zoeken... contact opnemen
 

Een chatbot voor je website?

Ben jij wel eens op een website terecht gekomen waar je een automatisch berichtje kreeg met: ‘Kunnen we je ergens mee helpen?’ Dat is nou een chatbot! De betekenis van het woord chatbot komt uit een combinatie van de woorden ‘chat’ en ‘robot’. Chatbots zijn met name te vinden op websites en ben je misschien wel eens tegenkomen via bijvoorbeeld Skype, Whatsapp of Facebook Messenger. In deze blog leggen we uit wat een chatbot is, wat de voordelen zijn en welke soorten je hebt. 

Wil jij ook een chatbot?
 

Wat is een chatbot en waarom zou je er een gebruiken?

Een chatbot is een simulatie van een echte gesprekspartner. Het doel van een chatbot is om snel en zo goed mogelijk antwoord te geven op de vragen die door de bezoekers worden gesteld. Een chatbot is een ideaal middel omdat bezoekers altijd en overal geholpen willen worden.

 

Wat zijn de voordelen van een chatbot?

De voordelen van een chatbot voor je op een rij. Een chatbot:

  • Is 24/7 bereikbaar. Bezoekers van je website kunnen 24/7 vragen stellen aan de chatbot.
  • Reageert snel.
  • Zorgt voor een laagdrempelig contact.
  • Zorgt ervoor dat je inzicht in bezoekersgedrag krijgt.
  • Verhoogt je klantrelatie en medewerkerstevredenheid.
     

 

Verschillende soorten chatbots

Er zijn een aantal chatbots die geïmplementeerd kunnen worden. Je hebt de ‘Rule Based chatbot’, de ‘Artificial Intelligence chatbot’ en de ‘Hybrid bot’. 

  • De Rule Based bot
    Dit is chatbot die volgens een bepaald patroon werkt. Als maker kun je zelf bepalen welke antwoorden zijn ingesteld en je kunt hier niet van afwijken. De bezoeker kan hierdoor niet zelf vragen stellen. 
  • De Artificial Intelligence chatbot
    Een slimme bot met artificiële intelligentie. Machine learning zorgt voor een constante optimalisatie. Door de vraag van de bezoeker te analyseren, formuleert de chatbot uiteindelijk zelf een passend antwoord vanuit een database. 
  • De Hybrid bot
    Een combinatie van beide, een bot waarbij je gescripte én vrije invoermogelijkheden kunt gebruiken.
     

Interesse in een chatbot op je website?

Wil jij ook een chatbot op je website? Neem gerust contact op, dan bespreken we de mogelijkheden met een lekkere cappuccino. 

Bel ons  Naar contacformulier 

 

 

Auteur:

Caitlin - Online Marketeer

Publiceer datum: 26-06-2020