Pagina wordt geladen ...
zoeken

Wat is e-mailmarketing? En waarom ook u het als
marketing instrument moet inzetten voor uw bedrijf

E-mailmarketing is een online marketing vorm waarbij (potentiële) klanten door middel van een e-mail worden benaderd. Hiermee komt u direct in de mailbox van uw contacten terecht en kan er, met personalisatie, een band worden opgebouwd. De meeste bekende vorm van e-mailmarketing is het versturen van e-mailnieuwsbrieven of in het kort nieuwsbrieven.

contact opnemen

dotsolutions-top-afbeelding-wat-is-emailmarketing

Bekendste vorm van e-mailmarketing

De meest toegepast vorm van e-mailmarketing is natuurlijk de nieuwsbrief. Hierbij bieden bedrijven klanten en hun doelgroep de mogelijkheid aan om op de hoogte te worden gehouden van ontwikkelingen rond het bedrijf en de branche waarin het bedrijf actief is. Een zakelijke mailing is meestal een combinatie van relevante informatie en promotie van de diensten en producten van het bedrijf dat de nieuwsbrieven verzonden heeft.


Benieuwd welke marketing tools nog meer goed scoren? Lees dan ook het blogbericht ‘Welke marketing tool scoort online het best?

De opt-in: aanmelden voor nieuwsbrief

Bezoekers van een website kunnen zich vaak voor een nieuwsbrief aanmelden met een zogenaamde opt-in. Hiermee wordt het e-mailadres aan de verzendlijst van de nieuwsbrief toegevoegd (een vorm van indirecte conversie).

De Nederlandse wetgeving heeft voor de verspreiding van e-mailmarketing een dubbele opt-in voorgeschreven.

dotsolutions-wat-is-emailmarketing-1

Valkuilen e-mailmarketing

Wanneer de hoeveelheid ontvangen nieuwsbrieven te veel toeneemt, niet informatief genoeg is voor de ontvanger, of de nieuwsbrief in zijn geheel niet aansluit bij het interessegebied van de ontvanger, kan dit worden gezien als spam oftewel ongewenste e-mail.

Dit heeft natuurlijk als gevolg dat het merendeel van de ontvangers zich afmeldt voor de nieuwsbrief. Maar een ontvanger kan natuurlijk op deze manier ook een negatief beeld vormen over uw bedrijf, producten of diensten.

Tevens kan men een klacht indienen waarbij de e-mailmarketing wordt aangemerkt als spambericht.

Op de website van de Autoriteit Consument & Markt kunnen bijvoorbeeld de klachten over spam ingediend worden. Deze partij houdt toezicht op de naleving van de regels met betrekking tot spam.

 

 

Toestemming krijgen

Daarom is het in Nederland verplicht om expliciete toestemming te hebben van de ontvangende partij voor het versturen van al dan niet commerciële e-mails.

Voor uw bestaande klanten is deze toestemming onder bepaalde voorwaarden echter niet nodig. Maar er moet wel te allen tijde een mogelijkheid worden geboden waarbij de ontvangende partij zich kan afmelden voor de nieuwsbrief.

Bij een opt-in heeft de eigenaar van het e-mailadres toestemming gegeven voor het ontvangen van e-mails van een bepaalde afzender. Er zijn twee gangbare vormen van opt-in: single opt-in en double opt-in.

 

Opt-in voor nieuwsbrieven

Single opt-in

Men spreekt dus over een opt-in wanneer de eigenaar van een e-mailadres expliciet en aantoonbaar toestemming heeft gegeven voor het willen ontvangen van een e-mail of nieuwsbrief van een bepaalde mailinglijst. Daarmee zijn de e-mailberichten gewenst in tegenstelling tot spam. In deze vorm spreekt men van een single opt-in.

Double opt-in

Bij een double opt-in geeft de eigenaar van een e-mailadres net als bij een single opt-in expliciet toestemming voor het gebruik mogen maken van zijn e-mailadres voor het versturen naar en ontvangen van een nieuwsbrief via e-mail. Het verschil tussen een single opt-in en een double opt-in is dat bij de laatste vorm de eigenaar na het aanmelden voor de nieuwsbrief eerst nog een e-mail ontvangt waarin de inschrijving nogmaals bevestigd dient te worden met een unieke link in een zogenaamde activatiemail.

 

 

Doelen e-mailmarketing

Enkele mogelijke doelen van e-mailmarketing zijn bijvoorbeeld:

  • Nieuwe klanten werven en potentiële doelgroep bereiken
  • Bestaande klanten informeren en overtuigen
  • Beheer van bestaande relaties
  • Verkoop producten of diensten stimuleren
  • After sales aanbieden
  • Customer support / klantenservice
  • Klanttevredenheid verhogen

Voordelen e-mailmarketing

  • Enorm bereik
  • Goedkoop om in te zetten
  • Mailinglijsten kunnen relatief eenvoudig opgebouwd worden
  • Nieuwsbrieven zijn te personaliseren
  • Duidelijke en overzichtelijke statistieken over het behaalde resultaat
  • Effectiever verkoopproces
  • Mailing komt direct aan in de mailbox van de geïnteresseerde

Nadelen e-mailmarketing

  • Bij geen ervaring wordt het opbouwen van een mailinglijst als moeilijk ervaren
  • Niet iedereen zal uw nieuwsbrief openen
  • De verstuurde e-mail kan in de spamfolder van de ontvanger terecht komen
  • Hoge drempel van sommige e-mailmarketing software pakketten

dotsolutions-wat-is-emailmarketing-2

E-mailmarketing tips

Bent u overtuigd van de kracht en de mogelijkheden van e-mailmarketing? Dan is het belangrijk om rekening te houden met een aantal punten en deze direct goed toe te passen.

E-mail marketing software

Er zijn veel software pakketten beschikbaar waarmee u e-mailnieuwsbrieven kunt versturen. Wees bewust van de verschillende voor- en nadelen van ieder pakket. Een voorbeeld van een software pakket voor het versturen van nieuwsbrieven is MailChimp.

Wees herkenbaar als afzender

Maak in de mailing duidelijk wie de afzender is. Gebruik hiervoor uw eigen naam of bedrijfsnaam.

Segmenteer uw contacten

Verzamel al uw contacten die u wilt mailen in het software pakket. Segmenteer vervolgens uw contacten op basis van verschillende criteria. Enkele mogelijkheden hierin zijn: leeftijd, geslacht, interesse, apparaat, besturingssysteem, branches en online gedrag. Wanneer u de segmentatie goed toepast kan u bij het versturen van de nieuwsbrief snel de gewenste doelgroep selecteren en zodoende de definitieve mailinglijst en campagne samen stellen.

Aantrekkelijke onderwerp regel voor de juiste prikkel

Het onderwerp van de nieuwsbrief is zeer belangrijk. Het eerste wat uw ontvangers namelijk zien is het onderwerp van uw nieuwsbrief in hun mailbox. Zorg er dus voor dat het onderwerp uw doelgroep aanspreekt.

Relevante inhoud van de nieuwsbrief

Iedere ontvanger van een nieuwsbrief wil graag informatie ontvangen over de onderwerpen waarin zij geïnteresseerd zijn. Zorg er dus voor dat uw ontvangers relevante content te zien krijgen en u daarmee uw doelgroep aanspreekt.

Resultaten meten en mailing optimaliseren

Na het versturen van uw nieuwsbrieven is het zaak om de behaalde resultaten te bekijken en te analyseren. Welke links werden wel en welke werden niet aangeklikt? Hoevaak werd de mailing geopend?

Wanneer dit inzichtelijk is kan er voor de volgende mailing verbeteringen doorgevoerd worden waarmee uw nieuwsbrief nog betere resultaten kan behalen.

Mogelijkheid tot afmelden

Maak het uw ontvangers mogelijk om zich eenvoudig af te melden. Zet bij iedere mailing dat u verstuurt duidelijk hoe de ontvangers zich kunnen afmelden als ze van u geen berichten meer willen ontvangen.

10 praktische tips voor e-mailmarketing

Wilt u nog meer tips over het opstellen en versturen van nieuwsbrieven? Leest u dan ook het volgende blogbericht ’10 praktische tips voor e-mailmarketing’.

Overtuigd van de kracht van e-mailmarketing maar bent u nog wat hulp nodig?

Wij kunnen u helpen bij het aanmaken van een professioneel mail account of uw totale e-mailmarketing verzorgen. Bel ons op 0528 – 26 95 94 of stuur een e-mail naar info@dotsolutions.nl.

Auteur:
Joost Botter - Grafisch ontwerper

dotsolutions-joost-botter

Vertel mij meer

Benieuwd hoe uw website scoort?

Voldoet uw website nog wel aan de moderne eisen van het internet? Haalt u wel het maximale uit uw website? Wij testen gratis en vrijblijvend uw website!

Test mijn websiteGratis vrijblijvend advies

dotsolutions

facebook twitter linkedin instagram google plus

© - Algemene voorwaarden - Sitemap - Contact

De internet specialist in o.a. Drenthe, Hoogeveen, Emmen, Assen, Meppel