Pagina wordt geladen ...
zoeken

Zoekmachines belangrijkste marketingkanaal

Zoekmachines vormen met afstand het meest belangrijke marketingkanaal voor webwinkels, zo blijkt uit onderzoek. Dit geldt zowel voor de naamsbekendheid alswel voor de omzet. Dit en meer blijkt uit onderzoek door de Webwinkel Vakdagen en zoekmachinemarketingbureau Traffic Builders. In het onderzoek stond het gebruik van diverse online en offline marketingmethoden in de thuiswinkelbranche centraal. Zoekmachinemarketing wordt met name geprezen wanneer het gaat om de bijdrage aan online verkopen.

direct contact opnemen

Meest gewaardeerde marketingmethodes

Topposities in de niet-gesponsorde zoekresultaten en adverteren in zoekmachines komen op dit punt als meest gewaardeerd marketingmethode naar voren. Ruim 60% van respondenten gaf aan tevreden of zelfs zeer tevreden te zijn over de behaalde resultaten met zoekmachine-optimalisatie. Over adverteren in zoekmachines via netwerken als Google Adwords en Yahoo Search Marketing is ruim 48% tevreden tot zeer tevreden. E-mail marketing en PR volgen op afstand met elk een tevredenheid van ruim 38%. Direct marketing en adverteren in print media komen het slechts uit de bus. Ook als het gaat om de bijdrage aan naamsbekendheid nemen zoekmachine optimalisatie en adverteren in zoekmachines respectievelijk de eerste en tweede plaats in.

Zoekmachine optimalisatie

Ruim 42% is tevreden over zoekmachine optimalisatie, een kleine 18% zelfs zeer tevreden. Direct marketing wordt waar het de naamsbekendheid betreft het minst gewaardeerd: slechts 22,7% is tevreden tot zeer tevreden over de behaalde resultaten. Opvallend genoeg presteert ook online banner advertising slecht op dit vlak. Slechts 27,3% van de webwinkeliers geeft aan tevreden te zijn terwijl online advertising juist wordt ingezet ten behoeve van online branding.

De tevredenheid over zoekmachinemarketing methoden komt tevens tot uiting in het marketingbudget van 2008. 45,3% van de respondenten geeft aan meer budget te alloceren voor het adverteren in zoekmachines vergeleken met afgelopen jaar. 34,8% gaat meer investeren in zoekmachine-optimalisatie om zo de vindbaarheid te verbeteren. Ook e-mail marketing kan rekenen op een groter budgetaandeel in 2008.

Webwinkel vakdagen

De toenemende budgetten gaan voornamelijk ten koste van printmedia, betaalde linkvermeldingen en online banner advertising. Het onderzoek is uitgevoerd in het kader van de Webwinkel Vakdagen welke op 16 en 17 januari in de Jaarbeurs Utrecht worden georganiseerd.

In totaal namen 280 respondenten deel aan het onderzoek, waarvan bijna 86% (eind)verantwoordelijk was voor een of meerdere webwinkels. Het merendeel van de respondenten (70,3%) is werkzaam in een kleine organisatie van maximaal 10 personen. 16,4% is werkzaam in een organisatie van 10 tot 50 personen en 11% heeft tussen de 50 en 500 collega's. Slechts 1,56% is werkzaam in een organisatie groter dan 500 personen. Branches die vertegenwoordigd zijn in het onderzoek zijn de reisbranche (3,9%), financiële dienstverlening (0,8%), consumentenelectronica (14,8%), mode/kleding (12,5%), online warenhuizen (13,3%) en overige branches (53,9%).

Vertel mij meer

Benieuwd hoe uw website scoort?

Voldoet uw website nog wel aan de moderne eisen van het internet? Haalt u wel het maximale uit uw website? Wij testen gratis en vrijblijvend uw website!

Test mijn websiteGratis vrijblijvend advies

dotsolutions

facebook twitter linkedin instagram google plus

© - Algemene voorwaarden - Privacy - Sitemap - Contact

De internet specialist in o.a. Drenthe, Hoogeveen, Emmen, Assen, Meppel