Pagina wordt geladen ...
zoeken

Webteksten schrijven? Een korte handleiding.

Het schrijven van webteksten of een nieuwsitem voor op een website kent enkele basisregels om de bezoeker ook daadwerkelijk te bereiken met de geschreven informatie. Een handleiding ter begeleiding of als checklist om informatieve en boeiende teksten te schrijven voor zowel webteksten, artikelen en blogs voor op een website is dan een welkome oplossing.

Bereik je doelgroep

Het lijkt overbodig maar in principe is het eigenlijk heel logisch. Maak, alvorens te beginnen met schrijven, een korte analyse.

  1. Voor wie is de informatie bedoeld?
    Oftewel wie is(of zijn) de doelgroep(en).
    Als er meerdere doelgroepen moeten worden aangeschreven, schrijf dan voor elke doelgroep apart de tekst. Zo moet een particulier anders benaderd worden dan een internationaal concern.
  2. Wat is de bedoeling van de tekst?
    Informeren van de lezer of conversie?
    Anders geformuleerd; wat is eigenlijk de bedoeling van de website? Moet de tekst alleen informatief zijn of wil je de lezer aansporen om actie te ondernemen? Met conversie wordt onder andere bedoeld dat de bezoeker een offerte opvraagt, contact opneemt (telefonisch of per email) voor meer informatie of dat hij zich inschrijft voor de nieuwsbrief om op de hoogte te worden gehouden.

Starten met het schrijven van de teksten

Prikkel de bezoeker meteen op de homepage. Vaak is dit de eerste pagina van de website die zij te zien krijgen en vindt hier de filtering plaats. Zorg er dus voor dat de bezoeker hier kan opmaken of de website voor hem/haar relevant is, waardoor hij besluit om verder te lezen of juist niet. Vermeld hier dus de oplossingen die van toepassingen zijn voor de bezoeker. Formuleer het eventueel in een probleemstelling. Een voorbeeld: Zoekt u een bedrijf voor het bouwen van uw website? Dotsolutions verzorgt onder andere het design, de websitebouw en geeft een training over het gebruik van het CMS!
Zie ook de alinea “Stel de bezoeker centraal”.

Schrijfstijl

Wees consistent met de schrijfstijl. Vermijd als het kan jij/u of gebruik in de regel u. De teksten dienen actief geschreven te worden om de lezer niet te vermoeien en onbegrijpelijk vakjargon moet vermeden worden. Houd de informatie kort en krachtig door het toepassen van korte zinnen met alleen de nodige informatie. Behandel per alinea maar één onderwerp. Wanneer een onderwerp nader moet worden toegelicht is het raadzaam om de bezoeker te verwijzen naar een specifieke of relevante pagina middels een link. Een alinea moet minimaal één zoekwoord bevatten en moet opvallen in de tekst.

Stel de bezoeker centraal

Bezoekers gebruiken zoekmachines om te zoeken naar een oplossing voor hun probleem. Definieer dus het probleem om de bezoeker vervolgens te wijzen op de oplossing. Ga vooraf na welke zoekwoorden de bezoeker gebruikt bij het formuleren van de probleemstelling. Pas deze vervolgens toe in de kopteksten en vergeet niet de zoekwoorden in de alinea’s terug te laten komen. Misschien wel het belangrijkste onderdeel; de titel. Probeer de gehele tekst in één zin of met een aantal kernwoorden te omschrijven. De titel moet de bezoeker aanzetten om het gehele artikel of informatie te willen lezen.

Structuur in de tekst

Vermeld in de koptekst de kern van de alinea. Lezers, maar bovenal zoekmachines, filteren hiermee de tekst op relevantie. Hiermee wordt tevens de positie in de zoekmachines positief beïnvloed.
Gebruik van kopteksten en subkopjes maakt de tekst overzichtelijk om te lezen. Laat de zoekwoorden, ook wel keywords genoemd, uit de kopteksten terugkomen in de alinea. Markeer belangrijke woorden door deze vet gedrukt te maken. Maar let op! Onderstreep de woorden niet. Dit kan namelijk verward worden met een link. Opsommingen worden alleen toegepast bij feiten en cijfers en samen met leestekens in de regels zorgen ze voor rust en overzicht.
Pagina’s met teksten waarbij verticaal scrollen nodig is moet zoveel mogelijk vermeden worden. Een overkill aan informatie jaagt de bezoeker alleen maar naar de concurrent.
Horizontaal scrollen is helemaal uit den boze! Probeer de opmaak van de gehele pagina venstervullend te houden.

Tekst geschreven, en dan?

Wanneer de teksten gereed zijn is het verstandig om een spellingscontrole uit te voeren. Niets is zo vervelend als tekst- en/of taalfouten. Kijk ook nog eens kritisch naar de tekst of laat het een ander lezen. Kan er iets geschrapt worden of loopt de tekst niet helemaal lekker? Dit is het laatste moment voor eventuele aanpassingen voordat de teksten geplaatst kunnen worden op de website. Zorg er ook voor om op de pagina links aan te maken die verwijzen naar andere interessante of relevantie pagina’s binnen je website.

Last but not least.

Actualiseer regelmatig de teksten. De inhoud kan iets verouderd zijn en het bevordert de positie in de zoekmachines doordat de website up tot date is. Daarnaast zorgt een up-to-date website ervoor dat bezoekers terugkeren doordat er mogelijk interessante nieuwtjes of acties vermeld zijn wat hen aanspreekt.

Checklist

Hieronder een checklist om stapsgewijs tekst te schrijven voor het internet. En enkele handige links die geraadpleegd kunnen worden tijdens het schrijven van teksten.

Algemeen

  • Houdt de tekst op de homepage kort en krachtig en kom concreet ter zake.
  • Pas de toon van de tekst aan op je doelgroep. Gebruik bijvoorbeeld “Nijntjetaal” voor kinderen en/of lager opgeleiden.
  • Bevat de tekst een titel? En komen hier zoekwoorden in voor?
    - Probeer de zoekwoord(en) voorin in de titel te zetten.
  • Zorg voor kopteksten boven de alinea’s en vermeld hier ook zoekwoorden in.
  • De eerste alinea of inleiding is een samenvatting van de gehele tekst.
    - De overige alinea’s worden gebruikt om een aspect of onderwerp nader toe te lichten.
    - Zorg ervoor dat elke alinea tenminste één zoekwoord bevat.
    - Maak een alinea niet langer dan maximaal 5 regels.
  • Gebruik geen vaktaal. Dit snapt de lezer niet. Probeer als een leek te denken. Of gebruik een zoekwoordtool voor alternatieven.

Teksttoepassingen

  • Feiten, cijfers en kernbegrippen weergeven in een opsomming.
  • Zorg dat de tekst één schrijfstijl bevat om het leesbaar te houden.
  • Gebruik voor een zoekwoord een synoniem of vermeld diverse synoniemen in de tekst.
  • Belangrijke woorden vetgedrukt maken. Onderstreep de woorden niet! Dit kan verward worden met een link.
  • Houdt één soort lettertype aan. Dit zorgt voor een nette uitstraling en professionaliteit.

Links

  • Gebruik niet “klik hier” als link maar bijvoorbeeld “meer informatie over webdesign”. Zorg ervoor dat de link informatiedragend is.
  • Een link moet een andere kleur bevatten dan de rest van de tekst om op te vallen.
  • Plaats aan het eind van een pagina een interne link naar interessante of relevante pagina’s binnen de website.

Afbeeldingen

  • Plaats alleen afbeeldingen in de content wanneer deze de tekst versterkt. Het moet iets toevoegen aan de informatie.
  • Geef de afbeelding een naam met hierin zoekwoorden vermeld.
  • Zorg ervoor dat het bestandsformaat van de afbeelding niet te groot is, hierdoor duurt het laden van een webpagina erg lang.

Overig

  • Controleer de tekst op grammatica- en spellingfouten.
  • Lees de tekst nog eens helemaal door. Leest het gemakkelijk? En is het duidelijk welke boodschap er vermeld wordt?
  • Laat een ander de tekst lezen. Een persoon die niets of weinig weet over desbetreffende onderwerp.
  • Update de tekst regelmatig. Dit zorgt ervoor dat de website actief is en interessant wordt en blijft voor bezoekers.

Vertel mij meer

Benieuwd hoe uw website scoort?

Voldoet uw website nog wel aan de moderne eisen van het internet? Haalt u wel het maximale uit uw website? Wij testen gratis en vrijblijvend uw website!

Test mijn websiteGratis vrijblijvend advies

dotsolutions

facebook twitter linkedin instagram google plus

© - Algemene voorwaarden - Sitemap - Contact

De internet specialist in o.a. Drenthe, Hoogeveen, Emmen, Assen, Meppel