zoeken... contact opnemen
 

10 tips voor jouw #onlinesucces tijdens het Coronavirus

De genomen voorzorgsmaatregelen ter afzwakking van de verspreiding van het Coronavirus, zorgen ervoor dat een groot deel van de werknemers thuis werkt. Voor sommige ondernemers is deze situatie nu iets lastiger. In deze blog hebben wij 10 tips op een rij gezet over hoe je het bedrijf nog draaiende kan houden en waar je je op kunt focussen als je het wat rustiger hebt. 

 

 

1. Bied als restaurant een bezorgmenu aan


Om de verspreiding van het virus tegen te gaan, zijn vanaf maandag 16 maart, alle eet- en drinkgelegenheden in Nederland tot tenminste 6 april gesloten. Wat moet je als horeca eigenaar dan nu doen? Als eigenaar kan je je bijvoorbeeld nu nog wel gaan richten op het bezorgen van maaltijden!

•    Maak voor het bezorgen een speciaal bezorgmenu. Je kunt de menukaart hiervan delen via je social media kanalen en bijvoorbeeld via je whatsapp relaties.
•    Beschrijf op je website hoe klanten bij jou kunnen bestellen. Kunnen mensen dat doen door te mailen, appen of door te bellen? Wees hierover duidelijk in je communicatie.
•    Denk ook na over je betaalfunctie. Wanneer je geen betaalfunctie op je website hebt, laat die dan door een websitebouwer plaatsen of laat je klanten betalen door middel van een tikkie. 

 

 

2. Thuiswerken, zeg ‘hallo’ via de chat


Nu we de komende tijd steeds meer meer thuis zullen gaan werken, zal het even wennen zijn dat je in de ochtend niet meer je dagelijkse gesprek met collega's bij de koffieautomaat hebt. Om toch gesprekken met elkaar te kunnen voeren, kan je het gratis chatprogramma Slack installeren, zodat je toch nog contact met je collega's hebt. Zo kan je elke dag nog iedereen een goedemorgen wensen. 

 

 

3. Aanpassingen binnen je bedrijf? Laat het weten aan je klant


Het zijn onzekere tijden, maar probeer je klanten up-to-date te houden over je bedrijf. Laat bijvoorbeeld via een banner of een social media bericht weten dat je bereikbaar bent via de mail of telefoon. Geef aan dat er aangepaste openingstijden zijn of leg uit dat je alleen bereikbaar bent via speciale telefoonnummers. Wees in ieder geval duidelijk in je communicatie naar je klanten toe. Ook zij weten op dit moment nog niet precies wat er allemaal gaat gebeuren.

 

 

4. Verkoop je producten online


Heb je een winkel in de retail? Verkoop je producten dan online. Vermeld op je website en social media dat er nu ook de mogelijkheid is om producten online te kopen. Heb je geen webshop? Wees dan creatief! Promoot je producten bijvoorbeeld via social media. Je kan ook cadeaubonnen verkopen welke mensen later voor een hoger bedrag kunnen gebruiken of bezorg zelf je producten en laat mensen betalen via een Tikkie.

 

 

5. Geef je website een opfrisbeurt


Is je website eigenlijk al een beetje verouderd? Overweeg dan samen met je collega’s om extra tijd aan je website te besteden. Laat iedereen een lijstje aanleveren met een aantal punten hoe zij tegen de website aankijken. Denk bijvoorbeeld aan de teksten en foto’s, zijn die nog up-to-date? Je hebt nu misschien tijd over om naar je website te kijken, gebruik die tijd dan nu ook goed. Hierdoor hoef je later wanneer het drukker is minder tijd in je website te stoppen en heb je weer meer tijd over om klanten te helpen.

 

 

6. Tijd voor het bedenken van content


Nu je tijd hebt om je website een opfrisbeurt te geven, kan je een blik gaan werpen op de content voor de komende periode. Voor je eigen bedrijf schiet het schrijven van een blog en het posten van content op social media er vaak bij in. Je kunt bijvoorbeeld content vooruit plannen met een contentkalender, of schrijf een aantal blogs voor de komende periode. Hiermee blijf je communiceren met je klanten en staat je website en social media niet ineens stil.

 

 

7. Winkelen via WhatsApp videobellen en berichten


Door met je klant te videobellen kun je virtueel samen door de winkel lopen. Op deze manier kan je samen met de klant een kledingset samenstellen zonder te dicht bij elkaar in de buurt te komen. Ook kan je ervoor kiezen dat klanten via WhatsApp wensen insturen en jij foto’s van uitgekozen kleding terugstuurt. Wanneer een klant een aankoop wil doen kan je voorstellen om ze te laten betalen via een Tikkie. Verzending van de items kan je zelf doen, door de gekochtte items zelf bij je klanten langs te brengen. Doe er ook een leuk cadeautje bij, om ze te bedanken voor een aankoop in deze tijd!

 

 

8. Maak een online marketing- en salesplan


Om de schade van deze weken/maanden zo snel mogelijk in te halen, is het belangrijk dat je een online marketing- en salesplan klaar hebt staan. Als de markt weer toeslaat, kun je er namelijk meteen voor gaan. Ook hier heb je misschien nu wat tijd voor over, dus gebruik die tijd gewoon goed.

 

 

9. Gebruik de technologie om efficiënt te handelen


Met technologie bedoelen wij een bijvoorbeeld een bedrijfsapp op mobiel. Dit is goed systeem voor klanten of werknemers, want communcatie is nu super belangrijk! Via een bedrijfsapp kan je informatie verstrekken over wat er nu binnen het bedrijf speelt en aangeven wanneer klanten het bedrijf kunnen bereiken. Via de app kunnen klanten het nieuws binnen je bedrijf ook makkelijk volgen.

 

 

10. Werk aan inspirerende klantcases


Klantcases zijn erg belangrijk, aangezien klanten veel waarde hechten aan meningen en ervaring van anderen. Deze cases zijn alleen wel erg tijdrovend om te maken. Denk hierbij namelijk aan het interviewen van de klant, het maken van een mooi verhaal en de vormgeving. Dit soort dingen kan je nu ook nog prima vanuit huis doen, zonder fysiek contact. Bel klanten eens op en vraag ze naar ervaringen met jouw bedrijf, hiermee toon je interesse naar de klant en krijg je informatie over hun ervaringen. De klantcases die je hierna gemaakt hebt kunnen daarna goed worden gebruik voor campagnes op bijvoorbeeld social media en voor op je website.

 

Bij dotsolutions zijn wij ons bewust van de impact van het virus op onze klanten. Heb je vragen over je campagnes of wil je samen kijken naar de effecten van het coronavirus op jouw bedrijf? Neem dan gerust contact op. Samen komen we hier doorheen!

Neem nu contact op
 

Publiceer datum: 17-03-2020