zoeken... contact opnemen
 

Wat is lokale SEO en hoe doe jij er je voordeel mee?

Met lokale SEO verbeter je jouw lokale vindbaarheid. Voor veel bedrijven is dit dan ook een onmisbare manier van online profileren. Google en andere zoekmachines maken gebruik van lokale zoekresultaten door de locatie van iemands smartphone te bepalen. Door gebruik te maken van lokale SEO zorg je ervoor dat jouw bedrijf beter opvalt in deze lokale zoekresultaten. Wij geven je graag onze beste tips met betrekking tot local SEO.

Waarom lokale SEO toepassen voor jouw bedrijfswebsite?

Uit onderzoeken van Google zelf is gebleken dat bedrijven die via een lokale zoekopdracht op een smartphone gevonden worden, in de helft van de gevallen binnen 24 uur worden bezocht door de betreffende smartphonegebruiker. Bij een ander apparaat zoals een tablet of laptop bedraagt het aantal bezoekers ook nog ruim een derde van de personen die je bedrijf opzoeken. De lokale zoekresultaten worden dan ook vaak bovenaan getoond: een gouden kans voor je bedrijf om je goed te profileren via zoekmachines.

5 belangrijke tips voor lokale SEO

1. Transparante en snel te vinden adresgegevens

Zorg voor een adres en telefoonnummer wanneer je je richt op lokale gebruikers. Zij zijn vaak op zoek naar direct contact en willen jouw bedrijf meteen kunnen bellen met verdere vragen, of even langskomen. Een kwart van de zoekopdrachten naar lokale bedrijven leidt tot een aankoop, doordat er meteen een bezoek aan de bedrijven kan worden gebracht dankzij de juiste en eenvoudig te vinden bedrijfsinformatie. Dit kan eenvoudig door je bedrijf aan te melden bij Google Mijn Bedrijf. Vul hier je adres, contactgegevens en openingstijden van je bedrijf in. Heeft je bedrijf meerdere vestigingen, vul dan voor iedere vestiging apart de gegevens in.

2. Geen duplicate content, wél overeenstemmende gegevens

Heb je voor iedere vestiging van je bedrijf een eigen website, zorg er dan voor dat de content niet identiek is. Maak voor iedere website of pagina unieke teksten, anders zal Google je bedrijfspagina minder goed beoordelen omdat er sprake is van dubbele content. Zorg er wel voor dat de adresgegevens en het telefoonnummer overal hetzelfde zijn. Laat dus ook de gegevens op je Mijn Bedrijf pagina overeenkomen met die op je website(s). Gegevens die niet overeenkomen, kunnen een slechte invloed hebben op de lokale SEO ranking van je bedrijf. Maak de koppeling tussen je adres en bedrijfswebsite duidelijker voor Google door een Google Maps kaart toe te voegen aan de contactpagina van je bedrijfswebsite.

3. Laat je als lokaal vertrouwd bedrijf beoordelen

Reviews zijn belangrijk en zeker de rating die Google direct in de zoekresultaten weergeeft kan voor veel potentiële klanten de doorslag geven om op jouw bedrijfswebsite te klikken. Al wanneer je bedrijf slechts één review heeft wordt deze door middel van sterren in Google weergegeven. Reviews helpen bij de ranking in zoekmachines en laten je opvallen in lokale zoekresultaten. Zorg er dus voor dat klanten een beoordeling achterlaten, want dit geeft nieuwe klanten vertrouwen in je bedrijf. Zo sterk zelfs dat de meeste klanten online beoordelingen van onbekenden in dezelfde maten vertrouwen als klantbeoordelingen van bekenden.

4. Plaats je zoekwoorden en locatie strategisch op je site

Laat de belangrijkste lokale SEO zoekwoorden voor jouw bedrijf terugkomen in de teksten op je website: ook op de landingspagina. Een zoekmachine bepaalt aan de hand van de zoekwoorden op je website namelijk hoe relevant je pagina is voor de zoekopdracht die je potentiële klant ingeeft. Om goed vindbaar te zijn in jouw regio is het dus belangrijk dat de inhoud van je website aansluit op de zoekopdracht. Zorg daarom dat de naam van je regio of plaats terugkomt in verschillende onderdelen van je website. Dus niet alleen in de teksten, maar ook in de metatekst en titels van de pagina’s op je website.

5. Zorg voor lokale links naar jouw bedrijfswebsite

Zet je bedrijf op lokale bedrijfspagina’s zoals websites van gemeentes, ondernemingsverenigingen in de regio of bedrijven die met je samenwerken. Links van relevante lokale pagina’s naar jouw bedrijfswebsites verhogen je lokale SEO ranking op Google en bij andere zoekmachines. En het hoeft niet alleen bij directories of partnerpagina’s te blijven, want veel weblogs staan open voor gastblogs van je bedrijf. Hier kun je in ruil voor je kennis en expertise in jouw niche een waardevolle link naar je website laten plaatsen. Misschien is daarnaast de lokale media geïnteresseerd in een interview over jouw diensten, uiteraard met een link naar jouw bedrijfspagina onder het artikel.

 

Door lokale SEO kun je jouw bedrijf effectief onder de aandacht brengen. Je zorgt ermee voor profilering van je bedrijf en promotie van je producten en diensten. Ook weten lokale klanten snel waar ze je kunnen vinden. Ga dus aan de slag met onze tips en profiteer van een voorsprong op je lokale concurrenten die local SEO nog niet ontdekt hebben.

Meer weten? Bel ons

Publiceer datum: 26-08-2019