zoeken... contact opnemen
SEO-optimalisatie

SEO-optimalisatie

 

Wat is SEO?

Je hoort van online marketeers dat het belangrijk is om je website SEO vriendelijk te maken. Maar wat is dat precies? SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel zoekmachine optimalisatie. Dit houdt in dat wanneer jouw webpagina’s SEO zijn geschreven, volgens bepaalde richtlijnen, deze door zoekmachines als Google beter worden geïndexeerd. Het gevolg hiervan is dat jouw webpagina’s hoger in de ranking komen van zoekopdrachten. Nu vraag je je misschien nog af waarom dat noodzakelijk is. Het antwoord is simpel. Als jij iets opzoekt op Google wil je snel en makkelijk aan een antwoord geholpen worden. Dan kijk je waarschijnlijk niet verder dan de eerste pagina met zoekresultaten. Het is dus belangrijk om met jouw website in deze eerste pagina te verschijnen. Wat Google doet is zoekopdrachten in Google linken aan webpagina’s met relevante antwoorden. Door jouw pagina’s te laten schrijven via de richtlijnen van SEO, worden deze door zoekmachines beter gelezen en geef je door hoe relevant de pagina’s zijn. Zo help je zoekmachines als Google met het vinden van relevante antwoorden bij zoekwoorden waar op gezocht wordt. Hoe hoger je in de zoekopdrachten verschijnt, hoe groter de kans dat je doelgroep jouw website bezoekt. Wil jij jouw webiste SEO laten optimaliseren?

contact opnemen

 

SEO-optimalisatie

Een term die vaak wordt genoemd is SEO-optimalisatie. Je weet nu wat SEO betekent. Met SEO-optimalisatie wordt het hele proces van het SEO vriendelijk maken van webpagina’s bedoeld. 

Optimaliseren van bestaande pagina’s

Het kan zijn dat jouw website al is gevuld met content, die nog niet is geschreven volgens de SEO-richtlijnen. Deze kunnen dan SEO geoptimaliseerd worden, waarbij ze worden herschreven. Zo kunnen de pagina’s  door zoekmachines beter gelezen worden, waardoor ze hoger komen in de zoekresultaten. Doordat jouw pagina’s hoger verschijnen in de zoekresultaten is de kans groter dat deze pagina’s, en dus je website,  jouw doelgroep bereiken. 

Nieuwe SEO teksten schrijven

Naast het optimaliseren van bestaande pagina’s worden er bij SEO ook nieuwe pagina’s geschreven. Dit gebeurt aan de hand van een zoekwoordonderzoek of zoekwoordanalyse. Online marketeers hebben verschillende tools waarmee zij kunnen bijhouden op welke zoekwoorden maandelijks wordt gezocht. Op basis daarvan krijgen zij inzicht in het zoekgedrag van de doelgroep. 

Onze online marketeers bepalen aan de hand van deze stappen of zij bestaande pagina’s optimaliseren of nieuwe teksten schrijven:
1. Op welke zoekwoorden wil de klant gevonden vonden?
2. Is het maandelijkse zoekvolume voor die zoekwoorden hoog? 
Zo nee: kies andere zoekwoorden. Zo ja: ga naar stap 3.
3. Wordt de website van de klant al gevonden in zoekmachines met die zoekwoorden?
Zo nee: schrijf een nieuwe landingspagina voor deze zoekwoorden. Zo ja: optimaliseer deze pagina’s om hoger te komen in de ranking van zoekresultaten of schrijf ter aanvulling nieuwe pagina’s.

 

Landingspagina

Wanneer er (1) maandelijks veel wordt gezocht op bepaalde zoekwoorden, (2) deze woorden aansluiten bij waar jij op gevonden wil worden, maar (3) je nog niet bij de zoekresultaten verschijnt, is het tijd om een nieuwe pagina te schrijven met die zoekwoorden als basis. Dit wordt een landingspagina genoemd: via een zoekopdracht in bijvoorbeeld Google ‘landt’ je op de webpagina met bijbehorende content. Deze pagina behoort tot je website, maar hoeft niet in je websitemenu voor te komen. Het is namelijk puur bedoeld om jouw doelgroep via bepaalde zoekopdrachten naar jouw website te halen. Natuurlijk moet de content wel kloppen en moeten de zoekwoorden aansluiten bij wat jouw bedrijf aanbiedt, anders word je door Google juist gestraft en uit de zoekresultaten gehaald. 

 

SEO richtlijnen

Het zoekmachine-optimaliseren van jouw pagina’s is een ingewikkeld proces waar veel regels bij komen kijken. Zo zijn er richtlijnen voor hoe je beter scoort in zoekmachines als Google, zoals linkbuilding en goede leesbaarheid, maar zijn er ook veel dingen die je absoluut niet mag doen. Voorbeelden hiervan zijn: een zoekwoord terug laten komen in elke zin van je tekst of zoekwoorden gebruiken voor een pagina die over totaal iets anders gaat. Gelukkig zijn onze online marketeers op de hoogte van welke regels er spelen, zodat zij met jouw pagina’s de beste resultaten kunnen behalen. 

 

Continu proces

De SEO richtlijnen en het maandelijkse zoekvolume van bepaalde zoekwoorden veranderen continu. Daarom is SEO-optimalisatie geen eenmalige taak maar een continu proces. Door jouw content aan te passen op waar er in de maand veel op gezocht wordt, heb je een grotere kans dat je jouw doelgroep bereikt. 

 

Neem vrijblijvend contact met ons op

Heb je na het lezen van deze uitleg nog vragen of wil jij graag jouw website door ons SEO laten optimaliseren? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. Vul ons contactformulier in, mail of bel ons even, dan helpen wij je verder!

contact opnemen