zoeken... contact opnemen
 

Hoe zorg je ervoor dat mensen je e-mail lezen?

Door e-mailmarketing blijf je bij je klanten in beeld. Om jouw nieuwsbrief te laten werken als marketinginstrument, is het van belang dat zoveel mogelijk lezers je e-mail openen en lezen. De inhoud van een nieuwsbrief kan bestaan uit bijvoorbeeld nieuws, aanbiedingen en diverse acties. In deze blog geven we tips hoe jij ervoor kunt zorgen dat je nieuwsbrief vaker wordt geopend en gelezen. Nieuwsgierig geworden? Lees snel verder!

Direct meer weten?
 

Richt je nieuwsbrief op waarde, niet op verkoop 

Een fout die veel bij e-mailmarketing wordt gemaakt is dat de e-mails teveel op verkoop zijn gericht. Schrijf teksten die bij de doelgroep aansluiten, toon empathie, deel beeldmateriaal, jouw inzichten en het belangrijkste: wees lekker creatief! Deel bijvoorbeeld een checklist of bied via je nieuwsbrief tijdelijk gratis verzenden aan met een kortingscode.

 

Geef duidelijk aan wie de afzender is

Door duidelijk aan te geven wie de afzender van de mail is ziet jouw ontvanger direct van wie de e-mail komt. Jouw klanten zien hierdoor duidelijk van wie de e-mail afkomstig is. Hierdoor zullen je mails sneller geopend worden!

 

Gebruik een sterke onderwerpregel

Zet belangrijke woorden in het begin van de onderwerpregel, op deze manier trek je meer de aandacht. Uit onderzoek is verder gebleken dat een onderwerpregel onder de 30 karakters een hoger open-percentage heeft. 

 

Probeer zo persoonlijk mogelijk over te komen 

Al hoewel je misschien wel duizend mensen tegelijk een mail stuurt, moet het voor de ontvanger voelen alsof je de mail persoonlijk hebt gemaakt en verzonden. Wil je weten of je opmaak en teksten het goed doen? Ga het testen.  Stuur je mail naar twee groepen met een net iets andere inhoud, kijk daarna welke het beste opent en wordt doorgeklikt. 

 

Houd je concurrentie in de gaten

Ben je al een tijdje met e-mailmarketing bezig of wil je er ook mee bezig gaan? Schrijf je in voor de nieuwsbrieven van je concurrentie, zo kun je goed zien waar zij zich allemaal mee bezig houden. Een tip: De Nationale E-mail Benchmark geeft inzicht in de verzending van Nederlandse e-mailcampagnes en de resultaten hiervan. Een erg handige tool!

 

Zorg dat je e-mail geschikt is voor ieder apparaat

Mobiele apparaten zoals smartphones, tablets, laptops en desktop zijn niet meer uit ons leven weg te denken. Zorg er daarom voor dat je nieuwsbrief op ieder apparaat werkt. Dit heet met andere woorden een responsive design. Een e-mail die niet responsive is kan voor irritatie zorgen.

 

 

Gebruik een emoji in je onderwerpregel

Door een emoji valt je nieuwsbrief meteen op, zorgt voor emotionele betrokkenheid en geeft emotie aan de tekst. Nieuwsbrieven met een emoji kunnen een hoger openingspercentage hebben. Maar of deze aanpak voor iedereen werkt? Het ligt aan je doelgroep of ze hier vatbaar voor zijn. Je kunt hier maar op een manier achter komen en dat is door het te testen! 

 

Verleid de lezer

Naast dat je een emoji in je de onderwerpregel kunt gebruiken, is het sowieso nodig om een verrassende kop en een pakkende alinea te gebruiken. Zo houd je de aandacht van de lezer vast. Je kunt bijvoorbeeld aan het begin van de alinea een korte vraag stellen om je lezer nieuwsgierig te maken.

 

Kies het goede moment om je nieuwsbrief te versturen

Het tijdstip en de dag waarop je de nieuwsbrief bij je lezer aankomt kan van grote invloed zijn voor het openingspercentage. Wat voor jouw doelgroep het beste tijdstip en de beste dag is, kun je ook weer bepalen door te testen. Door een paar keer te testen heb je uiteindelijk een goede aanwijzing op welke dag en tijdstip jouw doelgroep de nieuwsbrief het vaakst opent. 

 

De frequentie van je nieuwsbrief speelt zeker mee

Hoe vaak verstuur jij je nieuwsbrief? Het kan zijn dat als je jouw nieuwsbrief vaak verzendt, mensen hun interesse verliezen en geïrriteerd raken. Te weinig versturen kan er weer voor zorgen dat je doelgroep je vergeet. Een vuistregel is: niet vaker dan één keer per week en niet minder dan één keer per maand. 

 

Voordelen van e-mailmarketing op een rij

  • E-mailmarketing brengt weinig kosten met zich mee.
  • Het is een persoonlijk kanaal waar je makkelijk respons kunt verhogen door je mailing te personaliseren. 
  • Je kunt e-mailcampagnes nauwkeurig meten. Zo zie je hoe vaak je e-mail is geopend en waar bijvoorbeeld de foutmeldingen zitten. 
  • Is je doelgroep klein of groot? Het maakt niet uit, e-mail is inzetbaar voor iedere doelgroep. 
  • Het opstellen van een e-mailcampagne kan snel en gemakkelijk.

 

 

Aan de slag met e-mailmarketing?

Wees vooral creatief! Heb je hulp nodig of andere vragen? Neem gerust contact met ons op.

Bel ons Naar contactformulier

 

Auteur:
Caitlin - Online Marketeer 

Publiceer datum: 29-07-2020