zoeken... contact opnemen
 

Online investeren: wel of niet doen?

De coronacrisis maakt het veel ondernemers lastig om hun bedrijf offline draaiende te houden. Als eigenaar van Internetbureau dotsolutions krijg ik dagelijks de vraag van ondernemers of zij vooral nu online moeten investeren. Webshops en websites zijn zeker in deze tijd van ongekende waarde. Hier liggen dan ook veel online kansen. Dit geldt niet alleen voor de retail, maar ook steeds meer horecabedrijven maken de overgang naar de online wereld.
 

Vraag advies aan
 

Online kansen voor jouw webshop

Ondernemers die zich op de consument richten zullen zich wellicht afvragen of het nu een goede tijd is om te starten met een webshop. Mijn antwoord daarop is simpel: als je een uniek idee of product hebt, raad ik het zeker aan om een webshop te beginnen. Voor andere bedrijven raad ik aan om goed na te denken of de producten online aan te bieden zijn en wat de toegevoegde waarde hiervan is. Kijk goed naar wat concurrenten doen, waar jouw doelgroep zich bevindt en of je ze online kunt bereiken. 
 

Online kansen voor jouw website

Consumenten krijgen steeds meer begrip voor het steunen van de lokale ondernemers. Als ondernemer is het belangrijk om jezelf ook online in de schijnwerpers te zetten. Hiermee bedoel ik dat je een goede website moet hebben die de juiste informatie geeft en past bij de uitstraling van jouw bedrijf. Dit is vaak niet het geval. Er wordt namelijk weinig online geïnvesteerd, terwijl het juist voor velen zo belangrijk is. Een website is namelijk het visitekaartje van en eerste kennismaking met jouw bedrijf.
 

Overkoepelende website/webshop

Voordat de webshops hun intrede maakten, waren warenhuizen belangrijk: een verzameling van winkels in één gebouw, waar je van alles kunt kopen. Het was voor grote steden belangrijk om grote winkels en merken hierin op te nemen. Hier kwam namelijk veel winkelend publiek op af. Tegenwoordig is dit winkelend publiek steeds meer online aanwezig. 

Veel winkeliers roepen dat de online wereld hun winkel heeft stukgemaakt. Hier ben ik het niet mee eens. We leven in een heel andere wereld, waar websites en webshops onderdeel van uitmaken. Het is juist de truc om uit te zoeken hoe de online wereld jouw fysieke winkel en business kan versterken.  

Hoewel de fysieke warenhuizen tegenwoordig minder populair zijn, zie ik kansen in een lokaal online warenhuis. In deze webshop kunnen alle ondernemers uit een stad (binnenstad, wijk of regio) hun producten aanbieden. Deze kunnen vervolgens per categorie beschikbaar worden gesteld aan de consument. Dit online warenhuis maakt het dan mogelijk om op producten te zoeken, om te bestellen bij horeca en bijvoorbeeld kleding klaar te laten leggen. Dit is naar mijn mening de toekomst: een wereld waarin offline en online elkaar versterken.
 

Online loyaliteit creëren 

Met een website of webshop mis je het een-op-een contact met de klant. Toch kun je hiermee je klanten persoonlijk bedienen en zorgen voor loyaliteit. Om klanten naar de winkel te halen is het belangrijk dat zij zich kunnen oriënteren op dat wat ze willen kopen. Hier helpt een website of webshop bij: geef een kijkje in je fysieke winkel en producten, vertel over de nieuwe trends en geef advies. Bouw een band op met jouw klanten en biedt ze iets extra’s. Loyaliteit wordt naar mijn mening alleen maar belangrijker en dit zal je helpen om dat op te bouwen. Denk mee met je klant en geef ze gratis tips. Zorg ervoor dat jouw klanten een vertrouwd en goed gevoel hebben bij jouw bedrijf. Je zult zien dat zij zullen terugkeren op je website/webshop en uiteindelijk een aankoop zullen doen.
 

Horeca steeds meer online

Wat de horeca betreft zal het online eten bestellen, bezorgen en afhalen een nog grotere rol krijgen. Het is daarbij belangrijk dat je daar online wel op bent ingericht. Hoe makkelijk is het dat je zelf kunt instellen wat je bezorgmenu is, wat de bezorgtijden zijn en hoeveel menu’s je aankunt per tijdseenheid? Het kan allemaal heel eenvoudig en toch zie ik nauwelijks horeca die dit goed online organiseert. Het hoeft niet moeilijk te zijn. Het belangrijkste is het gemak dat je een klant biedt: het moet heel eenvoudig zijn om je menu te kiezen, om op bezorgen of afhalen te klikken en uiteindelijk te betalen. 

Ook na deze coronacrisis verwacht ik dat restaurants online blijven bezorgen en dat dit onderdeel wordt van de dagelijkse gang van zaken. 
 

Zeg het online

Ik begon met de vraag of je nu vooral online moet investeren. Mijn antwoord daarop is ja. Doe dit echter niet overhaast, maar denk er goed over na hoe je dit wilt aanpakken en invulling wilt geven.

De toekomst zal veranderen. Online zul je moeten zien als hulpmiddel om jouw doelen te kunnen bereiken. Terwijl de offline economie op zijn kop ligt, maakt de online economie juist een groei. Hier liggen nu dus kansen voor iedereen. 
 

Daarom moedig ik iedere ondernemer aan om online te investeren. Denk goed na over hoe de online wereld jou kan ondersteunen voor nu en in de toekomst.

#zeghetonline #onlinesucces #onlinedoenwesamen 

 

Jan Leijssenaar – eigenaar dotsolutions 
 

Publiceer datum: 14-04-2020