zoeken... contact opnemen
 

Jouw bedrijf online voorbereiden op de feestdagen

Zoals ieder jaar is december voor een groot deel van de retailers de belangrijkste maand van het jaar. Ondanks de grote kans dat jouw omzet automatisch stijgt, wil je natuurlijk het maximale uit deze maand halen. Naast het doel om de omzet te laten stijgen, is deze tijd van het jaar een uitgelezen kans om veel nieuwe klanten aan te trekken. Hoe jij je bedrijf online moet voorbereiden op de drukke feestdagen leer je met deze tips.

 

1. wat verwacht de klant van mij?

In deze drukke periode wijken bezorgtijden vaak af van de normale bezorgtijd. Als je dit niet duidelijk vermeldt, verwachten je kopers dat hun producten volgens normale dienstregeling bezorgd worden. Om je klanten niet teleur te stellen, informeer je hen over de actuele bezorgtijden. Het kan handig zijn om het contract met je bezorgdienst nog eens goed te bekijken om te weten wat je jouw klanten kan beloven.

2. werkende klantenservice

Communicatie bepaalt voor een groot deel de tevredenheid van je (potentiële) klanten. Internetgebruikers verwachten hierin veel van een bedrijf. Het liefst willen zij dat je snel reageert, op alle vragen een antwoord hebt en via verschillende kanalen (bijvoorbeeld e-mail, social media of telefonisch) kan reageren.

Tegenwoordig doen veel bedrijven aan klantenservice via Whatsapp, misschien is dit ook iets voor jou?

 

webshop-klantenservice-mobiel

 

3. meer dan 50% van de bezoekers van je webshop is via mobiel

Met andere woorden, een website moet responsive zijn. Dit betekent dat het gebruik van een website optimaal is voor verschillende apparaten. Een website moet goed werken op laptop, tablet en smartphones.

Als jouw webshop niet optimaal werkt via een mobiel apparaat is de kans groot dat veel potentiële klanten tijdens het bestelproces afhaken.

4. website design aanpassen

Niet alleen technisch moet je website in orde zijn, het webdesign moet ook kloppen. Tot en met 5 december kun je jouw websiteontwerp aanpassen, zodat deze helemaal Sinterklaasproof is. De weken tot en met kerst kun je de website in kerstsferen ontwerpen.

Het kan ook voldoende zijn om alleen je homepage en/of enkele andere belangrijke pagina’s te veranderen.

 

sale-webshop

 

5. heeft korting geven nog wel zin?

Rondom de feestdagen zijn er veel bedrijven die smijten met kortingen. Dit is dus niet meer de manier om je te onderscheiden van concurrenten. Daarnaast lever je een deel van je marge in wanneer je de prijzen omlaag gooit.

Het is niet fout om kortingen aan te bieden, maar je kan je onderscheiden door je klanten meerwaarde te bieden. Geef je kopers een beleving door bijvoorbeeld een klein bijpassend cadeau te leveren of een gratis inpakservice te verzorgen. Je kan ook bundels aanbieden door twee producten die elkaar aanvullen te verkopen voor één (lagere) prijs.

6. laadtijd van pagina’s optimaliseren

Feestdagen staan gelijk aan drukte. Enerzijds hebben consumenten weinig tijd om uitgebreid hun aankopen te doen. Daarnaast is het in fysieke winkels en op webshops erg druk. Om deze drukte online te managen is het belangrijk om de laadtijd van je webpagina’s te optimaliseren. Trage websites zorgen snel voor irritaties. Dit kun je voorkomen door bijvoorbeeld afbeeldingen te optimaliseren en in het juiste formaat op je website te plaatsen.

7. hoe krijg ik meer bezoekers op mijn webshop?

Potentiële klanten komen niet zomaar op je website. Ze moeten weten van het bestaan van je bedrijf, daarnaast moeten ze ook geïnteresseerd zijn in jouw aanbod. Hoe meer je bedrijf aanwezig is in het leven van je mogelijke klanten, hoe groter de kans is dat zij voor jou kiezen. Het aantal websitebezoekers kun je vermeerderen door middel van marketingcommunicatie. Een goed voorbeeld is e-mailmarketing. Prikkel je lezers door een deel van je acties voor en tijdens de feestdagen met ze te delen. Zorg er wel voor dat ze voor jouw producten móeten kiezen.

 

facebook-social-media

 

extra:

hoe zet ik social media in tijdens de feestdagen?

De decembersfeer begint vaak al eerder dan je verwacht, op straat komt gezellige verlichting te hangen, op tv zijn kerst gerelateerde reclames te zien en op social media zie je ook steeds meer posts die te maken hebben met de gezellige feestdagen. Heb je een bedrijfsaccount op één of meerdere social media platform(en)? Zorg er dan voor dat je jouw acties tijdens de feestdagen hier deelt met jouw volgers.

controleer je website op fouten

Om zeker te weten dat het gebruikt van je website vloeiend verloopt, controleer je dit zelf of laat je dit controleren door je collega’s of vrienden. Gebruik je website en doe alsof je een klant bent. Denk logisch na en vraag jezelf af of je bijvoorbeeld alles kunt vinden. Doorloop ook alle stappen die je moet maken om een bestelling te plaatsen.
 

Hulp nodig bij het online voorbereiden van jouw bedrijf?

Ben je enthousiast geworden na het lezen van deze weblog? Wil je meer weten over het online voorbereiden van jouw bedrijf voor de feestdagen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Bel ons op 0528 269594 of vul ons contactformulier in op de website.
 

Bel ons Naar contactformulier

 

Auteur:
Milan Ronkes - Junior Online Marketeer

Publiceer datum: 20-11-2019