zoeken... contact opnemen
 

 

Hashtags en social media

In een vorige blog kwamen de voordelen van social media marketing aan bod. Binnen social media is de hashtag niet meer weg te denken. De hashtag (in het Nederlands ‘hekje’) wordt gebruikt om kanalen of onderwerpen extra uit te lichten en om deze onderwerpen vindbaar te maken. Het zijn zoekwoorden welke je toevoegd aan de berichten die je post. Wist je dat Twitter als eerste met de hashtag is begonnen? Daarna volgden Instagram, Facebook en LinkedIn. Maar wat is nou precies het nut van deze hashtag en is het voor ieder kanaal nodig? We leggen het in deze blog uit.

Wil jij hulp voor jouw social media kanaal?

 

vergroot je interactie en bereik op Instagram

Het gebruik van de hashtag zorgt ervoor dat berichten op Instagram gefilterd worden naar één bepaald onderwerp. Hierdoor worden berichten beter vindbaar voor je doelgroep. Gebruikers van Instagram kunnen op deze hashtag klikken of deze volgen wanneer ze geïnteresseerd zijn in een bepaald onderwerp. Hierdoor kan je doelgroep jouw onderwerp sneller en makkelijker vinden. Door het gebruik van hashtags kan je mensen bereiken die jouw pagina nog niet volgen.

Wanneer je bijvoorbeeld zoekt op #websiteontwikkeling, krijg je alle berichten van deze hashtag in één overzicht. Dankzij de gebruikte hashtag in je bericht, wordt het bereik van je post en je pagina vergroot. Het is dus handig om hashtags toe te voegen aan je post, zodat deze beter vindbaar wordt voor mensen die zich mogelijk in je doelgroep bevinden. Daarnaast zorgt het toevoegen van een hashtag voor meer interactie met personen die geïnteresseerd zijn in de onderwerpen die je deelt op Instagram.

De manier van het plaatsen van hashtags bij Instagram berichten verschilt per persoon. Sommige mensen plaatsen de hashtags in een los bericht onder de geplaatste post, anderen zetten de hastags in de post zelf, aan het einde van de tekst. Hierbij is het vooral persoonlijk. Wat jij zelf mooier vindt, kan je toepassen op jouw berichten. De ideale hoeveelheid hashtags die je op Instagram kan gebruiken is een aantal van 1 tot 30.
 

gebruik je evenement of een trending topic op Facebook 

Na het succes van de hashtag op Instagram, volgde Facebook met een soortgelijke zoekfunctie. Net zoals bij Instagram verandert de hashtag in een link waar je op kan klikken. Op Facebook is het gebruik van hastags alleen kleinschaliger gebleven dan op Instagram. Gebruikers van Facebook gebruiken hashtags minder dan die van Instagram. Voor Facebook wordt aangeraden om 1 à 2 hashtags te gebruiken die van toepassing zijn op je bericht of op je bedrijf of dienst. Hiermee kan je de kans vergroten dat jouw doelgroep je sneller vindt op Facebook. Vooral met een evenement of een trending topic is het gebruiken van hashtags wel raadzaam.
 

professionele hashtags op LinkedIn

Bij LinkedIn is het belangrijk om te onthouden dat LinkedIn vooral professioneel gebruikt wordt. Dus gebruik ook vooral professionele termen voor je hashtags. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat de inhoud van je berichten niet grappig of uitdagend mogen zijn. Denk vooral aan wat je als bedrijf of persoon wil uitstralen naar de mensen die je wil bereiken. Zorg er hierbij natuurlijk ook voor dat je bericht en profiel openbaar zijn. Anders bereik je alleen de connecties binnen je eigen netwerk op LinkedIn. Het gebruiken van hashtags kan er juist voor zorgen dat je je netwerk uitbreidt en dat je vindbaarheid groter wordt. Met hashtags kan je er ook voor zorgen dat je bericht een bepaald publiek bereikt. De hoeveelheid hashtags die je gebruikt per bericht op LinkedIn is maximaal 3.

 

Hoe gebruik je hashtags op Pinterest?

Op Pinterest gebruik je hashtags in de beschrijving van je pin. Ook bij Pinterest dragen hashtags weer bij aan een hogere vindbaarheid van je bericht en je pagina. Pinterest werkt vooral door het gebruik van zoekwoorden. Daardom is het belangrijk om bij je berichten goed na te denken over hashtags. In Pinterest is het raadzaam om 4 à 5 hashtags te gebruiken in je pin omschrijving. Pinterest zelf raadt aan om niet meer dan 20 hashtags te gebruiken. Schrijf je hashtags op Pinterest ook aan het einde van je bericht, zodat de omschrijving van je pin overzichtelijk en interessant blijft.


 

Conclusie 

Per kanaal moet je goed in je achterhoofd houden wat je wilt bereiken met het gebruiken van hashtags bij je berichten. Per kanaal verschilt het advies voor de hoeveelheid hashtags per bericht. Denk er bij het gebruiken van hashtags altijd aan wat je wilt bereiken met het toevoegen van de hashtags. Door gewoon wat woorden toe te passen die bijvoorbeeld trending zijn, bereik je niet altijd de juiste mensen. Denk bij het plaatsen van je bericht vooral na over waar je doelgroep naar zoekt en welke nieuwe mensen je wilt bereiken op je social media kanalen.
 

 

Misschien kunnen wij je wel helpen met Social Media

Wil je nu meer weten over het gebruiken van hashtags of wil je advies over jouw social media kanalen?

 

Mail ons direct  vul het contactformulier in

 

 

 

Publiceer datum: 19-02-2020