratie duplicate content

Wat is duplicate content?

Duplicate content is het Engelse woord voor dubbele content, en dat legt het al wel een beetje uit. Als twee sites precies dezelfde tekst hebben wordt dit gezien als dubbele content. Dit wordt afgestraft door Google. Een officieel percentage aan overeenkomst is er niet maar men weet dat het rond de 70% ligt. Heeft u precies dezelfde vormgeving op twee pagina’s maar verschillende content? Dan is er niets aan de hand.

Ongemerkt Duplicate content

Sommige sites kopiëren content van andere sites, zo proberen ze hoger in de zoekresultaten te komen. Maar het creëren van duplicate content wordt dan express gedaan.

Het kan ook ongemerkt gebeuren, wanneer bijvoorbeeld de URL www.mijnwebsite.com en www.mijnwebsite.com/index naar dezelfde pagina verwijzen ziet Google dit als duplicate content. Want het zijn twee unieke URL’s. Dit kan worden voorkomen door een 301 redirects. Zie de links onderaan de pagina voor meer informatie over 301 redirects.

Duplicate content op verschillende domeinen

Wat ook voorkomt is dat de auteur van de content, de content plaatst op verschillende websites, dit is ook duplicate content. Denk bijvoorbeeld aan schrijvers die bloggen voor meerdere websites. Soms word ook het auteursrecht geschonden, het artikel wordt zonder toestemming op andere sites geplaatst. Dit is ook weer een vorm van duplicate content.

De gevolgen van duplicate content

Google wil relevante zoekresultaten leveren en zal dus nooit twee keer dezelfde content tussen de zoekresultaten plaatsen. Dus wanneer Google bij een zoekopdracht duplicate content ontdekt krijgt u dit bericht in beeld:

Melding van Google over duplicate content

Zolang uw URL wel gewoon bij de zoekresultaten staat is dit nog niet zo erg, maar dit is niet altijd het geval.

Wanneer uw teksten op twee sites wordt weergegeven, wordt er maar een van de sites bij de zoekresultaten geplaatst. Indien het Google niet lukt om de rechtmatige eigenaar van het artikel te vinden heeft u kans dat een andere site met uw content in de zoekresultaten komt en uw website bij de sites met de duplicate content komt.

De site-wide-penalty

Google rechter

Wanneer een website niets anders doet dan content van andere sites kopiëren en op de eigen site plaatsen dan zitten daar gevolgen aan vast. Google’s nieuwe algoritmes Panda en Penguin merken dit op en de site krijgt een site-wide-penalty. Deze site-wide-penalty houdt in dat Google deze site helemaal niet meer tussen de zoekresultaten plaatst, zo kunnen mensen hen alleen nog via andere zoekmachines en rechtstreeks vinden. Hiermee daalt het bezoekerspercentage enorm en dit is dus ook een behoorlijk zware straf. Maar om deze site-wide-penalty te ontvangen moet u het wel heel bont maken.

Meer informatie over dit onderwerp

Voor meer informatie over het gebruik maken van 301 redirects: http://www.metatags.nl/301_moved_permanently_redirect

Wilt u controleren of u Duplicate content hebt? Doe dan de test op http://www.copyscape.com/

Meer informatie over Google Panda en Pinguïn vind u hier.

Vertel mij meer

Benieuwd hoe jouw website scoort?

Voldoet jouw website nog wel aan de moderne eisen van het internet? Haal je wel het maximale uit jouw website? Wij testen gratis en vrijblijvend jouw website!

Test mijn websiteGratis vrijblijvend advies

dotsolutions

facebook twitter linkedin instagram google plus

© - Algemene voorwaarden - Privacy - Sitemap - Contact

De internet specialist in o.a. Drenthe, Hoogeveen, Emmen, Assen, Meppel