zoeken... contact opnemen
 

het belang van goed webontwerp

Een goed ontworpen website is een van de belangrijkste punten voor een bedrijf en de online aanwezigheid. Een website met een doordacht ontwerp laat jouw bedrijf namelijk boven je concurrentie uitkomen en helpt je met de verdere ontwikkeling van je producten en diensten. Het ontwerp is belangrijk omdat het duidelijk maakt waar je als bedrijf en merk voor staat, hoe jouw (potentiële) klanten je bedrijf ervaren en hoeveel bezoekers er op je website blijven plakken.

In veel gevallen is je website de eerste indruk die potentiële klanten opdoen van jouw bedrijf. Is dit een slechte indruk dan is de kans groot dat je de mogelijke conversie al verloren hebt. Met een goede eerste indruk creëer je echter de potentie tot het winnen van een nieuwe klant. Een goed ontwerp begint altijd met een doel en een doordachte user interface. Je wil natuurlijk dat de bezoekers snel kunnen vinden waar ze naar op zoek zijn. Houd altijd rekening met de ervaring die de mensen opdoen op jouw website en presenteer alle inhoud op een duidelijk en overzichtelijk manier. In deze blog gaan we het hebben over wat jij moet weten over goed webontwerp.

designer nodig?
 

het doel van de website

Iedere website moet een doel hebben. Is deze er niet dan is het schieten met hagel. Zorg ervoor dat het doel snel duidelijk wordt wanneer men op je website aankomt. Raken je bezoekers in de war over het doel van de website en waar je als bedrijf voor staat dan is het kruisje in de browser om af te sluiten snel gevonden. Natuurlijk kan het doel op sommige pagina’s verschillen. Maar hou altijd het hoofddoel in gedachten.

 

relevante content op je homepagina

Wanneer de URL van de website in de browser wordt ingevoerd dan is het eerste wat men ziet de homepagina. Zorg er dus voor dat je direct de aandacht trekt, je voldoende stuurt op de onderdelen die voor hun en jou als bedrijf belangrijk zijn en dat je altijd inhoud aanbiedt die aansluit bij de interesses van je bezoekers. Organiseer deze content op een eenduidige en leesbare manier en presenteer het daarbij zo aantrekkelijk mogelijk. Doe je dit goed dan geef je ze voldoende waarde voor de tijd die ze op jouw website doorbrengen (win-win).

 

eenduidige en intuïtieve navigatie

Onmisbaar op iedere website is een intuïtieve navigatie. Hoe meer pagina’s je website gaat krijgen hoe belangrijker het wordt om dit doordacht neer te zetten. Zorg voor een overzichtelijk hoofdmenu met een duidelijke en korte omschrijving en probeer de menu items waar mogelijk te beperken. Niemand wordt vrolijk van te veel menu items wanneer deze ook eenvoudiger neergezet hadden kunnen worden. Vergeet bij het uitdenken van het menu ook niet de mogelijkheid tot het plaatsen van de subpagina’s in een dropdown menu. Wanneer jij jouw websitenavigatie goed hebt uitgedacht, kunnen jouw bezoekers de website eenvoudig verkennen en begrijpen.

 

interactie en gebruiksvriendelijkheid

Om een website of webshop aantrekkelijk te houden voor de bezoekers is het belangrijk dat deze een unieke lay-out heeft en zich onderscheidt van de rest. Het webontwerp moet altijd samengaan met een hoog niveau van gebruiksvriendelijkheid. Met het eerder besproken menu kunnen jouw bezoekers, zonder verward te raken, eenvoudig door je website navigeren. Ze moeten daarna voldoende geprikkeld worden om of een keuze te maken voor een product of dienst of de overige pagina’s van de website te bekijken. Dit kun je onder andere realiseren door gebruik te maken van een sterke call-to-action. Zorg er wel voor dat je op iedere pagina duidelijk richt op een doel. Want hoe meer er gebeurt op het scherm hoe groter de kans is dat men het ‘overduidelijke’ over het hoofd ziet.

Inattentional blindness: hoe kun je dat missen?

 

ontwerp elementen

Webontwerp maakt gebruik van een aantal elementen. Belangrijke elementen zijn typografie, kleurgebruik, beeldmateriaal (foto en video), witruimte, opmaak van buttons en de algehele lay-out van een pagina. De typografie moet altijd in lijn zijn met jouw bedrijf. Voer je een modern bedrijf dan zal je meestal bij een schreefloos lettertype uitkomen. Maar een combinatie van een klassiek lettertype met schreef en een zonder schreef kan ook heel goed uitpakken. Probeer het combineren van lettertypes wel te beperken tot maximaal twee stuks. Anders oogt het al gauw rommelig.


Kleurgebruik

De gebruikte kleuren en het contrast tussen deze moeten evenwichtig zijn. Ze hebben een sterke invloed op de ervaring en het gedrag van je bezoekers. Laat je belangrijkste call-to-action zich qua kleur duidelijk onderscheiden van de rest. En in tegenstelling van wat vaak wordt gezegd is er niet 1 kleur die het beste werkt. Dit hangt altijd af van de overige kleuren die aanwezig zijn.


Foto en video materiaal

Beeldmateriaal kan een behoorlijk verschil maken op je website. Niet alleen qua indruk die je op de bezoekers achterlaat (denk bijvoorbeeld aan het verschil tussen scherpe en vage foto’s of eigen foto’s en stockfoto’s) maar zeker ook qua waar je de focus op kunt leggen. Gebruik de lijnen, kleuren en onderwerpen in de foto’s om ergens meer of juist minder aandacht op te vestigen.


Witruimte

Alle niet gebruikte ruimte op een pagina noem je witruimte. Door dit goed te gebruiken schep je visuele orde en rust op je pagina’s. Te weinig witruimte zorgt eigenlijk altijd voor een overvolle webpagina met te weinig focus op de belangrijke onderdelen. Combineer alle ontwerp elementen op de juiste manier en je zorgt voor een unieke merkbeleving en bedrijfservaring op jouw website.

 

overzichtelijke content

Alle visuele elementen van het webontwerp moeten samenkomen in een duidelijke en beknopte boodschap voor je bezoekers. Websites met te veel inhoud zien er vaak rommelig uit en kunnen daarmee de conversieratio negatief beïnvloeden. Het is waar dat je met veel inhoud beter gevonden kunt worden qua indexatie door zoekmachines. Maar presenteer je op die pagina’s ook datgene waar je bezoekers naar op zoek waren toen ze op jouw website uitkwamen?

Visueel onoverzichtelijke pagina’s met veel tekst kunnen moeilijk leesbaar zijn. Lange lappen met tekst, te veel tekst op 1 regel en geen optimaal gebruik van opsommingen en titels resulteren vaak in een desinteresse van de bezoekers waardoor ze niet graag terug willen komen en je website snel verlaten. Stem daarom het ontwerp van de website altijd af op de hoeveelheid inhoud.

 

voordelen van een goed webontwerp

Met een doordacht webontwerp zorg je voor een toegankelijke en gebruiksvriendelijke omgeving waar jouw (potentiële) klanten en bezoekers nuttige en goed gepresenteerde informatie kunnen vinden. Schep vertrouwen, richt je op het behalen van jouw doelen, trek en behoudt meer bezoekers en laat ze kiezen voor jouw producten of diensten. Stijg boven je concurrentie uit en zorg voor groei van je bedrijf met een webontwerp op maat. 

Bel ons  Naar contacformulier 

Publiceer datum: 09-10-2020