zoeken... contact opnemen
de top 5 belangrijkste e-commerce trends van 2018

De top 5 belangrijkste e-commerce trends van 2018

Met het einde van 2017 in zicht kijken we weer vooruit naar de nieuwste trends en ontwikkelingen voor het jaar 2018. Om succes te behalen met jouw webshop moet je inspelen op de laatste trends en ontwikkelingen. Daarom hebben wij de belangrijkste e-commerce trends van 2018 voor je op een rij gezet:

neem contact met ons op

Ook jouw online klanten persoonlijk begroeten

In een fysieke winkel is het makkelijk om klanten vriendelijk te begroeten en te woord te staan. Voor een (grote) webshop is dit een stuk lastiger. Het is daarom belangrijk dat je gaat beginnen met het verzamelen van data van individuele klanten en feedback van hen te vragen. Op deze manier kun je bezoekersprofielen opbouwen en kun je je online winkelbezoekers voorzien van een volwaardige winkelervaring. Hoe fijn is het dat je jouw klant een verjaardagskaart kunt sturen.

Je klanten voorzien van een supersnelle levering

Als je aankopen in een winkel doet dan neem je deze direct mee naar huis. Bestel je iets online dan zul je vaak nog een dag of een paar dagen moeten wachten op je product. Voornamelijk jongeren vinden Same Day Delivery erg belangrijk. Het maakt deze groep niet uit of zij hiervoor extra moeten betalen. De groep oudere mensen lijkt hierin wat prijsbewuster. Of Same Day Delivery van groot belang is, hangt wel af van de branche. Bij aankopen zoals bloemen, games en cadeaus is het wel belangrijk, terwijl voor eten en drinken en huis en tuin de noodzaak niet zo hoog is.


 

Google Attribution maakt een einde aan last click attributie

Veel online marketeers en webshopeigenaren zullen het volgende probleem herkennen: je hebt alleen maar zicht op de laatste klik die tot een aankoop heeft geleid. Bijvoorbeeld een zoekopdracht waar jouw bedrijfsnaam in vermeld wordt. Maar op deze manier weet je nog steeds niet hoe iemand jouw bedrijf op het spoor is gekomen. Gelukkig gaat dit veranderen!


In het voorjaar van 2018 lanceert Google een gratis tool genaamd: Google Attribution. Dit is een gratis tool die alle stappen gaat meewegen op basis van machine learning. Hierdoor wordt een conversie op jouw website niet meer aan de laatste interactie toegeschreven, maar kun je alle stappen die tot een conversie hebben geleid in kaart brengen.

Aanzienlijk meer verkopen via Smartphones en tablets

Was het in 2017 nog een probleem dat Smartphone- en tabletbezoekers veel minder vaak tot aankoop overgaan, daar lijkt in 2018 verandering in te komen. Echter kan de mobiele gebruikerservaring bij webshops nog  flink verbeterd worden. Het aantal aankopen via de smartphone zal in Nederland met maar liefst 56% groeien ten opzichte van vorig jaar. Is jouw website of webshop wel mobiel? Zo niet dan laat je dus alle mobiele shoppers weglopen. Test hier of je website of webshop wel een mobiele versie heeft.

 

Kijk kritisch naar jouw webshop

Veel ondernemers hebben nog het idee dat ze een simpel (open source) webshopje kunnen beginnen. Een succesvolle webshop gaat echter veel verder dan een WordPress-plugin. Het is van belang dat je gebruik maakt van alle moderne technieken om het je klanten zo makkelijk mogelijk te maken. Kies daarom voor een webshop op maat. Bij een op maat product, kan gekozen worden voor o.a. de betaalmethode, voorraadbeheer, retourneren, verzenden en nog veel meer mogelijkheden.


Uit bovenstaande trends komt duidelijk naar voren dat een succesvolle webshop beginnen niet zo makkelijk is zoals veel ondernemers denken. Heb je hulp nodig of wil je meer tips hoe je een succesvolle webshops kunt beginnen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op voor meer informatie, wij helpen je graag verder!

contactformulier invullen Bel ons direct

dotsolutions-pauline

Auteur
Pauline - Online marketeer

Publiceer datum: 15-12-2017